DERS ADI

: Anadolu Evi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5087 Anadolu Evi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Bilimsel Hazırlık (YL)
Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık (YL)

Dersin Amacı

Tarihsel süreçte çok çeşitli uygarlıkları barındırmış olan Anadolu'da, farklı kültürlerin fiziksel yansıması mimaride görülmektedir. Kültürel çeşitlilik yanısıra, konum, boyut, malzeme, topografya v.b. sayısız değişkenin belirlediği ev yelpazesi üzerinde düşünme ve tartışma becerisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda Anadolu'nun farklı coğrafyalarındaki örnekler çeşitli açılardan irdelenip tartışılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu konut mimarisini farklı bağlamlarda sınıflandırabilme,
2   Anadolu Evini örneklerle açıklayabilme,
3   Türk Evi'ni tartışabilme,
4   Geleneksel ev kavramını yorumlayabilme,
5   Anadolu konut mimarisinin farklı örnekleri arasındaki değişiklik ve benzerlikleri karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme,
6   Sosyal yapı ve kültür bağlamında Anadolu Evine ilişkin sonuç çıkarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Geleneksel ev ve Anadolu evi kavramı (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
3 Geleneksel konut mimarisini etkileyen faktörler (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Uygulama 1- Beyin fırtınası
4 Anadolu'da ev tipolojisi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Yayın tartışma
5 Tipolojik değerlendirme ve örnekler - Malzemeye göre ev tipolojisi (Ahşap, taş) (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)
6 Tipolojik değerlendirme ve örnekler - Malzemeye göre ev tipolojisi (kerpiç, karma malzeme) (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Yayın tartışma
7 Vize Sınavı
8 Tipolojik değerlendirme ve örnekler- Plan ve cephe şemasına göre ev tipolojisi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Grup çalışması ve tartışması
9 Tipolojik değerlendirme ve örnekler-yerleşim şekline göre ve sosyal yapıya göre ev tipolojisi (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Yayın tartışma
10 Bölgesel bağlamda Anadolu evi örnekleri (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Grup çalışması ve tartışması
11 Türk Evi Anadolu dışından Türk evi örnekleri (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Uygulama 2 - Oyunla öğreniyoruz
12 Osmanlı-Türk evine ilişkin tipolojik değerlendirmelerin irdelenmesi Araştırmacılar ve yorumlar. (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Grup çalışması ve tartışması
13 Tipolojik değerlendirme - sosyal yapı ve kültür bağlamında ev tipolojisi. Batı etkisindeki konutlar (Levanten, Rum evi) (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi) Grup çalışması ve tartışması
14 Öğrenci sunumları Genel değerlendirme (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

*AKYÜZ, Eti, "İzmir Evleri", Arkitekt, 440 (8/1996), s. 18-32.

*AKYÜZ LEVİ, Eti, "Alsancak Evleri" , İzmir İzmir Dergisi, 17 (Mart-Nisan 1999), s. 9-14.

*AKYÜZ, Eti, "Tarihsel Süreçte İzmir'de Konut", Egemimarlık, 14(1994-3), s. 32-35.

*AKYÜZ, Eti, ORHUN, Deniz, YILDIRIM, Bilge ve Özlem ARITAN, "Kula'dan İki Ev", Egemimarlık, (1/1999), s. 33-38.

*AKYÜZ LEVİ, Eti, TANAÇ, Mine, KÖŞKLÜK, Nezihat, "Koruyamadıklarımıza iki örnek: Kula Küçük Göldeliler Evi ve Palanduz Evi", Mimarlık ve Dekorasyon Dergisi, 99 , s. 70-78.

*ARAN, Kemal, Barınaktan Öte, Anadolu Kır Yapıları, Ankara, 2000.

*AREL, Ayda, Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar, İzmir, 1982.

*ELDEM, Sedad Hakkı, Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul, 1953.

*NAUMANN, Rudolf, Eski Anadolu Mimarlığı, Ankara, 1975.

*ÖZGÜNER, Orhan, Köyde Mimari, Doğu Karadeniz, Ankara, 1970.

*Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar v.b. dergilerinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, anlatım, sınıf sunumları ve tartışma formatındadır.
Görsel malzemeler yoğun olarak kullanılacaktır.

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
-Literatür araştırması ve arşiv araştırması
-Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)
-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, değerlendirilmesi ve yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 DKT DERSE KATILIM
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + ODV * 0.20 + AOD * 0.50 + DKT * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin derse aktif katılımı yanı sıra, özellikle yerel mimari bağlamında duyarlı, gözlemci olması beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: %20 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5, ÖÇ6)
Ödev / sunum %20 (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ5)
Derse Katılım:%10 (ÖÇ2, ÖÇ4, ÖÇ5)
Araştırma makalesi: %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Ders kapsamında öğrenmenin kavrama boyutu ÖÇ1; uygulama boyutu ÖÇ2; analiz boyutu ÖÇ3 ; değerlendirme boyutu ÖÇ4, ÖÇ5; sentez boyutu ÖÇ6 ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr
eti.akyuz@gmail.com

tel: 0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 13.00-13.45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 12 2 24
Öğrenci Sunumları 1 2 2
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Haftalık ders öncesi / sonrası hazırlıklar 13 2 26
Bireysel ödev hazırlama ( alan çalışması, kütüphane ve arşiv araştırması, dosya hazırlama ) 1 36 36
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61