DERS ADI

: Jeo-İktisadi Bölgeler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİŞ 7005 Jeo-İktisadi Bölgeler ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İngilizce Dış Ticaret Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İBRAHİM ALPER ARISOY

Dersi Alan Birimler

İngilizce Dış Ticaret Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı küresel ekonomik ilişkilerde coğrafi faktörlerin rolüne yoğunlaşmak, belli başlı jeo-ekonomik bölgeleri ve bunlar arasındaki karşılıklı ilişki ve etkileşimi incelemektir. Bu amaçla öncelikle küresel ekonomide coğrafi faktörlerin rolü ve önemi hakkında öğrencilerin farkındalık düzeyi artırılacak, ayrıca temel kavramlar, coğrafi alanlar, bunların karaktersitikleri ve belli başlı bölgesel ekonomik bütünleşme hareketleri ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ekonomik faaliyetlerde coğrafyanın rolü hakkında yeterli bilgi sahibi olmak.
2   Başlıca jeo-ekonomik alanlar ve bunların karakteristikleri hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmak.
3   Bu alanlardaki bölgesel bütünleşme hareketleri hakkındaki bilgisini ortaya koymak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Ekonomik etkinliklerin bağlamı olarak corafya ve küresel ekonomik coğrafya.
2 Merkez-çevre karşıtlığı, adasallık ve karasallığın ticaret pratikleri üzerindeki etkileri.
3 Başlıca ekonomik bölgeler ve bölgesel bütünleşme hareketleri: ufuk turu
4 Avrupa Bütünleşmesi: Tarihsel arkaplan, yapı ve ticaret politikaları
5 Avrupa nın jeoekonomik yapısı ve Avro bölgesinin merkez sahası olarak Alman ekonomisinin coğrafi temelleri.
6 Amerika kıtasının jeoekonomisi: ABD ve Latin Amerika ekonomileri (NAFTA, Mercosur, Andean Community vd.).
7 Doğu Asya kalkınma deneyimlerinde jeoekonomik faktörler (Çin ve Asya kaplanları, ASEAN, APEC)
8 Vize
9 Güney Asya nın jeoekonomik yapısı ve Hindistan
10 Ortadoğu ve Kuzey Afrika, Körfez bölgesi: ticaret kalkınma ve sürdürülebilirlik deneyimleri
11 Avrasya nın jeo-ekonomik yapısı (BDT ve Orta Asya): trendler, fırsatlar, sorunlar.
12 Balkanizasyon ve yeniden bütünleşme arasında yükselen Avrupa ve Batı Balkan ekonomileri.
13 Sahraaltı Afrika: trendler, fırsatlar, sorunlar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlgili kitap ve makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, sınıf içi tartışmalar, harita temelli egzersizler, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci ödevleri ve örnek olayları tartışmaya hazırlanacaktır.
2. Öğrenci bir bölgenin ekonomik arkaplanında belirleyici olan coğrafi faktörleri açıkça betimleyecektir.
3. Öğrenci belli başlı jeo-ekonomik alanlar ve bunlar arasındaki etkileşim hakkındaki bilgisini ortaya koyacaktır.
4. İlgili ekonomik bütünleşme hareketlerine yoğunlaşacak şekilde öğrenci, belirli jeoekonomik bölgeler hakkında analiz ve sunum yapacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
2. Derse devam % 70 oranında zorunludur.
3. Bütün ödevler zamanında teslim edilmelidir. Zamanında teslim edilmeyen ödevler kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

canan.balkir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.12555544
ÖK.225555
ÖK.3255554