DERS ADI

: TARİHSEL MEKAN OKUMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3725 TARİHSEL MEKAN OKUMA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Tarihi yapı ve çevreler, geçmişi bugüne taşıyan ve geleceğe yansıtan değerler olduklarından, bilgi aktarımında çok önemli bir kaynak oluşturmaktadır. Dönemlerinin yaşamı, mimarisi, yapı geleneği, malzemesi v.b. bilgilerin, adeta bir kitap gibi okunarak edinilmesini sağlamaktadır. Dersin amacı, tarihsel mekânları algılama, bunlardan çıkarımlar yapma, üzerine düşünme, fikir geliştirme, değerlendirme, tartışma, yorum getirme becerisi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekân, algı, imaj, anlam, algılamaya ilişkin temel kavramları anlatabilme.
2   Tarihsel bir mekânı farklı bakış açıları ve malzemeler üzerinden yorumlayabilme, örneklerle açıklayabilme.
3   Yazılı, sözel ve görsel kaynaklardan farklı ölçek ve nitelikteki tarihsel mekâna ilişkin sonuçlar çıkarabilme.
4   Farklı malzemeler üzerinden okumalarla tarihsel mekâna ilişkin anlam çıkarabilme.
5   Tarihi mekânı okumaya ilişkin bir araştırma yaparak bunu güncel teknolojileri de kullanarak görsel, yazılı, sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması (Anlatım yöntemi)
2 Mekân Kavramı, mekânın fiziki, sosyal ögeleri ve mekânsal etkinlikler 2.1. Kavramsal mekân 2.2. Yaşanan mekân 2.3. Kişisel mekân 2.4. Somut mekan 2.5. Sanal mekan 2.6. Boş mekan (Anlatım yöntemi, Soru-cevap yöntemi ile fikir alışverişi)
3 Algı, imaj ve anlam 3.1. Algı Kavramı ve süreci (Zihinsel algı, Sezgisel algı, Duyusal algı, Estetiksel algı) 3.2. İmaj kavramı (Mekânsal imaj (Çevresel, kentsel), Zamansal imaj, İlişkisel imaj, Bireysel imaj, Değer imajı, Duygusal imaj) 3.3. Anlam kavramı (Semiotik yaklaşım, Sembolik yaklaşım, İletişim yaklaşımı) (Anlatım yöntemi, Soru-cevap yöntemi ile fikir alışverişi)
4 Algılama 4.1. Mekân algısını etkileyen faktörler 4.1.1. Bireysel faktörler 4.1.2. Fiziksel çevre faktörleri 4.2. Mekânsal ve çevresel algılama 4.2.1. Mekânın fiziksel özellikleri 4.2.2. Mekâna ilişkin niteliksel değerlendirme Ödev konularının verilmesi (Anlatım yöntemi, Soru-cevap yöntemi ile fikir alışverişi) (Beyin fırtınası yöntemi)
5 Mekansal okuma yaklaşımları 5.1. Somut mekana ilişkin okumalar (mekansal, strüktürel, anlamsal, simgesel v.b.) (Anlatım yöntemi) (Mekânsal okuma uygulamaları 1- Bireysel öğretim ve tartışma yöntemi)
6 Seçilen tarihsel mekanların okunması (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi)
7 Seçilen tarihsel mekanların okunması 7.1. Örnek çalışmalar (tek yapı) (Anlatım yöntemi) (Mekânsal okuma uygulamaları 2 - Bireysel öğretim ve tartışma yöntemi)
8 Seçilen tarihsel mekanların okunması 8.1. Örnek çalışmalar (dokusal) (Anlatım yöntemi) (Mekânsal okuma uygulamaları 3 - Bireysel öğretim ve tartışma yöntemi)
9 Seçilen tarihsel mekanların okunması 9.1. Örnek çalışmalar (kentsel) (Anlatım yöntemi) (Mekânsal okuma uygulamaları 4- Bireysel öğretim ve tartışma yöntemi)
10 Mekân okumada farklı yaklaşımlar 10.1. Görsel, yazılı mekânsal okumalar, irdelemeler 10.2. Sözlü tarih araştırmaları 10.3. Sanal mekâna ilişkin okumalar (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi)
11 Ödev çalışmalarının sunumu. (Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi)
12 Ödev çalışmalarının sunumu. (Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi)
13 Ödev çalışmalarının sunumu. (Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi)
14 Ödev çalışmalarının sunumu. (Sunum, tartışma ve soru-cevap yöntemi)
15 Genel değerlendirme (Anlatım yöntemi, Tartışma yöntemi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- GÖREGENLİ, Melek, 1986, Kentsel alanların algılanması ve kentsel imajlar. IV.Ulusal Psikoloji Kongresi. ODTÜ.

- GÖREGENLİ, M., 2005, Çevre Psikolojisinde Temel Konular. Ege Üniversitesi Yayınları.

- LAWSON, Bryan, 2001, The Language of Space, Oxford, Architectural Press.

- LEFEBVRE, H., 1991, The Production of Space, Cambridge, MA: Blackwell.

- LYNCH, K., 1960, The Image of the City, Cambridge, MA.

- RAPOPORT, Amos, 1990, The Meaning of the Built Environment, Tucson, The University of Arizona Press.

- TEKELİ, İ., 2010, Mekânsal ve Toplumsal Olanın Bilgibilimi Yazıları, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

- VELİOĞLU, S., 2013, Bir Açılış Olarak Mekân, İstanbul, YEM Yayın.

- Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergisinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Diyalektik yöntem, yapısalcı yöntem ve karşılaştırmalı yöntem kullanılması düşünülmektedir.
Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
* Literatür araştırması ve arşiv araştırması.
* Alan çalışması (2020-2021 Öğretim Yılı Güz yarıyılında uzaktan eğitim yapılması sözkonusu olduğundan alanın olanaklar ölçüsünde fotograf, video gibi araçlarla belgelenip sözkonusu dokümanlar üzerinden gözlem ve incelemelerin yapılması düşünülmektedir).
* Konuya ilişkin düşüncelerin güncel teknolojileri de kullanarak görsel, sözlü, yazılı olarak ifade edilebilmesi.

-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, değerlendirilmesi, yorumlamalar.
-Grup çalışmaları ve tartışması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders, katı bir format yerine esnek ve özgün bir nitelik yansıtmakta, öğrencinin derse aktif katılımı yanısıra yenilikçi, analizci, sıradışı bakış açısına sahip olması beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ödev/Sunum %40 (ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ5)
Derslere Katılım %10 (ÖÇ1, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Ödevi %50 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1), derse katılım; kavrama boyutu (ÖÇ2, ÖÇ3) final ödevi ve ödev; analiz boyutu (ÖÇ4), final ödevi ve derse katılım; uygulama boyutu (ÖÇ5), final ödevi, ödev ve derse katılım ile ölçülmektedir.

Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı, derste yapılan çeşitli uygulamalardaki performansı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr; eti.akyuz@gmail.com
0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 4 2 8
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 0 0 0
Final Sınavına Hazırlık 0 0 0
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel Ödev Hazırlama 1 10 10
Grup Ödevi Hazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 14 14
Bağımsız Çalışma 3 1 3
Final Sınavı 0 0 0
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
Vize Sınavı 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.2555
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.55