DERS ADI

: Alçı Şekillendirme ve Kalıp Yöntemleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SRM 2003 Alçı Şekillendirme ve Kalıp Yöntemleri I ZORUNLU 2 4 0 6

Dersi Veren Birim

Seramik ve Cam Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. HALİL YOLERİ

Dersi Alan Birimler

Seramik ve Cam Tasarımı
Seramik
Seramik ve Cam

Dersin Amacı

Seramik şekillendirmede yardımcı malzemelerden biri olan alçı ile model ve kalıp hazırlama yöntemlerinin uygulamalı ve teorik olarak öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin, alçı model şekillendirme ve kalıp hazırlama yöntemlerini öğrenerek bunlar aracılığıyla seramik ürünler oluşturabilmesi
2   Alçı malzemeye, şekillendirmeye ve kalıplamaya ilişkin teorik ve terminolojik bilgileri öğrenebilmesi
3   Verilen projelere uygun özgün tasarımlar yaratabilmesi
4   Proje tasarımından üretime geçiş yöntemlerini öğrenebilmesi
5   Projesini gerçekleştirmesi için gerekli olan ekipmanı kullanabilmeyi öğrenebilmesi
6   Projeyi zamanında ve eksiksiz bitirebilmesi
7   Ekip çalışmasına uyumluluk gösterebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Projelerin ve alınacak malzemelerin ilanı
2 Malzeme temini ve birinci proje tasarım eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi.
3 Eskizlerin onaylanarak teknik çözümlemelerinin yapılması ve yardımcı malzemelerin hazırlanması. İkinci projeye ait tasarım eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi. Konuyla ilgili teorik bilgilerin paylaşılması.
4 Birinci projenin model aşamasına başlanması ve bitirilmesi ve ikinci projenin tasarımlarına dair teknik çözümlemelerin tamamlanması. Konuyla ilgili teorik bilgilerin paylaşılması.
5 Birinci projenin model aşamasına başlanması ve bitirilmesi ve ikinci projenin tasarımlarına dair teknik çözümlemelerin tamamlanması. Konuyla ilgili teorik bilgilerin paylaşılması.
6 Birinci projenin bitirilmesi ve ikinci projenin onaylanması.
7 İkinci projenin başlangıcı. İkinci projede kullanılacak sırın belirlenmesi.
8 İkinci projeye ait modelin yapımı.
9 İkinci proje model kalıplarının sonlandırılması ve ilk projeyle beraber sunum dosya içeriğinin tamamlanması.
10 İkinci proje model kalıplarının sonlandırılması ve ilk projeyle beraber sunum dosya içeriğinin tamamlanması.
11 11 İkinci projenin dökümle şekillendirilmesi ve bisküvi pişirimi. Her iki projenin de tasarım eskiz paftalarının hazırlanması.
12 Sırlama ve sır pişirimi. Üçüncü proje olan serginin hazırlanması.
13 Sırlama ve sır pişirimi. Üçüncü proje olan serginin hazırlanması.
14 Ödev sunum ve projelerin değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- FRITH, Donald E.; Mold Making For Ceramics, Krause Publications, 1998
- MARTIN, Andrew; The Essential Guide to Mold Making & Slip Casting , Lark Books-2007

Yardımcı kaynaklar:
- ÇAM, İ.Alp; Seramik Üretiminde Alçı Model ve Kalıp Yapımı, Kalıp Problemleri ve Çözümleri, DEÜ-SBE-Sanatta Yeterlik Tezi İzmir 2000
- PETERSON, Susan & Jan; Seramik Yapıyoruz- Karakalem Kitabevi Çev: Prof.Sevim Çizer 2009
- QUINN, Anthony; Ceramic Design Course: Principles, Practice, and Techniques: A Complete Course for Ceramicists, Barron s Educational Series, 2007
- REJINDERS, Anton; The Ceramic Process: A Manual and Source of Inspiration for Ceramic Art and Design- University of Pennsylvania Press - 2005
- YILMAZER, Yunis ; Alçı Şekillendirme, Model Kalıp ve Seramik Döküm Teknikleri Apa Pazarlama- 2008

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi öğrencileri, verilen projenin teknik ve estetik anlamda çözümlemeleri ve nihai ürün alma konusunda bilgilendirerek yönlendirecektir. Çalışmalar sırasıyla eskiz çizimleri, teknik çözümlemeler, teknik çizim, alçı model uygulama, alçı model kalıbı oluşturma, seramik döküm çamuruyla şekillendirme ve seramik ürünün pişirilmesi yöntemlerinin uygulanmasıyla gerçekleştirilecektir. Öğrenci ayrıca verilen proje ile ilgili teorik araştırma ödevi hazırlama, dönem sonu projelerinin sunumu ve sergilenmesinden de sorumlu olacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BSN Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Puanlama, verilen projeye uygun özgün tasarım oluşturma, teknik çözümleme ve teknik çizim oluşturma, model ve kalıp yapımındaki hassasiyet, konuya ilişkin teorik araştırmanın niteliği, sunum dosyası ve yapılan çalışmanın sergilenmesi üzerinden yapılacaktır. Ayrıca atölye temizliğine ve ekip çalışmasına ilişkin öğrencinin göstermiş olduğu bireysel hassasiyet de göz önünde bulundurulacaktır. Ders iki seans olarak uygulanacak, her seansın başında ve sonunda öğrencinin derse katıldığına dair imza alınacak, seansa katılmayan öğrenci, katılmadığı seans süresi boyunca devamsız sayılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Puanlama, verilen projeye uygun özgün tasarım oluşturma, teknik çözümleme ve teknik çizim oluşturma, model ve kalıp yapımındaki hassasiyet, konuya ilişkin teorik araştırmanın niteliği, sunum dosyası ve yapılan çalışmanın sergilenmesi üzerinden yapılacaktır. Ayrıca atölye temizliğine ve ekip çalışmasına ilişkin öğrencinin göstermiş olduğu bireysel hassasiyet de göz önünde bulundurulacaktır. Ders iki seans olarak uygulanacak, her seansın başında ve sonunda öğrencinin derse katıldığına dair imza alınacak, seansa katılmayan öğrenci, katılmadığı seans süresi boyunca devamsız sayılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Dersin %80 ine katılım zorunludur.
2-Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3- Verilen projelerin zamanında teslimi önemlidir ve katılım zorunludur.
4-Öğrenci, atölyedeki elektrik motorlu cihazların ve el aletlerinin usulsüz kullanımı sonucu doğacak problemlerden kendisi sorumlu olacaktır.
5-Öğrenci atölyenin temizliğinden sorumlu olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.yoleri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13.30-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 4 52
Atölye kapsamındaki çalışmalar (Proje hazırlık) 12 2 24
Ödev ve sunum hazırlama 3 6 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 1 9
Kütüphane ve alan araştırmaları 2 2 4
Proje değerlendirme 1 4 4
Ödev ve sunum değerlendirme 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7