DERS ADI

: Davranışsal Genetiğe Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 1014 Davranışsal Genetiğe Giriş ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜLAY DİRİK

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

1. Öğrencilere, davranış genetiği alanında giriş düzeyinde genel bakış açısı kazandırmak
2. Mendel, popülasyon ve nicel genetik çalışmalarının temel prensiplerinin edinilmesi, çünkü sinir ve davranışsal düzeyde fenotipleri, karakteristikleri ve özellikleri tanımlamak için gerekli bilgiler olmaları.
3. Öğrencileri temel kalıtımsal mekanizmaların temelleri ve bu süreçlerle ilişkili sinir sistemi ve davranış hakkında bilgilendirmek.
4. Öğrencilere modern biyolojinin genetik ve nöro-davranışsal bilimler üzerindeki soruları araştırmada nasıl yeni yaklaşımlar kazandırdığına dair bilgilendirmek.
5. Davranış genetiğinde temel araştırma yöntemlerini ve bulgularını insan ve diğer canlıların davranışları üzerinden analizlerine dair anlayış oluşturmak.
6. Davranış genetiği bilimsel literatürünü takip ve araştırma yapabilmek için gerekli temel bilgileri sunmak.
7. Davranış genetiği çalışmaları sonucunda ortaya çıkan etik ve sosyal çıktıları tartışmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Davranış genetiği alanında güncel araştırma yöntemlerini tanımlayabilecek
2   Davranış genetiği alanında güncel yaklaşımları okuyup özetleyebilecek
3   Sağlık, eğitim, ekonomi ve diğer alanları da etkileyen davranış genetiği araştırma çıktılarının etik, hukuk ve sosyal yönleriyle tarihsel ve kültürler arası bağlamda tartışabilecek
4   Davranış genetiği alanındaki temel bilgi, kavram ve yaklaşımları etkili biçimde ifade edebilecek
5   Modern biyoloji ve davranış bilimleri ilişkisine dair derinlemesine bir bakış açısına sahip olabilecek
6   Güncel araştırmalar ışığında alandaki gelişmelere ilişkin çıkarım yapabilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı
2 Genetik Tarihi
3 Davranış Genetiği Nedir Giriş
4 Biyolojik Arka Plan: Hücre Ve Kromozom
5 DNA Ve Protein Sentezi
6 Epigenesis
7 Mendel Ve Mendelyen Özellikler
8 Sınav
9 Davranışsal Fenotipler İçin Genetik Araştırma
10 Doğa, Çevre Tartışması, Kalıtım
11 Gen Ve Çevre Etkileşimi
12 Evrim Ve Davranış
13 Popülasyon Genetiği Ve İnsan Evrimi
14 Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Carey, G. (2003) Human Genetics for the Social Sciences
2. Plomin, R., DeFries, J. C., Knopik, V. S., & Neiderhiser, J. (2013). Behavioral genetics. (6th ed.) New York: Worth Publishers.
Yardımcı kaynaklar:
1. Rutter, M. (2005). Genes and Behaviour. Oxford, Blackwell.
2. Flint, J., Greenspan R.J., & Kendler, K.S. (2010). How genes influence behavior. Oxford University Press.
3. Cummings, M. (2016) Human Heredity: Principles and Issues

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders kapsamını oluşturan konular ders sorumlusunun moderatörlüğünde öğrencilerin yoğun katılımıyla tartışmalı olarak ele alınacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize ve Final

Değerlendirme Kriteri

Toplam iki sınav yapılacaktır. Sınavlarda bilgi, kavrama, analiz, yorumlama ve sentez düzeylerinde açık uçlu sorular yer alacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin en az %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulay.dirik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.00-14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555444
ÖK.2555444
ÖK.3555444
ÖK.45554
ÖK.54555545
ÖK.65455545