DERS ADI

: KORUMA PROJESİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 2704 KORUMA PROJESİ I ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MİNE TANAÇ ZEREN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin Amacı:
Dersin amacı; öğrencileri tarihi çevre kavramıyla tanıştırmak ve yapılacak alan çalışmaları ile tarihi çevrelerin kentsel ve mimari karakterini deşifre etmeye ilişkin yöntemleri öğretmek, Tarihi bir yapının belgeleme yöntemlerini aktarmaktır. Ders kapsamında alan çalışmaları ile tarihi çevrenin kentsel ve mimari karakterini anlayabilmek üzere cephe ve mekan tipolojilerinin çeşitli yöntemler ile çıkarılmasının öğretilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Tarihi çevreyi anlama ve analiz edebilme
2   2. Tarihi dokunun kentsel karakterini analiz edebilme
3   3. Tarihi bir yapının mimari karakterini anlama ve analiz yapabilme
4   4. Tarihi doku ve yapıların malzeme kültürünü tanımlayabilme
5   5. Tarihi bir yapının belgeleme yöntemlerini tanıma, eskiz ve şema çıkarma bilgisini edinme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaçlarının, işleniş yönteminin açıklanması Stüdyo Programının Duyurulması Tarihi çevre ve koruma konusunda genel bilgilendirme
2 Tarihi dokunun kentsel karakterinin tanımlanmasına yönelik bilgi aktarımı.
3 Seçilen bir tarihi dokuda tarihi dokuyu anlamaya yönelik çalışmaların yapılması (ALAN ÇALIŞMASI)
4 Alan çalışması üzerine tartışma ve kritikler
5 Seçilen bir tarihi dokuda kentsel karaktere ilişkin doku analizlerinin yapılması (ALAN ÇALIŞMASI)
6 Alan çalışması üzerine tartışma ve kritikler
7 Kentsel karakterin analizine yönelik çalışmaların teslimi Tarihi dokunun mimari karakterinin tanımlanmasına yönelik bilgi aktarımı. (mekan, cephe tipolojileri ve malzeme kültürü) Değerlendirme 1 %30
8 Seçilen bir tarihi dokuda mimari karakteri anlamaya yönelik çalışmaların yapılması (ALAN ÇALIŞMASI)
9 Mimari Karakter üzerine tartışma ve kritikler tipolojiler
10 Mimari Karakter üzerine teslim, belgeleme yöntemleri üzerine aktarım.
11 Tarihi yapıya yönelik mimari belgeleme, eskiz ve şema çalışmaları (alan çalışması) Değerlendirme 2 %30
12 Alan çalışmaları üzerine tartışma ve kritikler
13 Alan çalışmaları üzerine tartışma ve kritikler
14 Final Proje Teslimi DEĞERLENDİRME: %40

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Yok
Yardımcı kaynaklar:
Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayınevi.
Fielden, B. (1994). Conservation of Historic Buildings. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Jokiletho, J. (2002). History of Architectural Conservation. Oxford: Butterwoth-Heinemann.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, İstanbul: YEM Yayınevi.
Madran,E. (2009). Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası yayınları
Madran, E. & Özgönül, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası yayınları
Özaslan, N. & Özkut, D. (2010). Mimari Korumada Güncel Konular. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yayınları
Uluengin, F., Uluengin B., Uluengin, M.B. )2001), Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, YEM, İstanbul

Referanslar: Yok

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenim süreci problem tabanlı öğrenme üzerinden gerçekleştirilir. Bu çerçevede teorik aktarımlar ile kavramların verilmesi, alan çalışması ve kritiklerle tarihi dokunun ve yapının kentsel ve mimari karakterinin algılanması, tespit edilmesi sağlanır. Görsel sunumlar, ara teslimler ve final teslimi üzerinden öğrenim süreci gözlenir ve kayıtlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AJ1 1.AraJüri
2 AJ2 2.AraJüri
3 FJR FJR
4 BNS Başarı Notu AJ1 * 0.30 + AJ2 * 0.30 + FJR * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenci Ödev ve Sunumları (Arajüri1-2) ( %30 + %30)
Final Proje (%40)

Öğrencinin sınıf içi sunumlar ve tartışmalar aracılığıyla derse aktif katılımı şarttır. Öğrenciler kentsel karaktere ve mimari karaktere yönelik analizlerin tartışıldığı sunumlar ve dönem sonundaki Final jüri aracılığıyla değerlendirilirler.

Değerlendirme 1 (Kentsel karaktere yönelik analizler) % 30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ4, ÖÇ5)
Değerlendirme 2 (Mimari karaktere yönelik analizler) % 30 (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Proje % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse İlişkin Politika ve Kurallar:
Final proje tesliminde, açık jüri de yapılabilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr, mine.tanac@deu.edu.tr, mujgan.bahtiyar@deu.edu.tr, humeyra.akkurt@deu.edu.tr, emel.kayin@deu.edu.tr, nezihat.koskluk@deu.edu.tr, feyzal.ozkaban@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Günleri ve Saatleri: Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 1 10
Uygulama 10 3 30
Öğrenci Sunumları 1 4 4
Alan çalışması 3 4 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 2 18
Proje Hazırlama 1 10 10
Grup Ödevi Hazırlama 2 4 8
Sunum Hazırlama 1 4 4
Proje Final Sunumu 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1355
ÖK.2355
ÖK.3355
ÖK.43553
ÖK.5553