DERS ADI

: MEKAN VE TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 1112 MEKAN VE TASARIM ZORUNLU 4 8 0 14

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin temel tasarım dersinden edindikleri bilgi ve becerileri, form, strüktür, mekân ve giderek kentsel mekân konuları ile bütünleştirerek, farklı ölçeklerde tasarımlar geliştirebilmelerini amaçlamakta, mekânsal okuma, yorumlama, bellek haritası oluşturma konuları çerçevesinde algının öneminin vurgulanmasını hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, teknik çizim bilgi ve becerilerini tasarımlarında tekrarlayabilecek,
2   Form, strüktür, mekân konularını tanımlayabilecek,
3   Soyut ve somut düşünme yeteneğini örnekleyebilecek,
4   Yapılı çevreyi analiz edebilecek,
5   İki ve üç boyutlu algılama yeteneğini kullanarak mekansal tasarımlarında alternatif çözümler önerebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

PLN 1111 - TEMEL TASARIM

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Ergonomi konusu ile ölçü-ölçek-oran-orantı konularının anlatımı, uygulama ve ödevler
2 2. Perspektif çizim tekniklerinin anlatımı, tek kaçış noktalı perspektif, iki kaçış noktalı perspektif, uygulama ve ödevler.
3 3. Proje konusunun aktarılması "Ben ve Çevre", ölçek, oran, orantı ve ergonomi ilişkileri çerçevesinde proje konusunun tartışılması.
4 4. Proje konusu ve proje alanına ilişkin tespit ve önerilerin tartışılması, Strüktür konusu anlatımı
5 5. 1.Ara Jüri Haftası Açık jüri şeklinde hazırlanan çalışmaların değerlendirilmesi
6 6. İkinci proje konusunun aktarılması, Doluluk-boşluk konusu anlatımı ve uygulaması, Form ve Mekan konusu anlatımı ve uygulaması.
7 7. Davranış ve gereksinmeler konulu ikinci projenin hazırlık süreci
8 8.İkinci projenin eskiz ve kritik süreci
9 9. İkinci projenin eskiz ve kritik süreci
10 10. İkinci Ara Jüri Haftası, hazırlanan çalışmaların değerlendirilmesi.
11 11. Final Proje Çalışmaları
12 12. Final Proje Çalışmaları
13 13. Final Proje Çalışmaları
14 14.Final Proje Jürisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Ching, D.K.F. (1979), Architecture: Form, Space and Order, Van Nostrand Reinhold, New York
Lynch, K. (1960), Image of the City, Publication of the Joint Center for Urban Studies, USA
Yardımcı kaynaklar:
Banerjee, T. ve Southworth, M. (edt.) (1996), City Sense and City Design Writings and Projects of Kevin Lynch, MIT Press, USA
Ünverdi, Z.H., Çubukçu, E., Dalgakıran A., (2008) Temel tasarım stüdyosu 2008, Yirmibirinci Yüzyıldan İzler, Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, MİMFK-YK- 02-2008, İzmir
Referanslar:
Marcus, C.C. ve Francis, C. (edt.) (1998), People Places: Design Guidelines for Urban Open Spaces, John Wiley & Sons Inc., Canada
Diğer ders materyalleri: Ders ile ilgili diğer okumalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


