DERS ADI

: İnsan Hakları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

ORTAK ZORUNLU DERSLER BÖLÜM BAŞKANLIĞI

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ÖMÜR NECZAN ÖZMEN

Dersi Alan Birimler

Piyano
Ekonometri
İktisat (İ.Ö)
Çevre Mühendisliği
Türkçe Öğretmenliği
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Turizm İşletmeciliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri
Kamu Yönetimi
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Korno
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Kimya Öğretmenliği
Kimya
Arkeoloji
Biyoloji Öğretmenliği
Piyano Onarımı & Yapımı (POY)
Aksesuar Tasarımı
Arkeoloji (İÖ)
Müzecilik
Karşılaştırmalı Edebiyat
Kompozisyon
Biyoloji
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Ekonometri (İ.Ö)
Tekstil Mühendisliği
Şehir ve Bölge Planlama
Vurma Çalgılar
Bale Dansçılığı
Tarih (İÖ)
Flüt
Sahne Tasarımı
İlahiyat
İktisat
Jeofizik Mühendisliği
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Bilgisayar Bilimleri
Coğrafya Öğretmenliği
Müzik Bilimleri
İngilizce Öğretmenliği
Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri (İ.Ö)
İnşaat Mühendisliği
Sosyoloji
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Korno
Trombon
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Turizm İşletmeciliği
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Trompet
Tuba
Vurma Çalgılar
Heykel
Gitar
Tıp Doktorluğu
Fransızca Öğretmenliği
İlahiyat (İ.Ö)
Maden Mühendisliği
Fotoğraf
Viyola
Fizik Öğretmenliği
Makina Mühendisliği (İ.Ö)
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği
Viyolonsel
Veteriner Hekimliği
Çini Tasarımı ve Onarımı
Hat Sanatı
Yönetim Bilişim Sistemleri
Resim
İstatistik
İşletme
Çizgi Film ve Animasyon
Kompozisyon
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Maliye
İnşaat Mühendisliği (İ.Ö)
Trompet
Tekstil Tasarımı
Antrenörlük Eğitimi
Tuba
Arp
Dilbilimi
Hemşirelik
Fagot
Tezhip
Özel Eğitim Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Fagot
Flüt
Trombon
Keman
Almanca Öğretmenliği
Maliye (İ.Ö)
Klarinet
Obua
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Sınıf Öğretmenliği
Kamu Yönetimi (İ.Ö)
Moda Giyim Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Türk Dili ve Edebiyatı
Seramik ve Cam
Mimarlık
Spor Yöneticiliği
Klarinet
Obua
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Kontrabas
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Fizik
Endüstri Mühendisliği
Adalet(Ekstern)
Resim - İş Öğretmenliği
Makina Mühendisliği
Tarih
Müzik Teknolojisi
Felsefe
Psikoloji
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Matematik
İşletme (İ.Ö)
Jeoloji Mühendisliği
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği
Opera
Eski Yazı
Sosyoloji (İ.Ö)
Gastronomi ve Mutfak Sanatları
Uluslararası Ticaret
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

