Genel Tanım
Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı) |
İzmir'de mimarlık eğitimi ilk kez 1963 yılında Buca'da kurulan Ege Özel Mimarlık Mühendislik Yüksek Okulu'nda verilmeye başlanmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi 3 Temmuz 1992'de kurulmuştur. Ancak Fakültenin ilk kuruluşu ve Alsancak'taki binada faaliyete başlaması 1971 yılına kadar uzanmaktadır. 1971 yılında 12 öğrencisi ile mimarlık lisans eğitimine başlayan kurum, o günden günümüze kadar çeşitli kurumsal ve yasal oluşumlar çerçevesinde yeni yapılanmalar yaşamıştır. Bölüm, süreç içinde farklı fakülte şemsiyeleri altında konumlanmıştır. Fakültenin geçmişten bugüne kadar olan gelişiminde önemli kilometre taşları; Ege Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Fakültesi Mühendislik ve Mimarlık Akademisi (1971), Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi (1975), Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi (1982), Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi (1992) olarak özetlenebilir. Alsancak'taki fakülte binasındaki 33 yıllık eğitimden sonar, 2004-2005 eğitim yılında, mimarlık eğitimi fakülte binasının Kaynaklar Kampüsü'ne taşınmasıyla yeniden yapılandırılmaktadır. |
Kazanılan Derece |
Restorasyon Yüksek Lisans Derecesi |
Derecenin Düzeyi |
İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi) |
Kabul ve Kayıt Koşulları |
Aynı veya ilgili disiplinlerde Lisans Derecesi, Not Döküm Belgesi (Transkript), Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (ALES) veya eşdeğer GRE, GMAT ve Dil Yeterliliği sınavlarından kabul edilebilir puan ile lisans derecesinde kazanılan genel not ortalaması ile ALES puanına göre kabul edilebilir ağırlıklı puana sahip olmak gerekir. ALES ve Yabancı Dil puanı aranıp aranmayacağı ile ilgili istisnai durumlar Enstitü duyurusunda yer alır. Ancak; Konservatuvar programları ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde,Doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz. Kesin kabul, ilgili akademik birim komisyonunun değerlendirmesine bağlıdır. Uluslararası öğrencilerin kabul koşulları Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar |
Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, Ana Bilim Dalı Başkanlığı'nın uygun görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile Enstitü Kurulu'nca belirlenen yatay geçiş koşullarını sağlamaları halinde Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül'de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kabul edilebilir. |
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları |
2 yıl (bir yıl İngilizce hazırlık sınıfı),1 yılda 2 yarıyıl,her yarıyılda 16 hafta, 120 AKTS. |
Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları) |
İzmirde ilk lisansüstü restorasyon eğitimi, Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi bünyesinde kurulmuş olan Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümünde başlamıştır. Ancak Yükseköğretim Kurumunun oluşturulması ile, üniversitelerde yapılan değişimler sonucu, Tarihi Çevre, Araştırma, Koruma ve Restorasyon Bölümü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalına bağlı Restorasyon programı durumuna getirilmiştir. Bu kapsamda eğitim programlarında bazı değişiklikler yapılmıştır. Ancak restorasyon konusunda lisans eğitiminde yeterli ders bulunmaması, konunun uzmanlık gerektirmesi dolayısıyla, 1995-1996 öğretim yılında yüksek lisans programı yeniden düzenlenerek, daha önce iki yarıyıl olan ders aşaması üç yarıyıla çıkarılmıştır. |
Temel Program Kazanımları |
||||||||||||||||||||||
|
Mezunların İstihdam Profilleri |
Restorasyonun uzmanlık gerektiren bir dal olması nedeni ile, mezunlarımızın Belediye, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulları gibi kamu kurumlarında, proje ve uygulama konusunda da tarihi çevre korumaya yönelik projelerde, restorasyon şantiyelerinde çalışması beklenmektedir. Mezunlarımızın bir kısmı eğitim sektörüne yönelmiştir ve araştırma görevlisi, yardımcı doçent olarak hizmet vermektedir. 27 yüksek lisans mezunumuzun üçü Araştırma görevlisi olarak çalışmaktadır. Bir kişi Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu nda, altı kişi Belediyeler bünyesinde hizmet vermektedir. Belediyeler bünyesinde kurulan Koruma Uygulama Denetim Bürosu nda çalışan bir mezunumuz vardır. Bilgilerine ulaşılan mezunlarımızın tümünün mesleklerini yaptıkları, genellikle doğrudan, bir kısmının ise dolaylı olarak koruma, restorasyona yönelik görevler yürüttükleri belirtilebilir. |
Üst Derece Programlarına Geçiş |
Üçüncü düzey programlara başvurabilir. |
TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi |
Ders Yapısı ve Kredileri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme |
Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Fen Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır. |
Mezuniyet Koşulları |
Tezli ikinci devre (Yüksek Lisans Derecesi) Programı dersler (en az 81 AKTS), seminer (3 AKTS), M. Sc. Research (6 AKTS), restorasyon stajı ve M. Sc. Thesis (30 AKTS), toplam 120 AKTS kredisinden oluşmaktadır. Öğrenciler minimum 2.50/4.00 Ağrlıklı Not Ortalaması'na sahip olmalı ve tüm dersleri en az CB / S / TP notları ile geçmelidir. |
Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme) |
Tam gün |
Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri) |
Prof. Dr. Hikmet GÖKMEN |