DERECE PROGRAMLARI

: Restorasyon Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

İzmir'de mimarlık eğitimi ilk kez 1963 yılında Buca'da kurulan Ege Özel Mimarlık Mühendislik Yüksek Okulu'nda verilmeye başlanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi 3 Temmuz 1992'de kurulmuştur. Ancak Fakültenin ilk kuruluşu ve Alsancak'taki binada faaliyete başlaması 1971 yılına kadar uzanmaktadır. 1971 yılında 12 öğrencisi ile mimarlık lisans eğitimine başlayan kurum, o günden günümüze kadar çeşitli kurumsal ve yasal oluşumlar çerçevesinde yeni yapılanmalar yaşamıştır. Bölüm, süreç içinde farklı fakülte şemsiyeleri altında konumlanmıştır. Fakültenin geçmişten bugüne kadar olan gelişiminde önemli kilometre taşları; Ege Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Fakültesi Mühendislik ve Mimarlık Akademisi (1971), Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi (1975), Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi (1982), Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi (1992) olarak özetlenebilir. Alsancak'taki fakülte binasındaki 33 yıllık eğitimden sonar, 2004-2005 eğitim yılında, mimarlık eğitimi fakülte binasının Kaynaklar Kampüsü'ne taşınmasıyla yeniden yapılandırılmaktadır.

Mimarlık Anabilim Dalında, Bina Bilgisi, Yapı Bilgisi ve Restorasyon konusunda yüksek lisans ve doktora programları bulunmaktadır.

Kazanılan Derece

Restorasyon Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Aynı veya ilgili disiplinlerde Lisans Derecesi, Not Döküm Belgesi (Transkript), Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) veya eşdeğer GRE, GMAT ve Dil Yeterliliği sınavlarından kabul edilebilir puan ile lisans derecesinde kazanılan genel not ortalaması ile ALES puanına göre kabul edilebilir ağırlıklı puana sahip olmak gerekir. ALES ve Yabancı Dil puanı aranıp aranmayacağı ile ilgili istisnai durumlar Enstitü duyurusunda yer alır. Ancak; Konservatuvar programları ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde,Doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz. Kesin kabul, ilgili akademik birim komisyonunun değerlendirmesine bağlıdır. Uluslararası öğrencilerin kabul koşulları Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ana Bilim Dalı Başkanlığı'nın uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Enstitü Kurulu'nca belirlenen yatay geçiş koşullarını sağlamaları halinde Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül'de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kabul edilebilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl (bir yıl İngilizce hazırlık sınıfı),1 yılda 2 yarıyıl,her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

İzmirde ilk lisansüstü restorasyon eğitimi, Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi bünyesinde kurulmuş olan Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümünde başlamıştır. Ancak Yükseköğretim Kurumunun oluşturulması ile, üniversitelerde yapılan değişimler sonucu, Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalına bağlı Restorasyon programı durumuna getirilmiştir. Bu kapsamda eğitim programlarında bazı değişiklikler yapılmıştır. Ancak restorasyon konusunda lisans eğitiminde yeterli ders bulunmaması, konunun uzmanlık gerektirmesi dolayısıyla, 1995-1996 öğretim yılında yüksek lisans programı yeniden düzenlenerek, daha önce iki yarıyıl olan ders aşaması üç yarıyıla çıkarılmıştır.

Tarihi yapı ve çevrelerin korunması, değerlendirilmesi, restorasyonuna yönelik eğitim verilen programda, 36 işgünü süren Restorasyon Stajı da yapılmaktadır. Staj, öğrencinin teorik bilgilerini uygulama deneyimi ile bütünleştirerek, bütüncül düşünme ve yorumlamasına olanak sağlamakta, restorasyon uygulama çalışmalarına hazırlık oluşturmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, restorasyon yüksek lisans programı gelecekte kültür mirasının korunmasıyla ilgili önemli görevler üslenecek tarihi çevreye, kültürel varlıklara, duyarlı, bilgili meslek ve bilim adamı yetiştirmek; kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği ve dayanışma içinde kent ve çevresindeki tarihi yapıların yaşatılarak geleceğe aktarımını sağlamak, halkın çevre ve tarih bilincini geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Restorasyon yüksek lisans programına mimarlık lisans eğitimini tamamlamış olanlar alınmaktadır.

