DERS ADI

: Dilbilime Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 2035 Dilbilime Giriş SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Öğrencilerin dilbilimin ne olduğunu anlamalarını sağlamak, dilbilim adı altında hangi konuların çalışıldığını ve dilbilim terminolojisini öğretmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   : Dilbilim alanını ve kapsadığı konuları anlayabilme ve terminolojisini kullanabilme
2   Dillerin evrensel özelliklerini ve Türkçeyi dilbilimsel olarak betimleyebilme
3   Dilbilim alanında yapılan kuramsal ve uygulamalı çalışmaları takip edebilme, yorumlayabilme, yeni çalışma önerilerinde bulunabilme
4   Dilbilimin diğer bilimler arasındaki yerini ortaya koyabilme
5   Farklı dilbilim okullarını tanıma: Prag, Kopenhag Dilbilim Okulları, Amerikan Yapısalcılığı, Rus Formalistleri vb.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil nedir Dil, dilyetisi, söz ayrımı
2 Dilbilim nedir Dilbilim diğer bilim dalları arasındaki yeri
3 Ferdinand de Saussure ve çağdaş dilbilim
4 Dil incelemelerine artzamanlı ve eşzamanlı yaklaşımlar
5 İnsan dilinin özellikleri ve çift eklemlilik
6 Dilbilim ve edebiyat incelemeleri
7 Yazılı iletişimin işlevleri
8 Ara Sınav
9 Yapısalcılık
10 Chomsky ve Üretici Dönüşümsel Dilbilgisi
11 Edimbilim
12 Sözceleme kuramı
13 Genel tekrar
14 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKSAN, Doğan (2004) Dilbilim ve Türkçe Yazıları, İstanbul: Multilingual Yayınları.
AYDIN, Mehmet (2014) Dilbilim El Kitabı, İstanbul: Akademik kitaplar
CRYSTAL, David (2010) Cambridge Dil Ansiklopedisi, 2. Baskı, Çeviren: Kurul, Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları
GÜNAY, V. Doğan (2013) Dil ve İletişim, 2. Baskı, İstanbul: Papatya Yayınları.
KIRAN, Zeynel & Ayşe KIRAN (2014) Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
SAUSSURE, Ferdinand de (2001) Genel Dilbilim Dersleri, Çeviren: Berke Vardar, İstanbul: Multilingual Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı Sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Final Sınavına Hazırlık 5 3 15
Vize Sınavına Hazırlık 5 2 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.121
ÖK.223
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.53