DERS ADI

: Tezhip Sanatı ve Motifler I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3211 Tezhip Sanatı ve Motifler I SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencinin Tezhip Sanatı tarihi hakkında genel bilgi sahibi olmasını ve günümüz tezhip çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak.
Öğrencinin Tezhip Sanatı nın beslendiği kaynaklar ve bunları nasıl yorumladığı hakkında teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, Tezhip Sanatı hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder.
2   Sanatın, insan ruhunda ki tesirleri yahut insan ruhunun sanata katkıları hakkında fikir elde eder.
3   Tezhip Sanatı nda kullanılan terimler ve kavramlar esas alınarak terminoloji çerçevesinde bu sanatın doğru anlaşılması gerektiğini kavra
4   Tezhip Sanatı'nda kullanılan motifler ve bu motiflerin uygulaması hakkında bilgi sahibi olur.
5   Tezhip Sanatı'nda kullanılan malzeme bilgisi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam felsefesinin, Tezhip sanatına yansımaları, Sanat'ın, insan ruhunda ki tesirleri yahut insan ruhunun sanata katkıları,
2 Geleneksel sanatlarımızın içinde Tezhip Sanat'ının yeri/önemi diğer sanat dallarına katkısı
3 Geleneksel sanatlarımızın içinde Tezhip Sanat'ının yeri/önemi diğer sanat dallarına katkısı bilgisi
4 Tezhip Sanatı tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur ve örnekleri
5 Günümüz tezhip çalışmaları hakkında genel bilgi
6 Terimler ve kavramlar ile terminoloji birliği sağlamanın Tezhip sanatının doğru tanınması ve algılanması
7 Tezyînât-ı Kur'an'iyede kullanılan tezhip uygulamalarını örnekler üzerinden tanımlama
8 Ara Sınav
9 Kur'an-ı Kerîm dışındaki yazma eserlerde görülen tezhip uygulamalarını örnekler üzerinden tanımlama
10 Murakka albümleri ve levha geleneği hakkında bilgi sahibi olur ve buralarda kullanılan tezhip uygulamaları
11 Yazma eserlerde ve murakkalarda görülen şükûfe üslûbunda kullanılan çiçek motiflerini özellikleriyle ayırt edebilme
12 Tezhip sanatında kullanılan motiflerin özelliklerini, uygulama biçimlerini doğru bir şekilde değerlendirme
13 Tezhip sanatında görülen motifler ve farklı zeminlerde kullanım alanlarına göre görsel etkileri
14 Tezhip sanatında kullanılan teknikleri tanır ve örnekleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İnci A. Birol, Çiçek Deman, Motifler, İstanbul 1991.
2. İnci A. Birol, Türk Tezyînî Sanatlarında Desen Tasarımı,İstanbul 2008.
3. Gülnur Duran, Ali Üsküdârî, İstanbul 2008.
4. Mine Esiner Özen, Tezhip Sanatından Örnekler, İstanbul 2007.
5. Yıldız Demiriz, Osmanlı Kitap Sanatında Doğal Çiçekler, İstanbul 2005.
6. Yıldız Demiriz, Yüzyıllar Boyunca Çiçek Ressamlığı, İstanbul 2007.
7. Metin Sözen, Geleneksel Türk El sanatları, İstanbul 1998.
8. Nurhan Atasoy, Hasbahçe, İstanbul 2002.
9. Ali Rıza Özcan, Hat ve Tezhip Sanatı, İstanbul 2009.
10. Metin Özel, Geleneksel Türk Sanatları, İstanbul 1993.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin teorik anlatımı görseller eşliğinde yapılıp öğrencinin derse katılımı için araştırma konuları başlıklar halinde ders öncesi verilecektir. Geleneksel sanatlarımızın içinde Tezhip Sanat ının yeri/önemi. Tezhip Sanatı tarihi hakkında genel bilgi ve örnekleri. Tezyinât-ı Kur'an iye ve diğer yazma eserlerde görülen tezhip örneklerinin tanıtımı. Tezhip sanatında kullanılan motifler özellikleriyle tanıtılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ile başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim @deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51