Bölümün öğrencilere sunduğu olanaklar:

Bölümümüzün Uygarlığın beşiği Batı Anadolu'nun merkezi konumundaki İzmir kentinde konumlanması, çevrede çok sayıda antik kent, doku olarak korunmuş tarihi yerleşim bulunması bu alanların çalışmalarda adeta laboratuar ve deneyimleme alanı olmasına olanak tanımaktadır.

Restorasyon yüksek lisans programının yürütülmesinde, Mimarlık Fakültesi bünyesinde yer alan derslik, atölye, laboratuar, konferans salonu ve diğer teknik olanaklardan yararlanılmaktadır. Ayrıca Restorasyon Programı derslerinin yapılmasına ayrılmış bir adet derslik bulunmaktadır.

Yabancı Dilde Verilen Derslerin Oranı: %30

Temel Program Kazanımları

1   Tarihi çevreye, kültürel varlıklara, duyarlı, bilgili, meslek ve bilim adamı yetiştirme,
2   Mimarlık mesleğinde yapı sektörünün ihtiyaçlarına hizmet verebilecek mesleki nitelikte mimar yetiştirme,
3   Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibi restoratör-mimar yetiştirme,
4   Tarihi yapı ve çevrelere ilişkin toplumsal, çevresel ve etik sonuçları dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplama, değerlendirme ve yorumlama becerisine sahip olma,
5   Tarihi çevre, koruma, restorasyon alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanmayı bilen uzman yetiştirme,
6   Doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verip, hareket edecek meslek ve bilim adamı yetiştirme,
7   Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket edecek uzman yetiştirme,
8   Tarihi çevre değerlendirme ve restorasyon konusunda mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahip olma,
9   Tarihi çevre, restorasyon, koruma konularındaki bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütme, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütme; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunma ve yayın yapma,
10   Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirme,
11   Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projeleri ve raporları hazırlama becerisine sahip olma, kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak disiplinler arası işbirliği ile proje üretebilme.

