DERS ADI

: Çağdaş Sosyoloji Teorileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOS 4052 Çağdaş Sosyoloji Teorileri ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sosyoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. YILDIZ AKPOLAT

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji (İ.Ö)
Sosyoloji

Dersin Amacı

Günümüz toplumlarının temel niteliklerine ilişkin sosyoloji teorilerinin ayrıntılı olarak ortaya konularak tartışılması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Teori ile bilim arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek
2   Çağdaş sosyoloji teorilerinin mantığını kavramak
3   İçinde yaşadığımız toplumlara geniş teorik çerçeveden bakabilmeyi öğrenmek
4   Sorunsallıkları olaylar arasında bağ kurarak açıklayabilmek
5   Önemli teorisyenlerle günümüz dünyası arasında olası ilişkiler kurarak teorik çıkarımlar yapabilmek
6   Sosyoloji teorilerinin genel sosyoloji için taşıdığı önemi kavrayabilmek
7   Teoriler arasında bağ kurabilmek
8   Teoriler arasındaki farklılıkları açıklayabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyal Teorinin Ana Kavramları Kaynak 1, 3
2 Agency (Eylemlilik) Teorileri Kaynak 1, 6
3 Weber in toplumsal Eylem Teorisi; Simmel in Sosyolojisi Kaynak 1, 4
4 Jürgen Habermas ve Öznelerarasılık Kaynak 6, 1
5 Eylem-Yapı İkiliğini Aşma Çabası: Giddens ın Yapılanma teorisi Kaynak 2, 1
6 Yapı Teorileri: Temel Çıkış noktaları Kaynak 1
7 Freud ve Uygarlık Kaynak 4
8 Althusser in Yapısalcılığı Kaynak 1
9 Vize
10 Kültür ve İdeoloji, Antonio Gramsci nin Kültürel Hegemonya Teorisi Kaynak 8
11 Güç ve Devlet, Foucault ve Postyapısalcı Okul Kaynak 1
12 Sistem Teorileri, Luhmann ve diğerleri Kaynak 1

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) Alex Callonicos, Toplumsal Kuram. Tarihsel Bir Bakış, İletişim yayınları, İstanbul, 2004.
2) Krishan Kumar, Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, Dost Kitabevi, Ankara, 1999.
3) İbrahim Kaya, Sosyal teori ve Geç Modernlikler, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006.
4) Ruth A. Wallece ve Alison Wolf, Çağdaş sosyoloji Kuramları, Punto Yayıncılık, İzmir, 2004.
5) Perry Anderson, Tarihten Siyasete Eleştiri yazıları, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001.
6) Jürgen Habermas, İletişimsel Eylem Kuramı, Kabalcı yayınevi, İstanbul, 2001.
7)Cornelius Castoriadis, Dünyaya, İnsana ve Topluma Dair, İletişim yayınları, İstanbul,
1993.
8) Antonio Gramsci, Hapishane Defterleri, Belge Yayıncılık, İstanbul, 1997
9) Rita Felski, The Gender of Modernity, Harvard University Press, 1995

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 9 108
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1445
ÖK.2454
ÖK.343
ÖK.44433
ÖK.5444
ÖK.63443
ÖK.74
ÖK.834