DERS ADI

: Tekstil ve Moda Tasarımında Ergonomi ve Antropometri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TES 3164 Tekstil ve Moda Tasarımında Ergonomi ve Antropometri SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ CEMAL MEYDAN

Dersi Alan Birimler

Tekstil Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı

Dersin Amacı

İnsanların anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitelerini ve toleranslarını göz önüne alarak, kullandığı nesne ve içinde yer aldığı çevreyle olan ilişkisinin doğal, teknik ve estetik kurallarını öğretmeyi amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 Ergonomi ve antropometrinin anlam ve önemimi kavrayabilme
2   2 Günlük yaşam içersinde ergonomi ve antropometrinin yerini algılayabilme
3   3 Tekstil ve moda tasarımında ergonomi ve antropometrinin önemini kavrayabime
4   4 Tekstil tasarımını ve ürünlerini farklı disiplinlerle birleştiren ergonomik ve antropometrik açıdan önem taşıyan konular hakkında bilgi edinme
5   5 Ergonometrik ve antropojenik açıdan uygulamalı örnekler hakkında yorumlar yaparak fikir sahibi olabilmek.
6   6 İnsanın anatomik, fizyolojik ve psikolojik özellik ve kapasitelerine uygun olarak tasarım yapabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
5 1 Ergonomi ve antropometrinin anlamı
6 2 İnsan- çevre etkileşimi
7 3 Tekstil ve moda çalışma alanları
8 4 Ergonomi ve antropometrinin yaşamımızdaki yeri ve önem
9 5 Ergonomi ve antropometride etken rol oynayan faktörler
10 6 Ergonomik ölçüler
11 7 Tekstil ve moda çalışma alanlarında ergonomi ve antropometrinin yeri ve önemi
12 8 Ara Sınav
13 9 İnsan performansını etkileyen faktörler ergonomi ve antropometrinin rolü
14 10 Konfor ve estetik yaklaşımda ergonomi ve antropometri
15 11 İç mekan donatı elemanlarında ergonomi ve antropometri
16 12 Dış mekan donatı elemanlarında ergonomi ve antropometri
17 13 Giyim elamanlarında ergonomi ve antropometri
18 14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Yardımcı kaynaklar:
1. Harzadin, G.; 1980; Ergonomi, E.Ü. Makine Müh. Böl., Yayın No: 22 İzmir,
2. Hoke JR, J.R.; 1988; Architectural Graphic Standards, The American Institute of Architects, Amerika,
3. Woodson, W.E.; 1981; Human Factors Design Handbook, Printed and Bound by the Kingspost Press, İngiltere,
4. Çakar, Lütfi, (1993). Tasarımda İnsan Faktörü. İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi, İstanbul
5. Gönen, Emine., Özgen, Özlen, (1995). "Yasam Kalitesi ve Ergonomi". 5. Ergonomi Kongresi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 570, 280-288, İstanbul
6. İncir, Gülten, (1986). Ergonomi. Milli Prodüktivite Merkezi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 240, Ankara


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi dersi, farklı kaynaklardan hazırladığı ders notları ve görsel sunumları ile destekleyerek öğrencilere aktarır.
Öğrenciye araştırma konusu verilerek yazılı ve sözlü olarak kendisini ifade etmesi beklenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında, tasarımların estetik değeri, yaratıcılık, buluş, yenilikçi yaklaşım, çıkış noktasının tasarımlara yansıma şekli, tasarımların ürün grubuna uygunluğu, tasarımdan üretime geçişte seçilen malzemelerin, örgünün, tekniğin, uygunluğu, ortaya çıkan ürünün tasarımla uygunluğu ve seri üretimde uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalılmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Derse devamlılık
Derse katılım
Ödevler

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi, fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cemal.meydan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma-12.30-13 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.131533331355
ÖK.2533533313335
ÖK.3553553555355331
ÖK.431355333
ÖK.5353335355533353555
ÖK.65555555555555555555