DERS ADI

: Karşılaştırmalı Türk-Amerikan Anayasaları ve Siyasal Sistemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6123 Karşılaştırmalı Türk-Amerikan Anayasaları ve Siyasal Sistemleri SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ GÜLSÜM TÜTÜNCÜ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dünyanın en eski yazılı anayasasına sahip Amerika Birleşik Devletlerinin anayasası ile 1924'den bu yana çeşitli zamanlarda değişikliklere uğramış Türkiye Cumhuriyeti Anayasasını ele alıp karşılaştırmalı okumasını yapmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Amerika Birleşik Devletlerinin anayasasını çıkarımlar yaparak incelemek;
2   Türkiye Cumhuriyeti Anayasasını çıkarımlar yaparak incelemek;
3   Amerikan Anayasa tarihini sebep sonuç ilişkileri açısından irdelemek;
4   Türkiye Cumhuriyeti Anayasası tarihini sebep sonuç ilişkileri açısından irdelemek;
5   İki ülke anayasalarını sistem ve etkinlik yönünden karşılaştırmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Tartışma
2 Amerikan Anayasasının Temel Esasları Okuma ve Tartışma
3 Amerikan Anayasa Tarihi Okuma ve Tartışma
4 Amerikan Anayasasının bölümlerinin incelenmesi Okuma ve Tartışma
5 Amerikan Anayasasında yapılan değişikliklerin incelenmesi Okuma ve Tartışma
6 Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Temel İlkeleri Okuma ve Tartışma
7 Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Tarihi Okuma ve Tartışma
8 Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına Giriş Okuma ve Tartışma
9 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası:Temel Haklar ve Ödevler Okuma ve Tartışma
10 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası: Temel Haklar ve Ödevler Okuma ve Tartışma
11 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası: Cumhuriyetin Temel Organları, Mali ve Ekonomik Hükümler Okuma ve Tartışma
12 İki Devletin Anayasalarının Karşılaştırılması Okuma ve Tartışma
13 İki Devletin Anayasalarının Karşılaştırılması Okuma ve Tartışma
14 İki Devletin Anayasalarının Karşılaştırılması Okuma ve Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Arseli, İlhan, Amerikan Anayasası ve Federal Yüksek Mahkeme, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları: Ankara, 1958.
Levy, Leonard W. et al., ed. Encyclopedia of the American Constitution. 5 vol; 1992; 3000 pp.
Tanör, Bülent; Yüzbaşıoğlu, Necmi . 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2002.
Teziç, Erdoğan: Anayasa Hukuku, Beta Yayınları, İstanbul, 1996.
Sabuncu, Yavuz, Anayasaya Giriş, Yenilenmiş 11. Bası, İmaj Yayınları Ankara, 2005
Yardımcı kaynaklar:
Kuzu, Burhan, Türk Anayasa Metinleri ve İlgili Mevzuat, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1997.
Özbudun, Ergun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınevi, Ankara, 2003.
Özçelik, A. Selçuk, Esas Teşkilat Hukuku Dersleri, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, İstanbul,1985.
Rumps, Christian, Türk Anayasa Hukukuna Giriş, (Çev. Burak Oder), Friedrick-Naumann Vakfı Yayını, Ankara, 1995.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin araştırma yaparak bu araştırmalar üzerinden çıkarımlar yapmaları özendirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Öğrenciler okuduklarından çıkarımlar yapma yeteneklerini geliştirmelidirler.
2. Öğrenciler yazma kurallarına uygun ve kendi içinde tutarlı yazma becerilerini geliştirmelidirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin, konuyla ilgili temel bilgileri bilmeleri ve okuduklarından sonuçlar çıkarmaları istenir. Ayrıca, bu sonuçları sunabilmeleri ve yazılı olarak ifade edebilmeleri beklenir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin,
* Mevzuata uygun olarak derslerin %70'ine devam etmeleri zorunludur;
* Derse okumaları istenen kitapları okuyarak gelmeleri beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-mesaj: nuray.onder@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu alarak

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavı 1 20 20
Vize Sınavı 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Kitap Okuma 14 2 28
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.435
ÖK.53