DERS ADI

: Tefsir Tarihi ve Usulü II (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 1120 Tefsir Tarihi ve Usulü II (ARP) ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUAMMER ERBAŞ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat

Dersin Amacı

Öğrenciyi son dönem tefsirler ve tefsir ekolleri hakkında genel bilgi sahibi kılmak, meşhur müfessirleri ve tefsirlerini tanımasını ve günümüz tefsir çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak, Kur'an-ı Kerim'i anlama ve yorumlama esas ve yöntemleri hakkında teorik ve pratik yönden desteklemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Günümüz Kur an yorumları hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder.
2   Günümüz müfessirleri, tefsirleri ve metotları, tefsir süreci ve tefsir gelenekleri hakkında tarihsel birikim elde eder.
3   Ayetlerin siyak-sibak ve nüzul ortamı esas alınarak anlaşılması gerektiğini kavrar.
4   Klasik ve modern usûl kitapları ve tefsir usulünün temel konularını ayrıntılı bir şekilde ve kaynaklarını öğrenir.
5   Tefsir usulünün gelişimini ve günümüzdeki değişimini takip etme gibi kazanımları elde eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Vahiy olgusu ve Kur ân vahiylerinin kitap hâline gelişi.
2 Yedi harf meselesi. Kıraatlerin Tefsir ilmindeki yeri/önemi.
3 Hz. Peygamber ve sahabe döneminde tefsir.
4 Tabiun ve tedvin döneminde tefsir.
5 `Usul ve `Anlama kavramlarının analizi
6 Tefsirde tarihi bağlamı bilmenin önemi
7 Tefsirde nasih mensuh meselesi
8 Ara Sınav
9 Müşkilü l-Kur an ve müphematü l-Kur an
10 Kur an da muhkem müteşabih meselesi
11 Tefsirde dilsel bağlam: Siyak-sibak
12 Üslubu l-Kur an; huruf-u mukataa, Hitabu'l-Kur'an
13 Garibu l-Kur an, meani l-Kur an, i rabu l-Kur an
14 Tefsirde hermenötik yöntem
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Ankara 1988; Tefsir Usulü, Ankara 1985.
2. Muhsin Demirci, Tefsir Usul ve Tarihi, İstanbul 1998.
Yardımcı kaynaklar:
1. Abdullah Aydemir, Tefsirde İsrailiyyat, Ankara 1979.
2. Celal Kırca, Kur an ve Fen Bilimleri, İstanbul 1997.
3. Muammer ERBAŞ, K.Kerim in Zahiri Anlamına Yaklaşımlar, İzmir 2008.
4. Mehdi Bazergan, Kur'an'ın Nüzul Süreci
5. Muhammed Hamidullah Kur'an Tarihi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.dumlu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Kitap Okuma 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.121
ÖK.221
ÖK.33113
ÖK.442
ÖK.53