DERS ADI

: Karşılaştırmalı Tarih Yöntemleri,Teori ve Yaklaşımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6093 Karşılaştırmalı Tarih Yöntemleri,Teori ve Yaklaşımlar SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NEDİM YALANSIZ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Karşılaştırmalı Tarih yöntemi sadece Türkiye tarihçiliği için değil dünya tarihçiliği için de çok yenidir. Bu yöntemi Barrington Moore gibi sosyologlar, Marc Bloch gibi tarihçiler kullanmaya başlamıştır. Bu yeni yöntemin zamanla teorisi de oluşturulmuş ve yeni yaklaşımlar geliştirilmiştir. Bu derste karşılaştırmalı tarih yöntemleri, teorisi ve yeni yaklaşımlar örnekleriyle incelenecektir. Tarih ile sosyoloji arasındaki ilişkinin kavranması, disiplinler arası yöntemlerin tarih yazımında kullanımı pratiğinin gözlemlenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Karşılaştırmalı Tarih kuramlarını açıklayabilir
2   Karşılaştırmalı Tarihin temel eserlerini yorumlayabilir
3   Karşılaştırmalı Tarih çalışmalarından sonuçlar çıkarabilir
4   Karşılaştırmalı Tarihinin ana metodolojik sorunlarını analiz edebilir
5   Karşılaştırmalı Tarih kuramlarının nasıl uygulandığını değerlendirebilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarih ve Sosyoloji İlişkisi
2 Marc Bloch ve Toplumsal Tarihinde Karşılaştırma
3 Barrington Moore ve Tarihsel Sosyoloji
4 Charles Tilly nin Eserlerinde Karşılaştırmalı Tarih
5 Immanuel Wallerstein ın Eserlerinde Karşılaştırmalı Tarihsel Analiz
6 Karşılaştırma İnceleme: Theda Skocpol, Devletler ve Toplumsal Devrimler
7 Karşılaştırma İnceleme: Ellen Kay Trimberger, Tepeden İnmeci Devrimler
8 Ara sınav
9 Tartışma: Jürgen Kocka, Karşılaştırma ve Ötesi
10 Karşılaştırma İnceleme: Gertrude Himmelfarb, The Roads to Modernity
11 Karşılaştırma İnceleme: Daniel Lerner, Modernizing the Middle East
12 Mahoney ve Rueschemeyer den Karşılaştırmalı Analizler
13 Yöntem Tartışması: Tarihçi Neleri Karşılaştırabilir
14 Karşılaştırmalı Araştırmada Teori ve Yöntem I

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Theda Skocpol, Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yurt yay., İstanbul, 1999.
Theda Skocpol, Devletler ve Toplumsal Devrimler, İmge Kitabevi yay., Ankara, 2004.
Barrington Moore, Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri, Çev. Şirin Tekeli-Alaeddin Şenel, V yay., Ankara, 1989.
Marc Bloch, A Contribution Towards a Comparative History of European Societies , Land and Work in Mediaeval Europe: Selected Papers by Marc Bloch, çev. J. E. Anderson (Berkeley: University of California Press, 1967), içinde, ss. 44-81.
Mahoney, James-Dietrich Rueschemeyer, Comparative Historical Analysis in the Social Sciences, Cambridge University Press, 2003.
Charles Tilly, , Big Structures, Large Processes, Huge Comparisons, Russel Sage Foundation, New York, 1984.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev
Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5: Ödev raporu ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

0 (232) 3018744
nedimyalansiz@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.124
ÖK.235
ÖK.3
ÖK.455
ÖK.55