DERS ADI

: İş Sağlığı ve İş Sağlığı Hemşireliği I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSH 5003 İş Sağlığı ve İş Sağlığı Hemşireliği I ZORUNLU 2 4 0 8

Dersi Veren Birim

İş Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLENDAM KARADAĞ

Dersi Alan Birimler

İş Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamının oluşturulmasında iş sağlığı hemşireliği alanında derin bilgi kazanması, uygulama alanına aktarması, sağlık bakımının yönetiminde program geliştirebilmesi, yönetebilmesi, bilimsel araştırma yaparak alanına katkı yapabilmesi ve sorunların çözümünde liderlik yapabilen uzman hemşire yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. İş sağlığı ve iş sağlığı hemşireliği hizmetlerinin amacını açıklar
2   2. Dünyada ve Türkiye de iş sağlığı ve güvenliğinde mevcut durumu açıklar
3   3. İş sağlığı ile ilgili tarafları bilir
4   4. İş ve iş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri açıklar
5   5. İş ve sağlık ilişkisini açıklar
6   6. İş sağlığı ve iş sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimini açıklar
7   7. İş sağlığı hemşiresinin rol ve fonksiyonlarını açıklar ve tartışır
8   8. Çalışan sağlığına yönelik sağlık eğitimi ve danışmanlık ilkelerini bilir
9   9. Çalışma ortamlarına yönelik sağlığı koruma ve geliştirme programları planlayabilir
10   10. Çalışma ortamlarından kaynaklanan sorunlara yönelik (meslek hastalıkları, iş kazası) hemşirelik sürecini kullanarak çözüm geliştirebilir
11   11. Çalışma ortamlarında genel iş sağlığı ve güvenliği sorunlarını tanımlayabilir
12   12. İş sağlığı hizmetlerinin sunumundaki gelişmeleri bilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İş sağlığı ve iş sağlığı hizmetlerinin tanımı, amacı, temel iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri
2 Dünyada ve Türkiye de iş sağlığı ve güvenliğinin özellikleri, iş sağlığı epidemiyolojisi
3 İş sağlığı hizmetlerinde ilgili taraflar, uluslararası ve ulusal kuruluşlar
4 İş sağlığı hizmetlerinde mevcut yasa ve yönetmelikler
5 İş sağlığı hizmetlerinde yönetim
6 İş sağlığı hizmetlerinde sürveyans
7 İş sağlığı hemşireliği, tarihçesi, rolleri, yasal durum
8 İşyerinde sağlığı koruma ve geliştirme, iş sağlığı hizmetlerinde sağlık eğitimi ve danışmanlık
9 1. Ara Sınav
10 İşyeri hemşireliğinde araştırma, kanıta dayalı işyeri sağlığı geliştirme programları
11 İş sağlığı hemşirelik hizmetlerinin değerlendirilmesi: Omaha modeli
12 Meslek hastalıkları ve korunma
13 İş kazaları, korunma, kişisel koruyucu donanım kullanımı
14 Dersin değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AAOHN 01/04/1999
Archives of Environmental & Occupational Health 01/01/2005-
International Archives of Occupational And Environmental Health 1997-
International Journal of Occupational And Environmental Health 01/01/2002-
International Journal of Occupational Medicine And Environmental Health 01/01/2006-
Journal of Occupational Health 2002-
Journal of Occupational Health And Safety, Australia And New Zealand 01/02/2005-
Journal of Occupational Health Psychology 01/07/2003-
Occupational Health 01/07/2002-
Occupational Health & Safety 01/01/1992-
Occupational Safety & Health Journal 01/04/2006-


KİTAPLAR
1. ICOH,SCOHN (1996). Education and Training of Occupational Health Nurses. Report No:7.International Commission on Occupational Health,Scientific Committee on Occupational Health Nursing.
2. Salazar M (2001). Core Curriculum for Occupational Environmental Health Nursing,Second ed.Saunders Company.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + FN* 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar aracılığıyla; yorumlama,hatırlama, karar verme, açıkklama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Öğrenci ödevlerinde; bir konuyu araştırması, analiz etmesi, Dünya örnekleriyle karşılaştırması, kanıta dayalı uygulamalara yer vermesi, yazma ve kendini ifade etme becerisi değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Özlem El
02324123958
Doç. Dr. Gülendam Karadağ
02324124755
Dr. Öğr. Üyesi Nihal Gördes Aydoğdu
02324126965

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 3 15 45
Sunum Hazırlama 3 10 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555555555
ÖK.65555555555555
ÖK.755555555555
ÖK.855
ÖK.95555555555
ÖK.10555555
ÖK.115555555
ÖK.1255