DERS ADI

: Dokusuz Yüzeyler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TES 4134 Dokusuz Yüzeyler SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. SEDEF ACAR

Dersi Alan Birimler

Aksesuar Tasarımı
Tekstil Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı

Dersin Amacı

Bu ders; dokuma ve örme dışında kalan tafting, keçe, tela, sıkıştırma, iğneleme, sıvama vb. gibi teknikler iç mekan yada giysilik kumaşlar ya da tafting halı, keçe yaygı gibi zemin tekstilleri yapmaya yöneliktir. Malzeme ve tekniğin sunduğu olanaklarla güncel eğilimler doğrultusunda hedef kitleye yönelik ürün koleksiyonları sunmak amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı dokusuz yüzey tekstil teknikleriyle yaratıcı, yenilikçi, seçtiği konu bütünlüğüne uygun kumaş tasarımları gerçekleştirmesi,
2   Yenilikçi tekstil yapılarındaki gelişmeler, hammadde ve üretim teknolojileri konusunda farkındalık kazanması
3   Teknik, hammadde, lif, iplik özelliklerini doğru analiz ederek tasarımlardan üretime geçiş sürecinde uygun üretim çözümlemelerini yapması,
4   Kumaş modası eğilimlerini izleme, uygulama ve eğilim oluşturma becerisini sağlaması,
5   Üretime hazırladığı tasarımı ürün haline getirebilmesi,
6   Gerektiğinde endüstriyel çözüm önerileri sunulması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dokusuz Tekstiller Üzerine Araştırma
2 Araştırma üzerine sunum ve tasarım temalarının belirlenmesi. Malzeme araştırması.
3 Seçilen teknik, temalar ve proje doğrultusunda eskizlere başlanması
4 Eskiz çalışmaları
5 Eskiz değerlendirmesi, 6 ana tasarımın belirlenmesi ve kombinasyon önerileri
6 Ana Tasarım Çalışmalarına Geçiş, Uygulanacak Olan Tasarım ve/veya Tasarımların belirlenmesi
7 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmalarına Geçiş
8 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar hakkında öneriler
9 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
10 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
11 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
12 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
13 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
14 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Dokusuz Yüzeyler, Kerim Duran, Tekstil Teknolojisi, E.Ü. yayınları, İzmir, 2006
Tekstil Malzeme Bilgisi, Banu Hatice Gürcüm, Grafiker Yayınları, Ankara, 2005
Understanding Textiles, Phyllis G. Tortora, Macmillan Publishing Company, New York, 1992
Textiles, Sara J. Kadolph,; Anna L. Langford, Prentice Hall Pbl.,Ninth Edition, New Jersey, 2002
Yardımcı kaynaklar:
The New Textiles, Chloe Clochester, Thames And Hudson, London, 1996

Diğer ders materyalleri:
Moda giyimle ilgili süreli yayınlar, fuar broşürleri, trend analiz raporları, trend analiz web siteleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim elemanı öğrencileri, güncel moda eğilimleri doğrultusunda seçtikleri çıkış noktalarına, hedef kitleye ve uygulama alanlarına yönelik tasarım yapmak için yönlendirir. Tasarım ve üretim aşamasında ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirir ve konuları ile ilgili görüşlerini yazılı ve görsel olarak sunmalarını hazırlamalarını ister.
2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi çalışmalar ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Uygulamalar
Tasarımdan üretime geçiş sürecinde öğrenciler, ele alınan tekniğin gerektirdiği teknoloji ve tasarım olanaklarını belirlerken çeşitli teknik derslerde aldıkları bilgileri kullanarak tasarım yapacak ve uygulamalarını bu bilgileriyle destekleyecektir. Bu konuda öğrencilere örnek uygulamalar gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 TUG TasarımUyg
4 DKL DerseKatılım
5 BSN Başarı Notu PR * 0.30 +ODV * 0.20 +TUG * 0.40 + DKL * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında, tasarımların estetik değeri, yaratıcılık, buluş, yenilikçi yaklaşım, çıkış noktasının tasarımlara yansıma şekli, tasarımların ürün grubuna uygunluğu, tasarımdan üretime geçişte seçilen malzemelerin, örgünün, tekniğin, uygunluğu, ortaya çıkan ürünün tasarımla uygunluğu ve seri üretimde uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalılmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Tekstil tasarımında kavramsal yaklaşım terim dizgeleri
Tekniklerle İlgili araştırma
Tasarım ve eskizlerin yeterliliği
Uygulamaların yeterliliği
Sunum

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi, fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sedef.acar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Tel. 0232 3016754
sedef.acar@deu.edu.tr

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Ödev hazırlama 14 2 28
Sunum hazırlama 1 6 6
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1335151155115
ÖK.25355331
ÖK.35551353
ÖK.4313531
ÖK.533353133
ÖK.6