DERS ADI

: Hadis Tarihi ve Usulü I (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 1121 Hadis Tarihi ve Usulü I (ARP) ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AHMET TAHİR DAYHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat

Dersin Amacı

1. Hadis ve Sünnet'in önemini ve İslam Medeniyeti'nin inşasındaki rolünü kavramak
2. Hadis Usûlü'nün temel kavramlarını ve Hadis İlimlerini tanımak
3. Hadis'in tarihi, ravileri, kaynakları, metodları, literatürü ve problemleri hakkında bilgi edinmek
4. Oryantalistlerin ve hadis karşıtlarının dayandıkları argümanları ve cevaplarını öğrenmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadis ve Sünnet'in önemini ve İslam Medeniyeti'nin inşasındaki rolünü kavrar
2   Hadis Usûlü'nün temel kavramlarını ve Hadis İlimlerini tanır
3   Hadis'in tarihi, ravileri, kaynakları, metodları, literatürü ve problemleri hakkında bilgi edinir
4   Önemli muhaddisler ve Hadis coğrafyası hakkında bilgi sahibi olur
5   Oryantalistlerin ve hadis karşıtlarının dayandıkları argümanları ve cevaplarını öğrenir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hz. Peygamber'in konumu, örnekliği, yetkileri: Tebliğ, tebyîn, tezkiye, hüküm koyma
2 Sahâbe ve Tâbiûn'un hadisle meşguliyeti, siyasi-sosyal gelişmeler ve isnadın başlangıcı
3 Hadis-Sünnet-Haber-Eser
4 Hıfz, kitâbet, tedvîn, tasnîf
5 Kaynağı bakımından (merfû, mevkûf, maktû)
6 Râvîlerde aranan vasıflar
7 Ricâl kitapları
8 Ara Sınav
9 Sahîh ve Hasen Hadisler
10 Zayıf hadis ve çeşitleri
11 Mevzû hadisler
12 Hadis uydurma sebepleri, tanıma yolları
13 Hadis tenkîdi
14 Hadis tenkîdi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi, Ankara 1988.
2. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi, İstanbul 2011.
3. Ahmet Yücel, Hadis Usûlü, İstanbul 2011.
4. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usûlü, İstanbul 2009.
5. Süyûtî, Sünnetin İslam'daki Yeri, Ankara 2017.
6. Ebu'l A'lâ Mevdûdi, Sünnetin Anayasal Niteliği, İstanbul 2011.
7. M. Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul 1959.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sınıfta ders anlatımı
2. Tarihten ve güncel konulardan örnekler, karşılıklı soru-cevap
3. Fotoğraf, video, ses kaydı ve sosyal medya içeriklerinden örnek sunumlar
4. Derse katkı sağlayacak konferans, seminer, panel v.b. ortama katılım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.dayhan@deu.edu.tr
atdayhan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.125
ÖK.235
ÖK.345
ÖK.455
ÖK.515