DERS ADI

: Amerikan Edebiyatında Psikolojik ve Etik Temalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 5043 Amerikan Edebiyatında Psikolojik ve Etik Temalar SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. NİLSEN GÖKÇEN ULUK

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Amerikan Edebiyatının seçilmiş eserlerinde bireyin oluşumu ve birey toplum ilişkileri dinamiklerini incelemektir. Öncelikle ele alınacak konu öznenin oluşum süreçlerini irdelemek olacağı için burada özellikle Psikanalitik, Arketipsel ve Feminist-Psikanalitik kuramlar yan okumaları oluşturacaktır. Özneden bireye geçiş süreçlerinde özellikle Aristoteles'ten Levinas'a kadar uzanan Ahlak Felsefesi kuramları ışığında, bireyleşme süreçlerinde toplumun yapıcı ya da yıkıcı olabilen işlevleri ele alınacaktır. Son olarak, bireylerin ahlaki çıkmazlar karşısında takındıkları tavırlarda onları güdüleyen iç ve dış dinamikler çözümlenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Amerikan Yazınının bellibaşlı yapıtlarında bireyin oluşum süreçlerini birey-toplum ilişkileri çerçevesinde incelemeleri,
2   Psikanalitik ve Arketipsel eleştiri gibi edebiyat kuramlarını anlayarak edebiyat eleştirilerine uyarlayabilmeleri,
3   Aristoteles'ten günümüze temel Ahlak Felsefesi kuramlarını anlayarak edebiyat eleştirilerine uyarlayabilmeleri,
4   Özelde Amerikan toplumunun, genelde toplumların tarihsel olarak geçirdikleri dönemlerin toplumsal-psikolojik ve ahlaksal artalanlarını anlayabilmeleri,
5   İçinde yaşadıkları toplumda bireyi ve toplum-birey ilişkilerini irdeleyerek insanı daha iyi anlamaları ve etik bir duruş geliştirebilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, Ders Tanıtımı Sınıf Tartışması
2 Edgar Allan Poe, "The Fall of the House of Usher," "Tell Tale Heart," "The Black Cat," "The Raven." Öğrenci Sunumları: Freudianism: The Interpretation of Dreams (derleyen Pratt içinde) Sınıf Tartışması
3 Nathaniel Hawthorne, The Scarlet Letter. Öğrenci Sunumları: "Repression" and "The Unconscious" (derleyen Pratt içinde) Sınıf Tartışması
4 Herman Melville, Moby Dick. Öğrenci Sunumları: Civilization and Its Discontents (derleyen Pratt içinde) Sınıf Tartışması
5 Herman Melville, Billy Budd. Öğrenci Sunumları: Three Essays on the Theory of Sexuality (derleyen Pratt içinde) Sınıf Tartışması
6 Mark Twain, The Adventures of Huckleberry Finn. Öğrenci Sunumları: Archetypal Criticism: Jung: Four Archetypes: "Mother" Sınıf Tartışması
7 Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom's Cabin. Öğrenci Sunumları: "Spirit" Sınıf Tartışması
8 Sınıf Tartışması Sınıf Tartışması
9 Ursula LeGuin, Always Coming Home. Öğrenci Sunumları: "Trickster" Sınıf Tartışması
10 Margaret Atwood, The Blind Assassin. Öğrenci Sunumları: Anatomy of Criticism: "Ethical Criticism" Sınıf Tartışması
11 Margaret Atwood, The Handmaid's Tale. Öğrenci Sunumları: "Archetypal Criticism" Sınıf Tartışması
12 Philip Roth, Human Stain. Öğrenci Sunumları: The Moral Life: Chps. 1- 6 Sınıf Tartışması
13 J. M. Coetzee, Disgrace. Öğrenci Sunumları: The Moral Life: Chps. 7-13 Sınıf Tartışması
14 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kuram:
Louis P. Pojman, Lewis Vaughn (der.), The Moral Life: An Introductory Reader in Ethics and Literature.
Carl Gustav Jung, Four Archetypes.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism: Four Essays.
Annis Pratt (der.), The Freud Reader by Sigmund Freud.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism: Four Essays.
Kurgu:
Edgar Allan Poe, "The Fall of the House of Usher."
---., "Tell Tale Heart."
---., "The Black Cat."
---., "The Raven."
Nathaniel Hawthorne, The Scarlet Letter.
Herman Melville, Moby Dick.
---., Billy Budd.
Mark Twain, The Adventures of Huckleberry Finn.
Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom's Cabin.
Bernard Malamud, The Assistant.
Ursula LeGuin, Always Coming Home.
Margaret Atwood, The Blind Assassin.
---., The Handmaid's Tale.
Philip Roth, Human Stain.
J. M. Coetzee, Disgrace.
---., Lives of Animals.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı
Tartışma
Metin çözümlemesi
Öğrenci Sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

ilan edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavından birisi araştırma ödevi olarak yapılacaktır. Burada yapılan araştırmanın niteliği, güncelliği ve ana düşünceye entegrasyonu, tartışmanın anlamlılığı, tutarlılığı, düşünce gelişimindeki akıcılık ve dilin doğru ve deyimsel kullanılmasındaki başarı gibi ölçütler göz önüne alınacaktır. Araştırma ödevi MLA formatının en son kurallarına uygun olarak hazırlanacaktır. Kaynakça en az on adet ikincil kaynak içermelidir. Cliffsnotes, Sparksnotes gibi yardımcı kitaplar Kaynakça olarak kabul edilmeyecektir.
Sınıf içinde yapılan sınavda açık uçlu sorular sorulduysa soruyla kurulan mantıksal bağlantı, açımlamadaki ve düşünce geliştirmedeki tutarlılık ve dilin doğruluğu ve akıcılığı aranan temel ölçütlerdir.
Sunumlarda; konuya hâkimiyet, anlatımdaki açıklık ve netlik, düşüncelerin organizasyonu, zamanlama ve sorulara verilen yanıtların bilgi birikimine işaret etmesi ve mantık çerçevesinde ifadesi aranan temel değerlendirme ölçütleridir.
Sınıf içi tartışmaları anlamak ve izleyebilmek için her haftaya ait okuma ödevlerin kesinlikle yapılması gerekmektedir. Bu yüzden her öğrencinin okuma metinlerini entelektüel bir düzeyde tartışmaya hazır olması gerekmektedir. Aynı zamanda, daha önce tartışılan konularla mevcut konu arasında bağlantılar kurarak temeldeki tema ve sorunlar üzerine daha geniş bir bakış geliştirmesi beklenmektedir.
Kısa sınavlarda sorular öğrencinin o günkü derse hazırlığını çlçmek üzere hazırlanmıştır, bu nedenle yoruma değil doğrudan konu hakkında bilgiye dayalı yanıtlar beklenecektir.
Her tür sınavda kişisel yorumlar gerçeklerle ve bilgiyle desteklenmek zorundadır.
Derse katılımdan alınacak puan sınıf içi tartışmalarına yapılan entelektüel katkı düzeyiyle orantılı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Araştırma ödevlerinde intihal girişiminde bulunan öğrenciler dersten başarısız sayılacaktır. Bu tür bir eylemin cezası programla ilişik kesmeyle sonuçlandırılabileceğinden bu konuda azami dikkat gerekmektedir.
Derse %70 oranında katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Edebiyat Fakültesi Binası Ofis A 220
Telefon: (232) 301 86 78
E-posta: gokcenils@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 3 1 3
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 9 9
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 3 1 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155555
ÖK.255555555
ÖK.35555
ÖK.45555555
ÖK.555555