DERS ADI

: Kur'an' da Kapalılık Problemi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5007 Kur'an' da Kapalılık Problemi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kur an da açık olarak belirtilmeyen, isim, zamir, ism-i mevsûl zaman, mekân, coğrafya ve kişi isimlerinin açıklanmasında ortaya çıkan problemlerin çözümlenmesinin yöntemlerini göstermek, anlaşılmasını sağlamaktır Kur an ın isimler örgüsünün bağlantılarını, bu bağlantıların arkasındaki anlamların gerekçelerini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kur'an'daki isimleri öğrenmek,
2   Açık isimlerin gizlenmesinin gerekçelerini kavramak,
3   Kur an ın içeriğinin kavranmasını sağlamak,
4   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarihi mekân, zaman ve coğrafya isimlerinin anlaşılması, yorumlanması için belirli ilkeleri kavrayabilme yeteneği kazandırma,
5   Kur'an dil ilişkisinin kavranmasını sağlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mübhematın tanımı ve kaynakları
2 Usûlü tefsirde konunun ele alınışı,
3 İlk dönem tefsir örneklerinde mübhemat,
4 Mübhemat terminolojisinin belirlenmesi,
5 Dil anlam ilişkisinin belirlenmesi,
6 Temel İslam bilimlerinde mübhemat,
7 Müfessirlere göre kapalı lafızlar,
8 Ara sınav
9 Kapsam bakımından lafızlar,
10 Nazım yönüyle lafızlar,
11 Mugayabat-ı Hamse,
12 Fiziki ve metafizik mübhemler,
13 Karşıt anlamlı lafızlar ve anlamlarının belirlenmesi
14 Vücuh ve nez ir yönüyle lafızların ele alınması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara, 1988,
2- Yaşar, Hüseyin, Kur an da Anlamı Kapalı Ayetler, İst.1997,
3- Ebu Muhammed b. Ali, Tefsiru Mübhemâti l-Kur an, Beyrut,1991-1411,
4- Suyuti Celaleddin Müfhimatü l-Ekran fi Mübhematü l- Kur an, Tah. İyâd Hâlid et-Tabbâ , Beyrut, 1986,
5- Albayrak Halis, Mübhematü l-Kur an İlmi ve Tefsirdeki Yeri, Ankara ilahiyat Fakültesi Dergisi, XXXII, Ankara, 1992,
6- Koç , Turan, Kur an Dili Açısından Söz Anlam İlişkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Kur an ve Dil -Dilbilim ve Hermenötik- Sempzoyumu, 17-18 Mayıs Van, 2001,
7-Süheylî Ebu l-Kâsım Abdurrahmân b. Abdullâh, et-Ta rîf ve l-İ lâm fi -ma Ubhime mine l-Esmâi ve l -A lâm, Beyrut, 1987,
8- ez-Zerkânî, Muhammed Abdulazim Menâhilu l-irfan fi Ulumi l-Kur an, Beyrut 1988,
9- Öztürk, Mustafa, Mübhemâtü l-Kur an ve İmâmiyye Şiâsı, On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:12-Samsun, 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma, açıklama, soru, cevap ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl çalışması ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 2 12 24
Sunum Hazırlama 2 6 12
Vize Sınavına Hazırlık 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 121

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.12
ÖK.22
ÖK.32
ÖK.42
ÖK.52