DERS ADI

: Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlikler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOC 5025 Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlikler SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. YILDIZ AKPOLAT

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Sosyo-ekonomik sınıf, toplumsal cinsiyet ve etnik yapıya dayalı eşitsizlikler; sosyal tabakalaşma konusundaki tarihsel ve güncel tartışmalar; farklı tabakalaşma çeşitlerinin anlaşılması ve kavramlaştırılması için yaklaşımlar. Okumalar aynı zamanda çatışma ve direniş; toplumdaki farklı grupların eşitsizlikle başa çıkma yöntemleri konularına da odaklanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlikler konusunda tarihsel ve güncel tartışmaları bilme
2   Toplumsal tabakalaşma alanında kullanılan temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları açıklayabilme
3   Toplumsal tabakalaşma alanında kullanılan temel kuramsal yaklaşımları karşılaştırabilme
4   Toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlikler alanındaki vaka örneklerini açıklayabilme
5   Toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlikler alanında kullanılan temel kuramsal yaklaşımlara yönelik güncel literatürü özetleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı, temel kavramlar
2 Toplumsal tabakalaşmanın tarihsel gelişimi, temel teoriler
3 Toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlikler üzerine temel teori ve kavramlar
4 Sosyo-ekonomik Sınıf Tartışmaları
5 Sosyo-ekonomik Sınıf ve Eşitsizlikler Alanında Temel Kuramlar
6 Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları
7 Toplumsal Cinsiyete Dayalı Tabakalaşma ve Eşitsizlikler
8 Etnisite ve Irka Dayalı Temel Kuramlar
9 Etnisite ve Irk Eşitsizlikleri ve Tartışmaları
10 Güncel Tartışma ve Vaka Analizleri
11 Sınıf içi uygulamalar
12 Sınıf içi uygulamalar
13 Sınıf içi uygulamalar
14 Sınıf içi uygulamalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
David B. Grusky, Social Stratification in Sociological Perspective, Westview Press, Oxford, 1994.
Bilgin, Nuri (ed). (1997) Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik. Istanbul: Bağlam Yayınları.

Serpil Sancar. Erkeklik: İmkansız İktidar. İstanbul, Metis Yayınları, 2009-2013

Yardımcı kaynaklar:
Durakbaşa, Ayşe. (1998) `Cumhuriyet Döneminde Modern Kadın ve Erkek Kimliklerinin Oluşumu: Kemalist Kadın Kimliği ve `Münevver Erkekler. Ayşe Berktay Hacımirzaoğlu (ed) 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.

Baban, Feyzi. Community, Citizenship and Identity in Turkey. In Citizenship in a Global World: European Questions and Turkish Experiences, edited by E. Fuat Keyman and Ahmet Içduygu. London and New York: Routledge, 2005, 52-70.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Soru-yanıt
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Vize ve final sınavı ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4: Öğrenci tarafından hazırlanacak sunum ve sunum raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 8 96
Kitap Okuma 8 8 64
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.145
ÖK.235
ÖK.34454
ÖK.4534
ÖK.554