DERS ADI

: Dünya Edebiyatında Roman

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 6056 Dünya Edebiyatında Roman SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Doktora

Dersin Amacı

Bir edebi tür olarak romanı tanımak ve dünya edebiyatı içinde önde gelen romanları eleştirel yöntemlerle incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Edebiyatta roman türünün ortaya çıkışı ve yükselişi, roman kuramı ve türün edebi özelliklerini diğer türlerle karşılaştırmalı olarak tanımlayabilmek
2   Dünya edebiyat tarihine yön vermiş ve klasik değer taşıyan romanları edebi akımlara ve dönemlere göre ayrımsayabilmek
3   Çeşitli roman okumalarında metne analitik ve eleştirel yaklaşımlar geliştirebilmek
4   Romanın çağlar içindeki toplumsal ve ahlaki misyonunu ortaya koyabilmek
5   Romanın ideolojik ve felsefi çatısını oluşturabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edebiyatta Gerçekçilik ve Burjuva Değerler Madame Bovary, 1857, Gustave Flaubert (Fransız Edebiyatı)
2 Rus Aristokratik Sınıfın Düşüşü Oblomov, 1859, Ivan Goncharov (Rus Edebiyatı)
3 Anlatıda Karşı-kahramanın Yükselişi Yeraltından Notlar, 1864, Fyodor Dostoevsky (Rus Edebiyatı)
4 Edebiyatta Faust Temaları ve Geç Gotik Roman Dorian Gray'in Portresi, 1890, Oscar Wilde (İrlanda Edebiyatı)
5 Modernizm, Sömürgeci Zihniyet ve Apokaliptik Roman Modern Yalnızlaşma ve Psikolojik Gerçekçilik Karanlığın Yüreği, 1902, Joseph Conrad (İngiliz Edebiyatı) Ormandaki Canavar, 1903, Henry James (Amerikan Edebiyatı)
6 Ekonomik Buhran ve Toplumsal Gerçekçilik Gazap Üzümleri, 1939, John Steinbeck (Amerikan Edebiyatı)
7 Künstlerroman Geleneği Sanatçının Genç Bir Adam Olarak Portresi, 1916, James Joyce (İrlanda Edebiyatı)
8 Edebiyatta Gerçeküstücülük ve Distopyalar Dava, 1925, Franz Kafka (Avusturya Edebiyatı)
9 Kadın Temaları ve Cinsiyet Parodisi Orlando, 1928, Virginia Woolf (İngiliz Edebiyatı)
10 Edebiyatta Varoluşçuluk Absürd Roman Bulantı, 1938, Jean-Paul Sartre (Fransız Edebiyatı) Yabancı, 1942, Albert Camus (Fransız Edebiyatı)
11 Bilimkurgu ve Şiddetin Kült Romanı Otomatik Portakal, 1962, Anthony Burgess (İngiliz Edebiyatı)
12 Savaşa Karşı Sanat ve Avrupa Büyülü Gerçekçiliği Teneke Trampet, 1959, Günter Grass (Alman Edebiyatı)
13 Latin Amerikan Edebiyatında Büyülü Gerçekçilik Yüzyıllık Yalnızlık, 1967, Gabriel Garcia Marquez (Kolombiya Edebiyatı)
14 Bir Modernite Eleştirisi Yavaşlık, 1993, Milan Kundera (Çek Edebiyatı)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Hale, Dorothy J. (ed). The Novel: An Anthology of Criticism and Theory 1900-2000. Oxford: Blackwell, 2006.
Yardımcı kaynaklar:
Bakhtin, M.M. The Dialogic Imagination. Austin: U of Texas P, 1981.
Lukacs, Georg. Theory of the Novel. Trans. Anna Bostock. Cambridge, Mass: MIT, 1971.
Selden, Raman. Practicing Theory and Reading Literature: An Introduction. Lexington: U P of Kentucky, 1989.
Referanslar:
Azim, Firdous. The Colonial Rise of the Novel. London: Routledge, 1993.
Bowers, Maggie Ann. Magic(al) Realism. New York: Routledge, 2004.
Bradbury, Malcolm. The Modern British Novel. London: Penguin, 1994
Caudwell, Christopher. Romance and Realism: A Study in English Bourgeois Literature. Princeton: University Press, 1970.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturan yazıların ve ders materyalinin öğrenciye aktarımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında temel unsurdur. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojiyi kapsar.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve edebi metinlerin farklı kültürel ortamlara uygulanabilirliğini sorgulama, bilgiyi somutlaştırma ve örnekleme sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tamamlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar, videolar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa belgesellerin gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sorular, önerilen tartışma konusuna göre öğrencinin toplumsal, kültürel ve edebi yorumundaki tutarlılığı ölçmeye, analitik ve eleştirel bakış açısını geliştirmeye yöneliktir.
2. Sorular, durum çözümlemeye dayalı olduğu için çoklu yanıtlar içermektedir.
3. Sorular edebiyat tarihi, kuramı ve felsefesini birlikte ele almaya ve değerlendirmeye dayanır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrencinin düşünsel yeteneklerini ölçmeye ve daha kapsamlı yanıtlar vermeye yönelik olması bakımından sınavlar kitap ve ders notu açık olarak yapılır.
3. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır.
4. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar, Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Telefon (iş): 301 8513
e-posta: yesim.basarir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14:00-15:00
Cuma 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 14 5 70
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1554555555554
ÖK.2554555555554
ÖK.3554555555554
ÖK.4554555555554
ÖK.5554555555554