DERS ADI

: Özel Gereksinimli Bireylerde Okuma Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi (Bilimsel Dayanaklı Müdahaleler)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6050 Özel Gereksinimli Bireylerde Okuma Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi (Bilimsel Dayanaklı Müdahaleler) SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı, okuma ve yazma becerilerinin özel gereksinimli bireyler açısından önemini açıklama, okuma ve yazma becerilerinin bileşenlerini tanımlama, okuma ve yazma becerilerinin değerlendirilmesine yönelik ölçme araçları geliştirebilme, okuma ve yazma becerilerinin öğretim yaklaşımlarını tartışabilme, okuma ve yazma becerilerinin özel gereksinimli bireylerde gelişimi için kullanılan bilimsel dayanaklı müdahaleleri açıklayabilme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Okuma ve yazma becerilerinin özel gereksinimli bireyler acısından önemini açıklayabilecektir.
2   Okuma ve yazma becerilerinin dil bileşenleri ve erken okuryazarlık becerileri ile ilişkisini açıklayabilecektir
3   Okuma yazma becerilerinin özel gereksinimli bir bireyin gereksinimleri doğrultusunda kazandırılması ve/veya geliştirilmesine yönelik müdahale planlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Okuma yazma becerilerinin özel gereksinimli çocuklara kazandırılmasının önemi ve özel gereksinimli bireylerde okuma yazma becerilerine ilişkin mevcut durum
2 Dil bileşenleri ve erken okuryazarlık becerilerinin okuma yazma becerilerinin kazandırılması ve gelişimine etkileri
3 Fonolojik farkındalık becerileri tanımı, önemi ve gelişimi- fonolojik farkındalık becerilerinin değerlendirilmesi ve bilimsel dayanaklı uygulamalar
4 Kelime tanıma becerileri tanımı, önemi ve gelişimi- kelime tanıma becerilerinin değerlendirilmesi ve bilimsel dayanaklı uygulamalar
5 Akıcılık becerileri tanımı, önemi ve gelişimi- fonolojik farkındalık becerilerinin değerlendirilmesi ve bilimsel dayanaklı uygulamalar
6 Sözcük dağarcığının (kelime bilgisi) tanımı, önemi ve gelişimi- sözcük dağarcığının değerlendirilmesi ve bilimsel dayanaklı uygulamalar
7 Okuduğunu anlama becerisinin tanımı, önemi ve gelişimi- okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesi ve bilimsel dayanaklı uygulamalar
8 Ara Sınav
9 Okuduğunu anlama becerisinin özel gereksinimli bireylere kazandırılmasında strateji öğretimi ve önemi
10 Yazma becerilerinin bileşenleri, önemi ve gelişimi
11 Yazma öğretimine hazırlık becerileri ve çalışmaları
12 Yazma becerilerinin biçimsel yönden değerlendirilmesi ve yazmanın biçimsel açıdan desteklenmesinde kullanılan bilimsel dayanaklı uygulamalar
13 Yazma becerilerinin içerik yönünden değerlendirilmesi ve yazmanın içerik açısından desteklenmesinde kullanılan bilimsel dayanaklı uygulamalar
14 Yazılı anlatımda strateji öğretimi ve önemi
15 Yazılı anlatımda strateji öğretimi ve önemi
16 Final Exam

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders notları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Konular sınıfta işlenecek ve gerektiğinde tartışma açılacaktır. Öğrenciler konulara ilişkin kaynakları önceden okuyarak derse hazırlıklı gelecekler ve sınıfiçi etkileşime katılacaklardır. Öğrenciler kendilerine verilen konuları hazırlayıp sunmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, kendilerine verilebilecek dersle ilgili sorumlulukları yapmakla yükümlüdürler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Konular sınıfta işlenecek ve gerektiğinde tartışma açılacaktır. Öğrenciler konulara ilişkin kaynakları önceden okuyarak derse hazırlıklı gelecekler ve sınıfiçi etkileşime katılacaklardır. Öğrenciler kendilerine verilen konuları hazırlayıp sunmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, kendilerine verilebilecek dersle ilgili sorumlulukları yapmakla yükümlüdürler.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sunay.dogru@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.13333333333
ÖK.23333333333
ÖK.33333333333