DERS ADI

: MİMARİ SORGULAMA ARACI OLARAK KARİKATÜR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4538 MİMARİ SORGULAMA ARACI OLARAK KARİKATÜR SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜL DENİZ DOKGÖZ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu dersin temel hedefi, mimarlık disiplininin önemli bir sanat alanı olan karikatür ile olan ilişkisini tartışmaktır. Özellikle resmi bakış açısı üzerinden değerlendirilen mimarlık alanının karikatür ile birlikte sivil algısal boyutunu ön plana çıkartmayı hedefleyen bu ders, toplumun tüm kesimlerinin okuduğu mizah yayınları ve karikatürleri üzerinden farklı bir mimarlık okumasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlığın sivil algısal boyutunu inceleme ve tanımlama
2   Mimarlık alanı ile sanat alanı olarak karikatür arasında bilimsel kuramlar hakkında araştırma yapma ve tartışma alışkanlığı edinme
3   Güncel sivil yayınları takip ederken farklı bir mimarlık okuması yapabilme
4   Disiplinlerarası ve disiplinlerüstü ilişkilerin potansiyellerini tartışma, yorumlayabilme ve mimarlık alanına uygulama becerisi edinme
5   Deneysel bir bakış açısıyla, farklı bir alandaki çalışmaları mimari araştırmalarda kullanabilme becerisi edinme, yapılan ödev/uygulama ile yaratıcı düşüncenin gelişimine katkı koyma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş / Karikatür ve Mimarlık Alanının İlişkisi Üzerine Açılımlar
2 Karikatürün tanımı tarihçesi Dünya Karikatürü Türk Karikatürü
3 Türk mimarlığındaki Dönemler ve karikatüre yansımaları I Cumhuriyet öncesi Erken cumhuriyet dönemi modernist dönem
4 Türk mimarlığındaki Dönemler ve karikatüre yansımaları II 1940 II. milli mimarlık 1950 modernizmi
5 Türk mimarlığındaki Dönemler ve karikatüre yansımaları III 1960-70 çoğulcu yaklaşımlar 1980 Postmodernizm
6 Türk mimarlığındaki Dönemler ve karikatüre yansımaları IV 1990 Dekonstrüktivizm 2000ler Yeni Modernizm
7 Ara Sınav
8 Karikatürün mimarlık eleştirileri Konut tipolojisi üzerinden mimarlık eleştirisi Kent üzerinden mimarlık eleştirisi
9 Konut tipolojisi üzerinden mimarlık eleştirileri Eski konut Modern konut Apartman
10 Konut tipolojisi üzerinden mimarlık eleştirileri Gecekondu Kooperatif Rezidans
11 Kent üzerinden mimarlık eleştirileri Kentleşme Doku
12 Kent üzerinden mimarlık eleştirileri Belediye İmar Planları Kentsel Dönüşüm
13 Ödev Sunumları
14 Ödev Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Alsaç, Ü. (1992). Türk mimarlığı. (1. Baskı). İstanbul, İletişim yayınları.
Çeviker, T. (2010a) Karikatürkiye karikatürlerle cumhuriyet tarihi / 1923-2008, Tek Parti ve DemokratParti Dönemi (1923-1960) (1. Baskı). İstanbul: NTV Yayınları
Çeviker, T. (2010b) Karikatürkiye karikatürlerle cumhuriyet tarihi / 1923-2008, 27Mayıs tan Liberalizme (1961-1991) (1. Baskı). İstanbul: NTV Yayınları
Çeviker, T. (2010c) Karikatürkiye karikatürlerle cumhuriyet tarihi / 1923-2008, Merkezin Çöküşünden Muhafazakar Demokrasiye (1991-2008) (1. Baskı). İstanbul: NTV Yayınları
Şenyapılı, Ö. (2003). Neyi, neden, nasıl anlatıyor karikatür kim, niye çiziyor! (1 Baskı). Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
Tekeli, İ. (2007). Türkiye de mimarlığın gelişiminin toplumsal bağlamı. R. Holod, A. Evin, ve S. Özkan, (Ed.), Modern Türk Mimarlığı.içinde (15-36). Ankara: TMMOB Mimarlar Odası
Topuz, H. (1997). Başlangıcından bugüne dünya karikatürü (1. Baskı). İstanbul: İnkılap Kitabevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Bunun yanı sıra dönem sonunda öğrencilerin yapacakları araştırmalar sonucunda mizah dergileri, karikatür albümleri, dönem dergileri gibi mimarlık alanı ile direk ilişkisi olmayan alan yayınları üzerinden farklı bir mimarlık okuması gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar, okuduğunu anlama ve derslerde edinilen ve tartışılan bilgi yorumlama becerisini ölçmeyi hedefler. Sorular açık uçlu veya çoktan seçmeli test şeklinde olabilir.
Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Öğretim üyesi, dönem başında sunumlar için öğrenci grupları oluşturabilir. Grup sunumları bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek grubun sorumluluğundadır.
Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd. Doç. Dr. Deniz DOKGÖZ
Tel: 0 232 301 84 94
E mail: deniz.dokgoz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Uygulama 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 11 11
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.133
ÖK.233
ÖK.333
ÖK.43
ÖK.533