Mezunların İstihdam Profilleri

Restorasyonun uzmanlık gerektiren bir dal olması nedeni ile, mezunlarımızın Belediye, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulları gibi kamu kurumlarında, proje ve uygulama konusunda da tarihi çevre korumaya yönelik projelerde, restorasyon şantiyelerinde çalışması beklenmektedir. Mezunlarımızın bir kısmı eğitim sektörüne yönelmiştir ve araştırma görevlisi, yardımcı doçent olarak hizmet vermektedir. 27 yüksek lisans mezunumuzun üçü Araştırma görevlisi olarak çalışmaktadır. Bir kişi Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu nda, altı kişi Belediyeler bünyesinde hizmet vermektedir. Belediyeler bünyesinde kurulan Koruma Uygulama Denetim Bürosu nda çalışan bir mezunumuz vardır. Bilgilerine ulaşılan mezunlarımızın tümünün mesleklerini yaptıkları, genellikle doğrudan, bir kısmının ise dolaylı olarak koruma, restorasyona yönelik görevler yürüttükleri belirtilebilir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Programın zorunlu derslerine ek olarak, öğrenciler danışmanlarının onayı ile kendi tez konularına uygun seçmeli derslere kayıtlanırlar. Gerekli durumlarda, danışmanının onayı ile başka programlardan (DEU veya diğer üniversiteler) da derslere kayıtlanabilirler.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 5098 Yüksek Lisans Uzmanlık Alanı ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 FBE 5555 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
G 3 ARC 5183 Konservasyona Giriş ZORUNLU 2 0 0 6
G 4 ARC 5167 Tarihi Çevre Koruma ZORUNLU 3 0 0 6
G 5 ARC 5181 Kültürel Miras Araştırmalarında Kavramsal ve Yöntemsel Yaklaşımlar ZORUNLU 3 0 0 6
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 5083 Restorasyonda Statik Problemler SEÇMELİ 2 0 0 4
G 2 ARC 5179 Tarihi Çevrede Yapılaşma Olanakları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 3 ARC 5093 Tarihi Çevrede Açık Mekan Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 4
G 4 ARC 5097 Akdeniz Kültürü ve Mimari İfadesi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 5 ARC 5005 Tarihsel Çevre Koruma Geliştirme I SEÇMELİ 2 2 0 6
G 6 ARC 5103 Somut ve Somut Olmayan Kültürel Miras ve Bütüncül Koruma SEÇMELİ 2 0 0 4
G 7 ARC 5137 Koruma ve Turizm SEÇMELİ 2 0 0 4
G 8 ARC 5139 Çok Kültürlü Çok Katmanlı Tarihi YApı ve Dokuların Koruma Yaklaşımları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 9 ARC 5161 Yenileme Kuramı SEÇMELİ 2 0 0 4
G 10 ARC 5163 Modern Mimarlık Mirasının Korunma Sorunsalı SEÇMELİ 2 0 0 4
G 11 ARC 5165 Kırsal Mimari Mirasın Korunması SEÇMELİ 2 0 0 4
G 12 ARC 5185 Miras Alanlarının Korunmasında Kültür-Mekan İlişkileri SEÇMELİ 2 0 0 4
G 13 ARC 5171 Anıtlarda Koruma Sorunları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 14 ARC 5173 Türkiyede Restorasyon Uygulama Örnekleri SEÇMELİ 2 0 0 4
G 15 ARC 5175 Arkeolojik Mirasın Koruma Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 4
G 16 ARC 5177 Tarihi Yapıların Koruma ve Dönüşümü için Teorik ve Pratik Bağlamdaki Yaklaşımlar SEÇMELİ 2 0 0 4
G 17 ARC 5087 Anadolu Evi SEÇMELİ 2 0 0 4
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ARC 5096 Yüksek Lisans Seminer ZORUNLU 0 2 0 3
B 2 ARC 5166 Konservasyon ZORUNLU 2 0 0 6
B 3 ARC 5164 Rölöve ve Yapı Analizi ZORUNLU 2 4 0 10
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 11
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 5060 Endüstri Arkeolojisi ve Yeniden İşlevlendirme Olanakları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 2 ARC 5062 Türk Mimarlık Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 3 ARC 5068 Restorasyon İlke ve Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 4
G 4 ARC 5086 Vakıf Eserleri SEÇMELİ 2 0 0 4
G 5 ARC 5088 Kent İmgesi Olarak Dini Yapılar ve Koruma Sorunları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 6 ARC 5174 Tarihsel Yerleşimlerde Sokak Dokuları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 7 ARC 5050 Restorasyon Kimyası SEÇMELİ 3 0 0 7
G 8 ARC 5158 Kültür ve Kültürel Miras Politikaları,Kültürel Miras Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 9 ARC 5160 UNESCO Dünya Miras Alanları SEÇMELİ 2 0 0 4
G 10 ARC 5170 Mimari Korumada Sürdürülebilirlik SEÇMELİ 2 0 0 4
G 11 ARC 5172 Restorasyonda Sistem ve Malzeme Seçimi SEÇMELİ 2 0 0 4
G 12 ARC 5090 Eski Eserlerde Yapı ve Malzeme Bilgisi SEÇMELİ 2 0 0 4
 
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ARC 5169 Restorasyon Projesi ZORUNLU 4 4 0 11
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 19
TOPLAM:   30
 
3 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır.
Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Tezli ikinci devre (Yüksek Lisans Derecesi) Programı dersler (en az 81 AKTS), seminer (3 AKTS), M. Sc. Research (6 AKTS), restorasyon stajı ve M. Sc. Thesis (30 AKTS), toplam 120 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağrlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Prof. Dr. Hikmet GÖKMEN
DEÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü Tınaztepe Kampüsü 35160 Buca/İZMİR
e-posta: mimblsek@deu.edu.tr ; hikmet.gokmen@deu.edu.tr
Tel: +90 (232) 301 85 00 / +90 (232) 301 83 60