DERS ADI

: TASARIM ELEŞTİRİSİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 6053 TASARIM ELEŞTİRİSİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. SADIK TUMAY

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Eleştiri nedir, yorum nedir teorik düzeyde anlatılır. Eleştirinin ifadenin tasarımın gelişiminde ki rolü örnekler üzerinden gidilerek açıklanır. Eleştiri yöntemleri üzerinde durularak, örnek tasarımlar bu yöntemler aracılığıyla eleştirilir, yorumlanır. Sonrasında, öğrencilerin seçtikleri tasarımlarla ilgili eleştiriler yapması,sınıfta değerlendirilmesinin yapılmasıyla dersin amacına ulaşması sağlanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarımları bilimsel bilgisinin sağladığı yöntemlerle analiz edebilme
2   Sanat ile ilgili gelişmeler ve bunlarla ilgili olarak sanatsal bilimsel değerlendirmelerde bulunabilme
3   Tasarım sürecini ve sonucunu(tasarımı) metne dönüştürebilme
4   Tasarımla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara bilgisini; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5   Sanatın içinde tasarımın kurumsallaşmasında gerekli olan eleştirel düşünce vizyonunun niteliğini ortaya çıkarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eleştiri ve yorumun sanat tasarımında yeri
2 Eleştiri ve yorumun sanat tasarımında yeri
3 Klasik ve Tasarım İlişkisi
4 Klasik ve Tasarım İlişkisi
5 Tasarımın İkonografisi
6 Tasarımın İkonografisi
7 Tasarım Eleştirisi geleneği ve günümüz
8 Tasarım Eleştirisi geleneği ve günümüz
9 Yorum nedir, etimolojisi, tarihçesi, geleneği ve günümüz
10 Ara sınav
11 Yorum nedir, etimolojisi, tarihçesi, geleneği ve günümüz
12 Tasarımlara fenomenolojik yaklaşım
13 Tasarımlara fenomenolojik yaklaşım
14 Tasarımlara fenomenolojik yaklaşım

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Adam Connor, Aaron Irizarry, Discussing Design: Improving Communication and Collaboration through Critique,
- Art In Amerıca
- Art Pres
-Terry Barrett,Sanatı Eleştirmek Günceli Anlamak,Hayalperest Yayınevi, İstanbul,
-Raby, Fiona (2001). Design Noir: The Secret Life of Electronic Objects. Basel: Birkhäuser.
- Brandes, Uta (2009). Designtheorie und Designforschung (in German). Paderborn: Wilhelm Fink.
- Crazy ideas or creative probes : presenting critical artefacts to stakeholders to develop innovative product ideas". Proceedings of EAD07: Dancing with Disorder: Design, Discourse and Disaster. April 2007.
- Foster John Bellamy,Critique of Intelligent Design: Materialism versus Creationism from
Antiquity to the Present, Monthly Review Press (November 1, 2008)
-Berger John, Görme Biçimleri,Çev:Y. Salman,Metis Yay.,İst,1995
-Peter Burke, Tarihin Görgü Tanıkları, Çev:Zeynep Yelçe, Kitap Yayınevi,İstanbul,2003
-Barthes Roland,Yazı ve Yorum,Ç:T.Yücel,Metis Yay.İst,1999
-Mehmet Ergüven,Görmece,Metis Yay,İst,1998
-Berna Moran,Edebiyat Kuramları ve Eleştiri,Cem Yay.İst,1991
Makaleler:
-Baudrillard Jean,İllüzyon, Yitirilen İllüzyon ve Estetik, Doğu-Batı Dergisi, Ç:O.Adanır,
Ankara, 2002
Rakuşan F.E.,Ultra Modern Çağda Sanata Bir Bağlantı,Felsefe Sanat ve Kültür Yay.,Sayı:19,
Ankara, 2002
-Ramonet Ignacıo,Şebekelerin Efendisi,Ç:A.Doğan,Okuyanus Yay.İst,2002
Yaşamın Trajedisinde Fotoğrafa Ait Paradokslar 6.Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi,
Bildiri, 1999

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Dersle ilgili gerekli literatür öğrencilere verilir.
2-Görsellerle ders konuları desteklenir.
3-Dersin içeriği ile ilgili, sanat gündeminin öne çıkardığı konularda interaktif tartışma ortamı yaratılır, beyin fırtınası yapılır.
4-Fotoğrafik görseller üzerinden yapılan değerlendirmeler yazılı hale getirmesi beklenir.
5-Akademik makale yazılması istenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BNS Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme yöntemi esas alınır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders saatlerine uymak ve dersle ilgili güncel faaliyetleri takip etmek

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Sadık Tumay
D.E.Ü Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü
02323016702
sadik.tumay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 09.30-10.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15443543555
ÖK.2545555
ÖK.345354334
ÖK.45545544
ÖK.5445554