PLN 1112 Mekan ve Tasarım dersi içeriği, 2020-2021 Bahar yarıyılında hem uzaktan eğitim kararının alınmış olması hem de ders programında daha önce üç yarım günde verilmekte olan dersin 8+4 saat şeklinde iki gün içerisinde verilecek olması temelinde ve iki önemli değişiklik açısından yeniden kurgulanmıştır. 2020-2021 Bahar Dönemi PLN 1112 MEKÂN VE TASARIM Dersinin Uzaktan Eğitim kapsamında yürütülmesinde uygulanacak yöntemler aşağıdaki gibidir:
1. Araştırma ve Yürütmeye İlişkin Yöntem
* Dersin işleniş biçimi, araçları ve öğrencilerden beklenen sonuç ürünler ile bu ürünlerin sunumu yönünden ve ağırlıkla teknik bir kurgu değişikliği yapılmıştır.
* Ders program klasik öğrenme metotları ile dijital olanakları harmanlayan bir içeriğe sahiptir.
* Dersin yürütülme biçimi ve ders programı dersin 4 saat kuramsal ve 8 saat uygulamalı olan içeriği dikkate alınarak hazırlanmıştır.
* Ders, ders programında belirtilen gün ve saatlerde Sakai programı ile Senkron olarak yürütülecektir.
* Buna göre programda Mekân ve Tasarım dersi için belirlenmiş olan Pazartesi ve Perşembe günlerinde dersi yürüten hocaların ders sunumlarını aktarmaları, pafta kritiklerinin yapılması, karşılıklı tartışma, soru sorma ve düşünce geliştirme biçiminde bir etkileşim ortamının yaratılması planlanmıştır. Dersin bu bölümlerinde haftalık programda yer verilen ders ve proje konuları görsel sunumlar, videolar, animasyonlar vb. materyaller kullanılarak aktarılacaktır.
* Sınıf uygulamalarında ise öğrenciler için verilen konularla ilgili olarak birbirini takip eden ve sürekli gelişen egzersizler veya ödevler tasarlanmıştır. Egzersizler/ödevler, öğrencilerin el zihin koordinasyonlarını geliştirebilmelerine olanak tanıyacak nitelikte çizim ödevlerini ve yaratıcı sürecin gelişimini destekleyici bir metodolojik çalışma olarak basitten karmaşığa doğru gelişen proje uygulamalarını ve ödevleri içermektedir.

Mekân ve Tasarım dersi içeriğinde yer alan konular 3 ana bölümden oluşan dönem kurgusu içinde işlenecektir. Bu 3 ana bölüm: Ben ve Çevre , Davranış ve Gereksinmeler ve Mekânda Dönüşüm başlıklarında kurgulanan proje çalışmalarından oluşmaktadır. Her bir ana bölümün içerisinde proje çalışmalarına hazırlık niteliğinde olan konu anlatımları ve uygulamalar yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AJ1 1.AraJüri
2 AJ2 2.AraJüri
3 FJR FJR
4 BNS Başarı Notu AJ1 * 0.30 + AJ2 * 0.30 + FJR * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders yıl içi notu ile değerlendirilir, final sınavı yapılmaz.
* Ödev ve jüri teslimlerinin, proje sürecindeki kritik paftalarının tümü için Sakai programı üzerinden bir ödev başlığı açılacaktır, öğrencilerden belirlenen bir tarih ve saate kadar ödevlerini PDF/JPG/JPEG olarak bu siteye yüklemeleri beklenecektir.
* 1. Ara Jüri Notu içerisinde jüriye kadar yapılan uygulama ve ödevler % 20 olarak, Jüri Notu ise %80 olarak değerlendirilecektir.
* 2. Ara Jüri Notu içerisinde 1. Ara Jüri ile 2. Ara jüri arasında yapılan uygulama ve ödevler % 20 olarak, Jüri Notu ise %80 olarak değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Analiz Etme Ara Jüriler ile ölçülmektedir.
Değerlendirme ve Önerme Final Jüri ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders teorik çerçeveye ilişkin konferans sunumlar, sınıf uygulamaları ve alt projeler biçiminde sürdürülecektir.
* Ders tek şube halinde yapılacaktır. Konu anlatımları ve tartışma dersleri tüm sınıfın katılımı ile yürütülecektir. Ancak zaman yönetimi ve öğrencilerin takibi açısından, proje kritiklerinde öğrenciler alt gruplara bölünerek takipleri yapılacaktır. Öğrencilerin tüm yürütücü hocalarla temasını sağlamak üzere, söz konusu gruplar sürekli bir rotasyona tabi tutulacaktır.
* Ders kapsamında kurgulanan projeler hem grup çalışmalarını hem de bireysel performansları içerecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.koc@deu.edu.tr, burcu.silaydin@deu.edu.tr, gozde.eksioglu@deu.edu.tr, ahu.dalgakiran@deu.edu.tr, evren.erdin@deu.edu.tr, hayat.zengin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

perşembe 1-2

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 6 4 24
Uygulama 15 8 120
Final Jüriye Hazırlık 1 40 40
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 4 24
Ara Jüriye Hazırlık 2 16 32
Sunum Hazırlama 3 12 36
Ödev Hazırlama 10 4 40
Final Jüri 1 8 8
Ara Jüri 2 8 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 340

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51