DERS ADI

: TAŞIYICI SİSTEM VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK AÇISINDAN KUBBELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3623 TAŞIYICI SİSTEM VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK AÇISINDAN KUBBELER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MÜJDE ALTIN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere, bir yapım yöntemi, taşıyıcı örtü, biçim ögesi ve mekan belirleyici olarak kubbe tasarımıyla ilgili bilgiler vererek hem strüktürel açıdan, hem de sürdürülebilirlik açısından kubbenin mimaride kullanımını örneklerle anlatmak ve kubbe örneklerini araştırıp inceleyerek sınıfta sunmalarını ve tartışmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kubbeyi tanımlayabilme
2   Kubbeleri geometrik şekillerine, yük taşıma özelliklerine, malzemelerine göre sınıflandırabilme
3   Kubbelerin strüktürel özelliklerini ifade edebilme
4   Günümüzde inşa edilen kubbelerin ekolojik ve sürdürülebilirlik özelliklerini tanımlayabilme
5   Kubbe çeşitlerini örnekleyebilme
6   Kubbe tasarımı uygulayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Amacı ve Kapsamı, Kubbe tanımı ve kubbelerin genel özellikleri
2 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
3 Kubbelerin Tarihsel Gelişimi, Kubbelerin geometrik şekillerine göre, yük taşıma özelliklerine göre, malzemelerine göre sınıflandırılması
4 Geometrik şekillerine göre kubbeler, yük taşıma özelliklerine göre kubbeler (Yığma, kaburgalı, monolitik, çubuk ağı, tensegrity kubbeleri)
5 Malzemelerine göre kubbeler (Kargir, ahşap, betonarme, metal kubbeler), kubbeden çokgen plana geçiş elemanları
6 Kubbelerin yük taşıma özellikleri, Ekolojik kubbeler * Araştırma konularının ve sunum tarihlerinin belirlenmesi 11.,12. ve 13. Haftalarda yapılacak olan öğrenci sunumlarının grupları, sunum konuları ve sunum tarihleri belirlenecektir.
7 Kubbe örneklerinin irdelenmesi - malzeme kullanımı, taşıyıcı sistem ve sürdürülebilirlik açısından
8 Kubbe örneklerinin irdelenmesi - malzeme kullanımı, taşıyıcı sistem ve sürdürülebilirlik açısından
9 ARA SINAV ÖDEVİ TESLİMİ
10 Kubbe tasarımı çalışması ve uygulamanın teslimi Öğrenciler tasarladıkları kubbeyi SAKAİ sistemine yükleyerek teslim edeceklerdir.
11 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları Öğrenciler yaptıkları sunumu SAKAİ sistemine yükleyerek sunumlarını yapacaklardır.
12 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları Öğrenciler yaptıkları sunumu SAKAİ sistemine yükleyerek sunumlarını yapacaklardır.
13 Öğrenci gruplarının araştırma sunumları Öğrenciler yaptıkları sunumu SAKAİ sistemine yükleyerek sunumlarını yapacaklardır.
14 Kubbe örneklerinin irdelenmesi
15 Konuların Genel Tekrarı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Altın, M. (2010) Pantheon'dan Günümüze Kubbelerin Gelişimi, Yalın Yayıncılık, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
- Türkçü, H.Ç. (2003) Çağdaş Taşıyıcı Sistemler. İstanbul: Birsen Yayınevi.
- Roth, L. M. (2000) Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi ve Anlamı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öğrencilere öncelikle konular anlatılacak, daha sonra bir kubbe tasarımı çalışması gerçekleştirilecek, 11., 12. ve 13. haftalarda öğrencilerin gruplar halinde hazırlayacakları bir kubbe örneğini sınıfa sunarak derse aktif katılımları sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara Sınav yerine Ara Sınav Ödev Teslimi % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev (Kubbe Tasarımı) % 15 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ6)
Sunum % 15 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı yerine Final Sınavı Ödev Teslimi % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav yerine Ara Sınav Ödev Teslimi % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev (Kubbe Tasarımı) % 15 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ6)
Sunum % 15 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı yerine Final Sınavı Ödev Teslimi % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

8 hafta öğretim üyesi ders anlatacak, sonrasında öğrenciler, edindikleri bilgiler doğrultusunda bir kubbe tasarımı çalışmasını çizimlerle veya maket ile gerçekleştirecekler, 11., 12. ve 13. haftalarda öğrenciler gruplar halinde hazırlamış oldukları kubbelerle ilgili araştırma konusunu sunacaklardır. Son hafta ise konuların genel tekrarı yapılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mujde.altin@deu.edu.tr, 0090 232 301 84 92

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Örnek olay çalışması 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
Proje Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.555
ÖK.655