DERS ADI

: Seçmeli IV (Çevre ve Din)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İDA 3016 Seçmeli IV (Çevre ve Din) SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Sağlıklı bir çevrede yaşamak temel insan haklarından biridir. İnsan ve diğer canlı türlerinin yaşama alanı olarak paylaştığı yerkürenin doğal kaynakları yenilenebilir olmakla birlikte sonsuz değildir. Yarım aşırı aşan bir süreçte gelişen beşerî üretim ve tüketim tarzları sadece doğal hayatın sürdürebilirliğini değil insan hayatının devamını da tehdit eder boyutlara ulaştığına dair bazı verilerin ortaya çıkması çevre hakkındaki tutumların gözden geçirilmesini gerekli kılmıştır. Yaşayan dinlerin çoğunda doğaya bir tür kutsallık atfedildiği veya insanın kullanımına musahhar (has) kılınan ve nimetlerle donatılan dünyayı Allah ın bir 'emaneti' olarak kabul eden İslam açısından bakıldığında çevre koruma bilincinin dini boyutu olduğu ortaya çıkar. Yaşanabilir bir çevre ile sürdürülebilir bir kalkınma arasında tercihe zorlanmadan muhtemel çevre felaketlerini önlemek amacıyla 1970lerden günümüze kadar birçok bilimsel ve teknik önlemlerin tartışıldığı uluslararası toplantılarda alınan kararları sosyal, kültürel ve ahlaki ve dini boyutları ile tanıtmak bu dersin amaçları arasındadır. 1990lardan itibaren ilahiyat ve din açılarından tartışılan çevre sorunları hakkında daha kapsayıcı sosyal politikaların geliştirilmesi için toplumların kültürel, ahlaki ve dini değerlerini dikkate almak ve bu değerleri eğitim süreçlerinde işlevsel kılmak için farklı yaklaşımlar geliştirme becerisi kazandırmak dersin diğer hedefleri arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çevre, ekolojik denge kavramlarını tanımak, çevre sorunları ile kültürel ve dini değerlerin ilişkisini kavramamak
2   Çevreyi korumanın önemini araştırarak, doğal ve sosyal çevrede meydana gelecek değişimlerin sonuçları hakkında iyimser ve karamsar öngörüleri öğrenecek ve bu öngörülerin dinlerin 'kıyamet' öğretileri ile ilişkilendirecek
3   Yaşayan dinlerin doğa ve insana dair öğretilerinin çevre koruma bilincinin gelişmesine katkılarını değerlendirecek.
4   Sosyal ve doğal çevreyi olumsuz etkileyecek kültürel ve ahlaki ve dinî tavır ya da tutumları ayırt edecek
5   nesillere karşı sorumluluk bilinci içinde doğal çevreyi, koruma bilincinin kazandırılmasında kültürel ve dinî değerlerin öğretim süreçlerine dahil edilme ihtiyacını anlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çevre, ekoloji, çevre dengesi, çevre sorunları: kavramsal tahlilleri
2 Çevre Sorunlarına Yaklaşımlar: Uluslar arası çevre konferansları ve örgütleri
3 Çevre Sorunlarına İlahiyat açısından ve dinî yaklaşımlar
4 Asya Dinleri 1: Hindu, Buddist, Cainist Çevre Anlayışı
5 Asya Dinleri 2: Konfüçyüsçülük, Şintoizm Açısından Çevre
6 Eski Ahit ve Yahudilik Açısından Çevre
7 Hıristiyan Öğretilerinde Doğanın Değeri ve Çevre
8 Ara Sınav
9 İslam Öğretilerinde doğanın değeri ve Çevre
10 İslam Hukuk Açısından Çevre hakları
11 İslam Tarihinde Çevre Koruma Uygulamaları
12 Çevre Korumanın Ahlakı Boyutu
13 Çevre Bilincinin Gelişmesinde Din Öğretiminin Değeri
14 Çevre-Din İlişkisine Genel Yaklaşımlar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İslam ve Ekoloji, Doç. Dr. Mehmet Bayraktar, DİB Yay., Ankara, 1992.
2. İnsan- Çevre Münasebetine Modern Yaklaşımın Teolojik Kritiği, Hüseyin Aydın, Nehir Yay. Malatya
3. Çevre Hakkı, İbrahim Kaboğlu, İletişim Yay
Yardımcı Kaynaklar
1.Islam and Ecology: A Bestowed Trust (Ed.) Richard C. Foltz, Frederick M. Denny,
Azizan Baharuddin
2. Bilen, Osman. Concern for Environment from the Perspective of Islam

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.15353
ÖK.25353
ÖK.35353
ÖK.45353
ÖK.55353