DERS ADI

: Hadis Tarihi ve Usulü II (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 1122 Hadis Tarihi ve Usulü II (ARP) ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat

Dersin Amacı

Hz. Peygamber'den tasnif dönemine kadar geçen süreci hadis tarihi açısından değerlendirmek, öğrencilere hadis usulünün temel kaynaklarını tanıtmak, güvenilirlik ve sahihlik noktasında hadis terminolojisini öğretmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadisin dindeki konumu ve Kur'ân karşısındaki yerini öğrenip, aradaki ilişkiyi sağlıklı bir şekilde karşılaştırabilme.
2   Hadis ilminin teşekkül sürecini kavrayıp, karşılaştığı hadisleri bu tarihî süreç içindeki yorum ve yaklaşım farklılıklarını dikkate alarak değerlendirebilme
3   Hadislerin İslam Din'indeki yerini kavrayıp diğer delillerle ilişkisini analiz edebilme.
4   Hadis usulü ve tarihi ile ilgili klasik ve modern kaynakları karşılaştırabilme
5   Hadislerin kabulü konusundaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hadisin menşei, önemi ve tekâmülü.
2 Hadisin ilk kaynağı sahâbe.
3 Hadis ilminin teşekkülü ve bunu hazırlayan sebepler.
4 Hadis diye uydurulmuş sözler
5 Cerh ve ta'dîl hareketinin doğuşu.
6 Hadislerin değeri üzerindeki münakaşalar ve hadisin tedvîn ve tasnîfi.
7 Tasnîfin altın çağı: Kütüb-i Sitte devri.
8 Ara sınav
9 Hadislerin sahihlik durumuna göre taksimi.
10 Câmi: Buhârî, Müslim ve Tirmizî
11 Sunen: Ebû Dâvud, Nesâî ve Ibn Mâce
12 Hadis metni ve hadis râvîsi bulmada müracaat edilecek kaynaklar
13 Kütüb-i Sitte şerhlerine dair kısa malûmât
14 Hadis diye uydurulmuş sözler: İbnül-Cevzî, İbn Arrâk, Süyûtî, Ali el-Kârî, Şevkânî
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Talat Koçyiğit, Hadis Istılâhları, Ankara 1985.
2. Ahmed Naîm, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi Mukaddimesi, Ankara 1963.
3. Subhi Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılâhları, Ankara 1988.
4. İ. Lütfi Çakan, Hadis Usûlü, İstanbul 2010.
5. A. Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983.
6. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi, İstanbul 2011
7. Ahmet Yücel, Hadis Usulü, İstanbul 2011
8. Yavuz Ünal, Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış, Samsun 2010.
9. M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sınıfta ders anlatımı
2. Tarihten ve güncel konulardan örnekler, karşılıklı soru-cevap
3. Fotoğraf, video, ses kaydı ve sosyal medya içeriklerinden örnek sunumlar
4. Derse katkı sağlayacak konferans, seminer, panel v.b. ortama katılım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.dayhan@deu.edu.tr
atdayhan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Ödev Hazırlama 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.12
ÖK.225
ÖK.3232
ÖK.433
ÖK.54