DERS ADI

: ESKİ YAPILAR, YENİ İŞLEVLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4721 ESKİ YAPILAR, YENİ İŞLEVLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Tarihi yapıların ilk işlevleriyle korunmaları tercih edilmekte ise de, değişen sosyal ve yaşamsal koşullar bunu zaman zaman olanaksız kılmakta, ikincil işlevle değerlendirilmeleri söz konusu olmaktadır. İkincil işlevle değerlendirilen yapılardan örneklerin irdelenmesi ve işlevlendirmede kriterlerin tartışılması ders kapsamında ele alınmaktadır.Verilen işlevin yapıya farklı bağlamlardaki uygunluğu ve uygulamanın başarısı değişik açılardan tartışılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesini gerektiren nedenleri belirtebilme.
2   Tarihi yapılarda yeniden işlev belirlemedeki yaklaşımları anlatabilme.
3   Tarihi yapılarda yeni işlevin belirlenmesini etkileyen etmenleri açıklayabilme.
4   Özgün işlevi aynı olup, farklı işlevlerle değerlendirilen yapı örneklerini karşılaştırabilme.
5   Yeni işlevin özgün işlev ve yapıya uygunluğunu tartışabilme.
6   Yeniden işlevlendirilen tarihi yapıya ilişkin bir araştırmayı güncel teknolojileri de kullanarak görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesini gerektiren nedenler 2.1. Tarihsel nedenler 2.2. Kültürel nedenler 2.3. Ekonomik nedenler 2.4. Çevresel nedenler (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi))
3 İşlev belirlenmesini etkileyen faktörler 3.1. Çevre özellikleri 3.2. Mekânsal özellikler 3.3. İşlevsel özellikler 3.4. Strüktürel özellikler (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi)
4 İşlev belirlemede yaklaşım 4.1. Yapı analizi (fiziksel özellikler, ölçek, önemlilik v.b.) 4.2. Yapının değerlenmesi 4.3. İşlevlendirmede evetler, hayırlar Ödev konularının verilmesi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi)
5 Özgün işlevinden farklı işlevle değerlendirilen yapı örneklerinin irdelenmesi (Anlatım yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap yöntemi)
6 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler (Anlatım yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi, soru-cevap yöntemi)
7 Vize sınavı Yüz yüze olarak gerçekleştirilecektir.
8 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler (Anlatım Yöntemi; Uygulama çalışması 1- Bireysel öğrenme ve tartışma)
9 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler (Anlatım Yöntemi; Uygulama çalışması 2- Bireysel öğrenme ve tartışma)
10 Öğrenci çalışmalarının sunumu, Ödev teslimi. (Sunum, soru-cevap ve tartışma yöntemi)
11 Öğrenci çalışmalarının sunumu (Sunum, soru-cevap ve tartışma yöntemi)
12 Öğrenci çalışmalarının sunumu (Sunum, soru-cevap ve tartışma yöntemi)
13 Öğrenci çalışmalarının sunumu (Sunum, soru-cevap ve tartışma yöntemi)
14 Öğrenci çalışmalarının sunumu (Sunum, soru-cevap ve tartışma yöntemi)
15 Öğrenci çalışmalarının sunumu, Genel değerlendirme (Görüş geliştirme ve tartışma yöntemi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* ALTINOLUK, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, YEM Yayın, 1998.

* COŞKUN, B.S., "Risk Altındaki Tarihi Yapıların Yeniden İşlevlendirilerek Hayata Döndürülmesi: Astley Castle Örneği", Tasarım + Kuram Dergisi, 2018.

* KÖKSAL F.G., AHUNBAY, Z., "İstanbul'daki Endüstri Mirası İçin Koruma ve Yeniden Kullanım Önerileri", İTÜ dergisi, 2010.

* STEPHEN, George, New Life for Old Houses, Washington, The Preservation Press, 1972.

* CANTACUZINO, S., New Uses for Old Buildings, London, 1977.

* Taç, Egemimarlık , Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergisinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
-Literatür araştırması ve arşiv araştırması
-Alan çalışması - (2021-2022 Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda dersin çevrimiçi (uzaktan eğitim) yapılması sözkonusu olduğundan alanın fotograf ve video gibi araçlarla belgelenip sözkonusu dokümanlar üzerinden, gerekirse internet üzerinden ulaşılabilecek harita ve kaynaklardan da yararlanarak ardıl incelemelerin gerçekleştirilmesi düşünülmektedir).
-Anket çalışması ve sözlü tarih araştırması (2021-2022 Öğretim Yılı Güz yarıyılı'nda COVİD19'un süreçte yarattığı kısıtlar doğrultusunda kullanım düzeyi belirlenecektir).
-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma. (2021-2022 Öğretim Yılı Güz Yarıyılı'nda olasılıkla sanal gezi olarak gerçekleştirilecektir)
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, değerlendirme ve yorumlamalar
-Öğrenci sunumları, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin derse aktif katılımları yanı sıra özellikle yeniden işlevlendirilen tarihi yapılarda uygulanan değişim ve dönüşümler bağlamında duyarlı ve gözlemci olmaları beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev / Sunum %25 (ÖÇ3,ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Final Ödevi %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Derse Katılım %5 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1, ÖÇ2), ara sınav, derse katılım ve final ödevi; kavrama boyutu (ÖÇ3) ara sınav, derse katılım, final ödevi ve ödev; uygulama boyutu (ÖÇ6), ödev, final ödevi ve derse katılım; analiz boyutu (ÖÇ4, ÖÇ5), ara sınav,final ödevi, derse katılım ve ödev; değerlendirme boyutu (ÖÇ4), ara sınav, ödev, final ödevi ve derse katılım ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı, derste gerçekleştirilen uygulamalardaki performansı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.akyuz@gmail.com
eti.levi@deu.edu.tr
0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 7. saat (13.55-14.40)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 6 2 12
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Ödev Hazırlama 1 12 12
Bireysel Ödev Hazırlama 1 10 10
Grup Ödevi Hazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 0 0 0
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.555
ÖK.6