DERS ADI

: TEMEL TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 1111 TEMEL TASARIM ZORUNLU 4 8 0 14

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders tasarım öğe ve ilkelerinin, bunları kullanım becerisinin, soyut düşünme yeteneğinin ve nesneleri anlamlandıran bütün-parça ilişkisinin farkındalığının öğrenciye kazandırılmasını amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda verilen uygulamalar nokta, çizgi, düzlem, doku, renk, hacim gibi sistem dili kavramlarına odaklanmaktadır. Bu ders sonunda öğrencilerden uyum, kontrast, denge, simetri, asimetri, tekrar, egemenlik, koram gibi düzen ilkelerini kavramaları beklenmektedir. Ayrıca teknik bilgi ve donanımın yaratıcılığa açık sunuş teknikleri ile geliştirilebilmesine olanak tanıyacak altyapının oluşturulması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, tasarım öğe ve ilkelerini tanımlayabilecek
2   Bütün-parça ilişkisini açıklayabilecek
3   Soyut düşünme becerisini örnekleyebilecek
4   Teknik bilgiyi (grafik anlatım becerisi vb.) kullanabilecek
5   İki ve üç boyutlu algılama yeteneğini kullanarak tasarlayabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, ders içeriğinin aktarılması, oryantasyon, Temel Tasarım ve Soyutlama
2 Teknik ve soyut bir kavram olarak Nokta
3 Çizgi anlatım, uygulama ve ödevleri
4 Düzlem konusunun ele alınması.
5 Temel Tasarım İlke ve Elemanları
6 Algı-Gestalt İlkeleri
7 Renk konusu
8 Doku Çalışmaları
9 Doluluk-boşluk, hacim.
10 Akosonometrik perspektif çalışmaları, plan, kesit ve görünüş çizimleri
11 Final Projesinin konusunun verilmesi
12 Final projesinin hazırlık süreci
13 Final projesinin hazırlık süreci
14 Final projesinin sunumu ve değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Güngör, Hulusi (1972), Temel Tasar, Birinci Baskı, Çeltüt Matbaacılık, İstanbul.
Ching, D.K.F. (1990), Drawing a Creative Process, John Wiley&Sons,Inc., USA
Ching, DKF (2002); Mimarlık: Biçim Mekan Düzen (çeviri: Sevgi Lökçe), Yapy Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
Denel, B. (1981), Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara
Teymur, N. ve Dural, T. (1998), Temel Tasarım / Temel Eğitim, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara
Tunalı, İ. (2002), Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul
Referanslar:
Ching, D.K.F. (1975) Architectural Graphics, Van Nostrand Reinhold, New York
Yavuz, H.S. (1996), Yaratıcılık, BÜ Yayınları, İstanbul
Çağlarca, S. (1993), Renk ve Armoni Kuramları, İnkılâp, İstanbul

Diğer ders materyalleri: Ders ile ilgili diğer okumalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

PLN 1111Temel Tasarım dersi içeriği, 2021-2022 Güz yarıyılında harmanlanmış eğitim sisteminin uygulanması kararına istinaden PLN 1111 TEMEL TASARIM Dersinin yürütülmesinde uygulanacak yöntemler aşağıdaki gibidir:
1. Araştırma ve Yürütmeye İlişkin Yöntem
-Ders programı, klasik öğrenme metotları ile dijital olanakları harmanlayan bir içeriğe sahiptir.
-Dersin yürütülme biçimi ve ders programı dersin 4 saat kuramsal ve 8 saat uygulamalı olan içeriği dikkate alınarak hazırlanmıştır.
-Dersin ortak sunumları Pazartesi günü 1-4 ders saatleri arasında Sakai'den gerçekleştirilecektir.
-Pazartesi ve Perşembe günleri 5-8 ders saatleri arasında yüz yüze olacak şekilde öğrenciler için verilen konularla ilgili olarak birbirini takip eden ve sürekli gelişen egzersizler/ödevler tasarlanmıştır.
Temel Tasarım dersi içeriğinde yer alan konular 9 alt başlık olarak ve 9 ayrı çalışma paketi biçiminde ele alınacaktır. Bu kapsamda soyutlamanın temel bir metodolojik çalışma olarak aktarımı sonrasında, NOKTA, ÇİZGİ, DÜZLEM, TEMEL TASARIM İLKE VE ELEMANLARI, GESTALT ALGI KURAMI, RENK, DOKU, PERSPEKTİF, HACİM konu başlıkları birer çalışma paketi olarak programlanmış ve her biri için alt çalışma seçenekleri oluşturulmuştur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders yarıyıl içi notu ile değerlendirilir, final sınavı yapılmaz.

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama, Açıklama, Örnekleme, Uygulamalar ve Ödevler ile ölçülmektedir.
Kullanma ve Tasarlama Final Projesi ile ölçülmektedir.

Değerlendirmeye İlişkin Yöntem
Yarıyıl içinde planlanan 9 çalışma paketinde öğrenciler TEKNİK UYGULAMA(Uygulama)-ARAŞTIRMA (Ödev)-YARATICI SÜREÇ (Uygulama) ve TASARIM (Ödev) olmak üzere dört ayrı aşamanın sonunda ve analitik rubrik kullanılarak tek bir not ile değerlendirileceklerdir.
Ödev teslimlerinin tümü için Sakai programı üzerinden bir ödev başlığı açılacaktır, öğrencilerden belirlenen bir tarih ve saate kadar ödevlerini PDF/JPG/JPEG olarak bu siteye yüklemeleri beklenecektir.
9 çalışma paketinin not ağırlıkları eşit olacaktır. Yıl içi notu olarak değerlendirmeye alınacak notun belirlenmesinde bu 9 notun aritmetik ortalaması alınacaktır.
Dönem sonunda öğrencilerin 9 çalışma paketinde edindikleri bilgi ve tecrübeyi bütünlüklü olarak aktarabilecekleri bir final çalışma kurgulanmıştır. Toplam dört hafta sürmesi planlanan final çalışması öğrencilerin hem grup çalışmaları hem de bireysel performanslarına dayanacaktır.
Final proje değerlendirmesi pandemi koşullarına bağlı olarak açık ve/veya kapalı jüri biçiminde ve tüm yürütücü hocaların katılımı ile yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin kuramsal aktarımları senkron olarak uzaktan eğitim ile uygulamalar ise yüz yüze eğitim ile sınıf ortamında sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hayat.zengin@deu.edu.tr, burcu.silaydin@deu.edu.tr, gozde.eksioglu@deu.edu.tr, evren.erdin@deu.edu.tr; ahu.dalgakiran@deu.edu.tr; ilgi.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 5-6

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Uygulama 11 8 88
Grup çalışması 2 8 16
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 5 2 10
Ödev Hazırlama 44 3 132
Final Jüriye Hazırlık 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Jürisi 1 12 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 360

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51