DERS ADI

: Modern Mimarlık Mirasının Korunma Sorunsalı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5163 Modern Mimarlık Mirasının Korunma Sorunsalı SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FATMA FEYZAL ÖZKABAN

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı


Dersin hedefi, koruma alanının yeni sorunsallarından biri olan Modern Mimarlık Mirası kavramının tanım, kapsam, nitelik, mevzuat üzerinden açıklanması ve koruma sorunlarının tartışılmasıdır. Bu amaçla ders kapsamında, öncelikle Modern Mimarlık kavramı ve tarihsel süreci açıklanacak; sonrasında Modern Mimarlık Mirası tanımının ortaya çıkışı ve koruma paradigması içinde bu bağlamda gelişen tartışmalar konu edilecektir. Modern Mimarlık Mirası koruma sorunları yasal mevzuat, toplumsal kabuller ve uygulama pratikleri üzerinden ulusal ve uluslararası ölçekte tartışılacaktır.
Tüm aktarımlar sonrasında; öğrencilerin edindikleri bilgiler ışığında Modern Mimarlık Mirası kapsamında değerlendirilmek üzere bir yapı/yapı grubu/alan önerisinde bulunmaları, önerilerini Modern Mimarlık Mirası kapsamında değerlendirmeleri ve tesciline yönelik gerekli bilgileri de (yapı künyesi, çizim, fotoğraf, koruma ölçütleri v.b.) içeren bir dosya hazırlamaları beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Modern Mimarlık kavramı ve tarihsel sürecini anlayabilme
2   2. Modern Mimarlık Mirası kavramını tanımlayabilme
3   3. Modern Mimarlık ürünlerini miras kapsamında değerlendirebilme ve nitelik tanımlaması yapabilme
4   4. Modern Mimarlık Mirası ve koruma sorunlarını çok yönlü tanımlayabilme
5   5. Modern Mimarlık Mirası koruma uygulamalarına eleştirel bakabilme
6   6. Türkiye Modern Mimarlık Mirasını çok boyutlu değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin hedefi ve işleyişi hakkında açıklama
2 Modern Mimarlık kavramı ve tarihsel sürecin tanımlanması
3 Türkiye'de Modern Mimarlık kavramının gelişimi
4 Modern Mimarlık mirası tanımının ortaya çıkışı ve Modern Mimarlık ürünlerinin kültür varlığı olarak kabulü
5 Uluslararası alanda Modern Mimarlık mirası ve koruma sorunlarına yaklaşımlar
6 Türkiye'de Modern Mimarlık mirası ve koruma sorunlarına yaklaşımlar -Kuramsal açılımlar - Örgütsel çalışmalar - Yasal düzenlemeler - Toplumsal Farkındalık
7 Modern Mimarlık mirasının korunmasında kullanılan ulusal ve uluslararası ölçütler
8 Çalışma konularının belirlenmesi
9 Modern Mimarlık mirasının korunmasında müdahale yöntemleri
10 Birey/grup çalışmaları
11 Birey/grup çalışmaları
12 Birey/grup çalışmaları
13 Öğrenci sunumları ve tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak :
- Van Oers, R. (2003). Introduction to the programme on modern heritage. In
Identification and documentation of modern heritage -world heritage papers-5
UNESCO (7-14). 5 Haziran 2013, http://whc.unesco.org/en/series/5/
-The Challenge of Change. Dealing with the Legacy of the Modern Movement. Proceedings of the 10th International Docomomo Conference, (2008), W. Quist and B. Lemmens (eds), Amsterdam, IOS Press.
- Cunningham, A. (1998). Modern movement heritage (1-9). London: E & FN SPON.
- Prudon, T.H.M. (2008). Preservation of modern architecture. Canada: John
Wiley&Sons. Inc.
-Kayın, E. (2001). Yirminci yüzyılın mimarlık mirasının belirlenmesine ilişkin
kriterler ve koruma alanındaki yapı değeri kavramı üzerine bir irdeleme.
Uluslararası XIII. Yapı ve Yaşam 2001: 20. yüzyıl mimari mirası içinde (44-56).
Bursa: Türkiye Müdendis ve Mimar Odaları
- Kayın, E. (2006). Yeni miras lar / yeni yaklaşım lar Yeni direnç ler / yeni
strateji ler. Yenimimar, (Eylül 2006), 15.
- Madran, E. ve Altan Ergut, E. (Ed.) (2009). Cumhuriyet dönemi mimari mirasının
korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.
-Omay Polat, E. (2008). Türkiye nin modern mimarlık mirasının korunması: kuram
ve yöntem bağlamında bir değerlendirme. Doktora Tezi: Yıldız Teknik
Üniversitesi.

Yardımcı Kaynaklar:
- Jokilehto, J. (2005). A history of architectural conservation (5th ed.). Oxford:
Butterworth-Heinemann.
-Kayın, E. (2011b). Modern mimarlık mirasının korunması sorunsalında Türkiye
gündemi ve devirleşmemiş tarihsellik kavramı. Güney Mimarlık, (3), 21-24.
-Madran, E. (2006). Modern mimarlık ürünlerinin belgelenmesi ve korunması süreci
için bazı notlar. Mimarlık, (332), 20-22.

Referanslar: Yok
Diğer Ders Materyalleri: Yürütücü tarafından gerekli görülmesi durumunda duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatür okumaları, teorik ders anlatımı, bireysel ya da grup çalışması ve sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖDEV-SUNUM %40
DERSE KATILIM %10
FİNAL (Rapor ) % 50
--
BÜTÜNLEME (Rapor) %50

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin % 70'ine senkron/asenkron katılmak zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: feyzal.ozkaban@deu.edu.tr
tel: 0 232 301 84 82

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 3 2 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 3 27
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 16 16
Alan/saha çalışması 3 3 9
Final Sınavı 1 2 2
Uygulama sınavı 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.4111
ÖK.51111111
ÖK.6111111