DERS ADI

: TÜRK MİMARLIK TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3812 TÜRK MİMARLIK TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ HALİL İBRAHİM ALPASLAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Ağırlıklı olarak Türk mimarlık tarihini ele alan bu ders, İslam kültürüne ve mimarlığına ilişkin temel kavramları ve terminolojiyi irdelemeyi; Türk mimarlık tarihindeki başlıca gelişmeleri ve karakteristik dönemleri toplumsal, ekonomik ve coğrafi arkaplanları, kurumları, yerleşme biçimleri, yapı tipleri ve yapım teknikleri bağlamında anahatlarıyla tanıtmayı amaçlıyor.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama
2   Mimarlık tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma
3   Mimarlık tarihindeki başlıca gelişmeleri anlama
4   Tarihsel çevreyi farklı boyutlarıyla irdeleme ve değerlendirme
5   Türk mimarlık tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 2811 - MİMARLIK TARİHİNE GİRİŞ

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam mimarlığına giriş: kavramlar ve terminoloji
2 İslam mimarlığına giriş: kavramlar ve terminoloji
3 İslam dünyasında caminin ortaya çıkışı ve ilk camiler
4 Erken İslam döneminde mimarlık: Emevi ve Abbasi gelenekleri
5 Medreseler ve mezar yapıları
6 Anadolu-öncesi Türk mimarlığına genel bir bakış
7 Anadolu'da ilk Beylikler ve Selçuklu mimarlığı
8 Ara sınav
9 Anadolu Selçuklu mimarlığında yapım teknikleri ve bezeme
10 Batı Anadolu Beylikler dönemi mimarlığı
11 Erken Osmanlı mimarlığı ve kenti
12 Erken Osmanlı mimarlığı ve kenti
13 Klasik Osmanlı mimarlığı ve Sinan
14 Klasik Osmanlı mimarlığı ve Sinan

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Architecture of the Islamic World, ed. G. Michell. London, 1978.
Hillenbrand, R. İslam Sanatı ve Mimarlığı, çev. Ç. Kafescioğlu. İstanbul, 2005.
Kuban, D. Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler. Genişletilmiş İkinci Basım, İstanbul, 1995.
Kuban D. Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları. İstanbul, 2004.
Sözen, M. vd. Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan. İstanbul, 1975.
Sözen, M ve Tanyeli, U. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul, 1986.
Türkiye Tarihi, ed. S. Akşin, Cilt I-II. İstanbul, 1987-1988.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Haftalık ders anlatımı ve tartışmalar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: % 50 - ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Final Sınavı: % 50 - ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.alpaslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba, 15:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555