DERS ADI

: Kur'an'da Kapalı Kavramlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3289 Kur'an'da Kapalı Kavramlar SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Kur an da açık olarak belirtilmeyen, isim, zamir, ism-i mevsûl zaman, mekân, coğrafya ve kişi isimlerinin açıklanmasında ortaya çıkan problemlerin çözümlenmesinin yöntemlerini göstermek, anlaşılmasını sağlamaktır Kur an ın isimler, kavramlar örgüsünün bağlantılarını, bu bağlantıların arkasındaki anlamların gerekçelerini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kur'an'daki isimleri öğrenmek,
2   Açık isimlerin gizlenmesinin gerekçelerini kavramak,
3   Kur'an'ın içeriğinin kavranmasını, kapalı kavramların anlaşılmasını sağlamak,
4   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarihi mekân, zaman ve coğrafya isimlerinin anlaşılması, yorumlanması için belirli ilkeleri kavrayabilme yeteneği kazandırma,
5   Kur'an dil ilişkisinin kavranmasını sağlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mübhematın tanımı ve kaynakları
2 Usûlü tefsirde konunun ele alınışı,
3 İlk dönem tefsir örneklerinde mübhemat,
4 Mübhemat terminolojisinin belirlenmesi,
5 Dil anlam ilişkisinin belirlenmesi,
6 Temel İslam bilimlerinde mübhemat,
7 Müfessirlere göre kapalı lafızlar,
8 Ara sınav
9 Kapsam bakımından lafızlar,
10 Nazım yönüyle lafızlar,
11 Fizik ve metafizik mübhemler,
12 Karşıt anamlı lafızlar ve anlamlarının belirlenmesi,
13 Vücuh ve nez ir yönüyle lafızların ele alınması
14 Ödevlerin değerlendirilmesi,
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara, 1988,
2- ez-Zehebî, Muhammed Huesyin, et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-II, Kahire, 1976;
3- Yaşar, Hüseyin, Kur an da Anlamı Kapalı Ayetler, İst.1997,
4-Suyuti Celaleddin Müfhimatü l-Ekran fi Mübhematü l- Kur an, Tah. İyâd Hâlid et_Tabbâ , Beyrut, 1986,
5- Albayrak Halis, Mübhematü l-Kur an İlmi ve Tefsirdeki Yeri, Ankara ilahiyat Fakültesi Dergisi, XXXII, Ankara, 1992,
6- Koç , Turan, Kur an Dili Açısından Söz Anlam İlişkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Kur an ve Dil -Dilbilim ve Hermenötik- Sempzoyumu, 17-18 Mayıs Van, 2001,
7- İbnu Abbas, Garibü l-Kur an fi Şi ri l-`Arab Süâlâtü Nâfi bin el-Ezrak ilâ `Abdillha bin Abbas, Tah. Muhammed Abdurrahim- Ahmed Nasrullah, Beyrut, 1993-1413,
8- ez-Zerkânî, Muhammed Abdulazim Menâhilu l-irfan fi Ulumi l-Kur an, Beyrut 1988,
9- Süheylî Ebu l-Kâsım Abdurrahmân b. Abdullâh, et-Ta rîf ve l-İ lâm fima Ubhime mine l_Esmâi ve l -A lâm, Beyrut, 1987,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, açıklama, soru cevap ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 90

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51