DERS ADI

: Aşık Edebiyatı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 4019 Aşık Edebiyatı SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Aşık tarzı edebiyat geleneği içerisinde aşıkların yetişmeleri, icra usulleri, aşık tarzı şiir geleneğinde kullanılan heceli ve aruzlu türler, aşık tarzı edebiyat geleneği temsilcileri hakkında bilgi vermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Aşıklık geleneği hakkında bilgi sahibi olurlar.
2   Şaman, ozan, bahşı kavramlarını kavrarlar.
3   Aşık terimi ve aşıkların özelliklerini öğrenirler.
4   Aşıkların kullandıkları heceli ve aruzlu türleri kavrarlar.
5   Aşıkların yetişme ortamlarının aşıklık geleneğindeki önemini kavrarlar.
6   Aşık karşılamalarının icra ortam ve usullerini k-öğrenirler.
7   Aşıkların bulundukları çevrelere göre yetişmeleri ve usta-çırak geleneğini kavrarlar.
8   Yüzyıllara göre aşıkların sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olurlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Âşıklık geleneğinin tarihi gelişimi
2 Ozan ve Bahşi kavramları üzerine düşünceler
3 Âşık teriminin tanımı ve özellikleri
4 Âşıklarının yüzyıllara göre sınıflandırılması
5 Âşıkların bulundukları çevrelere göre yetişip âşık olmaları
6 Kendi çabalarıyla ya da çeşitli sebeplerle âşık olma
7 Ara sınav
8 Usta Çırak geleneği
9 Âşık Kolları
10 Rüya sonrası âşık olma (Bade İçme)
11 Mahlas Alma
12 Âşık Karşılaşmaları
13 Askı Asma (Muamma)
14 Dedim Dedili Söyleşi Geleneği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ed. M. Öcal Oğuz, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, , Grafiker Yayınları, Ankara 2007.
Abdurrrahman Güzel, Ali Torun, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
Doğan Kaya, Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul 2000.
Pertev Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 2000.
Umay Günay, Türkiye'de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1993.
Özkul Çobanoğlu, Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yayınları, Ankara 2000.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Final Sınavına Hazırlık 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 1 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1132315211151
ÖK.2222315111152
ÖK.3222315111151
ÖK.4133215222151
ÖK.5133215211151
ÖK.6132225212152
ÖK.7222115111151
ÖK.8112115121151