DERS ADI

: Hadisin Fıkıhtaki Yeri-Fıkhu'l Hadis-I (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4037 Hadisin Fıkıhtaki Yeri-Fıkhu'l Hadis-I (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

'Fıkhu'l-Hadîs'in hadisle ilgili ilimlerin nihâî hedefi olduğunu, bir hadisin sıhhat ve za'f durumu tespit edildikten sonra ondan çıkarılabilecek hükümleri belirlemenin de son derece önemli olduğunu, fıkıh ekollerinin oluşumunda ve fukahânın farklı görüşlere sahip oluşunda hadislerin oynadığı rolü delilleriyle ortaya koymak, Hadis-Fıkıh ilişkisini ve bunun gündelik hayatın bütün alanlarına yansıma biçimini örneklerle ele almak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadislerle amel edebilmek için gereken şartları bilecek;
2   Hadislerin mezhep imamları nazarındaki değerini, hadis-fıkıh münâsebetini öğrenecek;
3   İmamların fıkhî ihtilaflarında hadislerin oynadığı rolü farkedecek;
4   Hz. Peygamber'in hadislerinin, İslâm hukukunun ve İslâmî ilimlerin Kur'ân'dan sonraki ikinci ana kaynağı olduğunu, Hadis olmadan diğer ilmî disiplinlerin de varlık alanına çıkamayacağını kavrayacak;
5   Ahkâm hadisleri arasından seçilmiş örnek metinlerden hareketle, tarihte ortaya çıkan farklı yönelişler ve ortaya konan farklı fıkhî görüşlerin menşei hakkında bilgi sahibi olacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hz. Peygamber'in hadislerinin dindeki yeri ve gerekliliği, mezhep imamları nazarında hadislerin değeri, hadis-fıkıh münâsebeti
2 Hadislerle amel edebilmek için gereken şartlar, zayıf hadisle amel meselesi
3 Hadis lafızlarının tesbiti
4 Hadis ilimlerinden biri (20. nev') olan 'Fıkhu'l-Hadîs'in anlamı, Hâkim en-Nîsâbûrî'nin 'Ma'rifetü Ulûmi'l-Hadîs' adlı kitabındaki ilgili bölümün tedkiki
5 Ma'rifetü Ulûmi'l-Hadîs'in 20. nev'i (devam)
6 'Bir hadis sahih olarak sâbit olmuşsa benim mezhebim odur' şeklinde imamlardan rivâyet edilen sözün izahı; Bir hadisin sahîh olmasının onunla amel etmek için yeterli olup olmadığı meselesi
7 Fukahânın hadisleri farklı şekilde anlamalarından doğan ihtilâflar
8 Birbirine aykırı gibi görünen hadisler karşısında fakihlerin takip ettiği metodlar (cem', nesh, tercih)
9 Ara Sınav
10 Mezhep imamlarının hadis bilgisi, Sünnetin tamamına vâkıf olup olmadıkları
11 Müctehid imamlar arasında zayıf hadisle amel konusunda farklı yaklaşımlar
12 Ebû Dâvud ve Tirmizî'nin Sünen'lerindeki 'ibâdetler'e dair ahkâm hadisleri bağlamında mezhepler arasındaki fıkhî ihtilâflara örnekler, aynı hadisten farklı hükme varma meselesi
13 Ebû Dâvud ve Tirmizî'nin Sünen'lerindeki 'muâmelât'a dair ahkâm hadisleri bağlamında mezhepler arasındaki fıkhî ihtilâflara örnekler
14 Ebû Dâvud ve Tirmizî'nin Sünen'lerindeki 'ukûbât'a dair ahkâm hadisleri bağlamında mezhepler arasındaki fıkhî ihtilâflara örnekler
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Muhammed Avvâme, İmamların Fıkhî İhtilaflarında Hadislerin Rolü, Terc. Mehmed H. Kırbaşoğlu, İstanbul 1988.
2. Hadîsî, Abdullah Hasen, Eseru'l-Hadîsi'n-Nebeviyyi'ş-Şerîf fi'htilâfi'l-Fukahâ, Beyrut 2005.
3. Nîsâbûrî, Ebû Abdillah el-Hâkim, Ma'rifetü Ulûmi'l-Hadîs, Beyrut 1986.
4. Kâsimî, Muhammed Cemâlüddîn, Kavâidü't-Tahdîs, Beyrut 1987.
5. es-Sâlih, Subhî, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları (Ulûmu'l-hadîs ve mustalahuhû), Ankara 1988.
6. Dayhan, Ahmet Tahir, 'Serahsî'ye Göre Hz. Peygamber'in Filleri', web: http://serahsi.blogspot.com.
7. Yiğit, Metin, İlk Dönem Hanefî Kaynaklarına Göre Ebû Hanîfe'nin Usûl Anlayışında Sünnet, İstanbul 2009.
8. Güner, Osman, Sünnet'ten Topluma: Toplum ve Kültür Yazıları, Ankara 2006.
9. Ebû Dâvud, Süleymân b. el-Eş'as es-Sicistânî, es-Sünen, İstanbul 1992.
10. Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed, es-Sünen, İstanbul 1992.
11. Ebû Davud ve Tirmizî şerhleri

http://deuif.blogspot.com
http://serahsi.blogspot.com
http://hanefilik.blogspot.com

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dayhan@excite.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 7 91
Vize sınavına hazırlık 1 20 20
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51