İnsan hakları insanın sadece insan olmasından dolayı sahip olduğu haklardır. Disiplinlerarası bir kavramdır ve gittikçe önem arz etmektedir.
Bu derste temel insan hakları felsefesi, doğası, tarihsel gelişimi, işlevi, hukuki yapısı, doğası, insan hakları standartları, mekanizmaları, bireyin temel hak ve özgürlüklerinin tanıtılması amaçlanmaktadır.
Bu kapsamda insan haklarının felsefi temelleri, ilkeleri, klasik ve evrensel insan hakları düşüncesinin gelişmesi, insan hakları kuramının tartışmalı yönleri, evrensel, ulusal, bölgesel ve yerel dinamikler, anayasal düzen, insan hakları standartları, insan haklarının korunması için oluşturulan mekanizmalar ve kurumlar, güncel konu ve tartışmalar üzerinde durulacaktır.
Ders aynı zamanda insan hakları ihlallerine ilişkin iddiaların hangi yollarla ele alındığını analiz etmeyi de amaçlamaktadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan haklarına ilişkin temel tarihsel, politik, yasal ve ahlaki faktörleri tanımlayabilme,
2   İnsan hakları kavramını, hak türleri arasındaki önemli farklılıkları, hak ve diğer ahlaki kavramlar arasındaki ilişkileri anlayabilme,
3   Yerel, bölgesel, ulusal, uluslararası bağlamda insan haklarının özü ve kapsamındaki benzerlik ve farklılıkları anlayabilme
4   İnsan haklarını düzenleyen başlıca uluslararası beyannameleri, andlaşmaları kavrayarak insan hakları standartlarının izlenmesi ve uygulanması için geliştirilen mekanizmaların söylemlerini kullanabilme,
5   uluslararası ve ulusal düzeyde insan hakları politikalarını ve uygulamalarını sorgulamak ve değerlendirmek için analitik beceriler geliştirebilme,
6   İnsan haklarının geliştirilmesinde kendi olası rollerini belirleyebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İnsan haklarına ilişkin temel kavramlar; birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü kuşak haklar, İnsan haklarının önemi
2 İnsan haklarının tarihsel gelişimi
3 Birleşmiş Milletler sisteminde insan haklarının korunması Birleşmiş Milletler Belgeleri: İnsan Hakları Evrensel Bildirisi, Medeni ve Siyasal Haklar Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi) ve Denetim Mekanizmaları
4 Avrupa Konseyi bünyesinde insan haklarının korunması Avrupa Konseyi Belgeleri Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Avrupa Sosyal Şartı
5 Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile kurulan koruma/denetim mekanizması, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuru, Sözleşme nin Türk anayasal düzeninde statüsü ve işlevi
6 Bölgesel insan hakları belgeleri (Amerika, Asya ve Afrika Kıtalarında İnsan Haklarının Korunması)
7 Arasınav
8 Osmanlı Devletinde insan haklarını gelişimi (Islahat Fermanı, Tanzimat Fermanı, Kanun-u Esasi)
9 Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında temel hak ve hürriyetler, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri kapsamında insan haklarının rejimi
10 Temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırılması ve korunması
11 Siyasal, Ekonomik ve sosyal haklar ve ödevler
12 Temel hak ve özgürlüklere ilişkin uluslararası sözleşmelerin iç hukuktaki yeri
13 Anayasa Mahkemesi ne bireysel başvuruya ilişkin esas ve usuller
14 İnsan hakları ve eşitlik kurumu
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar/Referanslar/Diğer Kaynaklar:
Akıllıoğlu, Tekin. 2019. İnsan Hakları Kavram Kaynaklar ve Koruma Sistemleri. 3. Baskı. Ankara. Yetkin Yayınları
Doğan, İlyas. 2015. İnsan Hakları Hukuku. 2. Baskıç. Ankara. Astana Yayınları
Doğan, İ. 2007 Modern Toplumda Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları İnsan Haklarının Kültürel Temelleri. Ankara. Pegem Yayıncılık
Falk, Richard. 2000. Human Rights Horizons: The Pursuit of Justice in a Globalizing World. New York: Routledge,.
Fendoğlu, Hasan Tahsin. 2020. İnsan Hakları Hukuku. 2. Baskı. Ankara. Yetkin Yayıncılık
Gemalmaz, Mehmet Semih, Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş, Cilt I. 8. Baskı. Legal Yayıncılık
Güneş, Ahmet M.. 2020. İnsan Hakları Hukukuna Giriş. İzmir. Adalet Yayınevi
Gözler, Kemal. 2018. İnsan Hakları Hukuku. Bursa. Ekin Basım Yayın
Hayden, Patrick. 2001. The Philosophy of Human Rights. St. Paul MN: Paragon
Kalabalık, Halil, İnsan Hakları Hukukuna Giriş. 2. Baskı. Ankara. Seçkin Yayınları
Kapani, Münci. 2013.Kamu Hürriyetleri. 7. Baskı. Ankara. Yetkin Yayıncılık.
Kepenekçi, Yasemin Karaman. 2008. Eğitimciler için İnsan Hakları ve Vatandaşlık, Ankara, Ekinoks Yayınevi,
Kıncal, R. 2004. Vatandaşlık Bilgisi. 4. Basım. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım
Kuçuradi, Ioanna.1996. İnsan Haklarının Felsefi Temelleri. 2. Baskı, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
Lauren, Paul Gordon. 1998. The Evolution of International Human Rights: Visions Seen. Philadelphia, University of Pennsylvania Press,
Mumcu, Ahmet ve Elif Küzeci. 2019. İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri. 8. Baskı.Ankara. Turhan Kitapevi
Orend, Brian. 2002. Human Rights: Concept and Context. Peterborough ONT: Broadview,
Tezcan, Durmuş, Mustafa Ruhan Erdem, Oğuz Sancakdar, Rıfat Murat Önok. 2019. İnsan Hakları El Kitabı. 8. Baskı. Ankara. Seçkin Yayıncılık
Uygun, Oktay. 2014. Demokrasi: Tarihsel, Siyasal ve Felsefi Boyutlar. (2. Baskı) İstanbul, On İki Levha Yayıncılık
Yeşil, Rüştü.2002. Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi, Nobel Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım,
İnsan Haklarına ilişkin örnek olay çalışmaları,
Derste aktif katılım,
Ödevler,
Sunumlar, Uygulamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS Final Sonu Başarı VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme
6 BBN Bütünleme SOnu Başarı VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci insan haklarının felsefi, hukuki, siyasal temelini açıklayacaktır.
2. Öğrenci insan hakları normlarının korunması için oluşturulmuş yerel, bölgesel, ulusal, uluslararası mekanizmaları tanımlayacaktır.
3. Öğrenci insan hakları, ekonomik kalkınma ve demokrasi arasındaki bağlantıları açıklayacaktır.
4. Öğrenci ders içi çalışmalara katılacaktır.
5. Öğrenci uygun araçları kullanarak sunum hazırlayacaktır.
6. Öğrenci görüşlerini açık, anlaşılır biçimde ifade edebilecektir.
7. Öğrenci eleştirel ve nedensel savlar ortaya koyabilecektir.
8. Öğrenci ders için gerekli literatür kaynaklarını kullanacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derste yapılacak çalışmalara katılım gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65