DERS ADI

: TASARLAMA METODLARI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SER 6048 TASARLAMA METODLARI II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Seramik ve Cam Tasarımı Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. HALİL YOLERİ

Dersi Alan Birimler

Seramik ve Cam Tasarımı Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Metod, bir amaca ulaşmak için bir şeyi değerlendirme, bazı ilkeler ve belli bir düzene göre söyleme, yapma tarzı veya usul olarak tanımlanmaktadır. Yöntem sözcüğü ile eş anlamlı kullanılmaktadır. Belirli bir sonuca varılması için gereken birtakım yolların ve usullerin tümü olarak tanımlanabilir. Metotta hem tanımlanabilen ve hem de zihinsel işlemlerle düzenli olarak izlenen bir yön vardır. Metot, farklı nesnelere rasyonel düzen ya da sistematik kalıp uygulayan herhangi bir usuldür. Her metodik eylemde mutlaka bir karmaşıklığın daha önceden var olmasının gerekliliği şüphe götürmemektedir. Eylemin kendisi, bir karmaşıklığın başka bir karmaşıklıkla ilişkisini kurmaktan doğmaktadır. Herhangi bir tasarlama olayında da farklı nesneler ve karmaşıklıklar olayı aynen vardır. Uygulanacak metodun, bu yaklaşımlar içindeki farklı karmaşıklıklar arasında ilişki kuracak nitelikte olması gerekir. Bir tasarım problemini ele alsak, tasarımda ergonomi problemleri, malzeme problemleri, üretim problemleri ayrı ayrı karmaşıklıkları açıklayan kavramlardır. Tasarım metodu, bu karmaşıklıklar arasındaki ilişkileri kurmaya yardımcı olmaktadır. Sanat ve tasarım ağırlıklı bu derste;
*Problem Çözme ve ürün İşlevi konularında bilgilendirmeler amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım ilkeleri ve tasarım metotları konusunda bilgi sahibi olması,
2   Sahip olduğu bilgilerle modellemeler ve yeni tasarımlar yaratabilmesi,
3   Kazanmış olduğu üst düzey bilgilerini aktarabilmesi ve alanıyla ilgili teknikleri diğer disiplinlerle ilişkilendirmesi,
4   Ergonomi, malzeme, üretim ve ürün işlevleri konularında ileri düzeyde bilgi sahibi olması ve problemlerin çözümlerine sistematik olarak yaklaşarak çözmesi,
5   Araştırıcı, üretici ve üretime yön verebilecek teknik bilgilere sahip olabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metot Kavramları: Şans metodu
2 Sunum üzerine genel tartışma
3 Algoritmik metot
4 Sunum üzerine genel tartışma
5 Heuristik metot
6 Sunum üzerine genel tartışma
7 Oransal (ratio) metot
8 Sunum üzerine genel tartışma
9 Pragmatik (mantık) metodu
10 Sunum üzerine genel tartışma
11 Benzetme (analoji) metodu, Biçimsel (iconik) metot
12 Sunum üzerine genel tartışma
13 Normatif (kanonik) metot
14 Sunum üzerine genel tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Temel Tasar , Prof. Hulüsi Güngör, Afa Matbaacılık, İstanbul 1982
Temel Tasarım , Prof. Dr. Latife Gürer, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Teknik Üniversite Matbaası, İstanbul 1990
Endüstri Ürünlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metodlarına Giriş , Nigan Bayazıt, Literatür Ltd., İstanbul 1994
Yardımcı kaynaklar:
Tasarımda Evrenselleşme , 2. Ulusal Tasarım Kongresi Bildiriler Kitabı, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, İstanbul 1996
Altın Oran , Mehmet Suat Bergil, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1988
Endüstri Ürünleri Tasarımında Sosyal Statü-Ürün Etkileşimi , Ufuk Ulusan, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Endüstri Ürünleri Tasarımı, İstanbul 2007
Basic Principles of Design , Manfred Maier, Litton Educational Pub. Inc., New York 1980

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi; ders notları ve çeşitli görsellerle konu hakkında öğrencinin bilgilenmesini sağlar, daha sonra tasarım metotlarının her birinin öğrenciler tarafından araştırılmasını, yazılı ve görsellerle desteklenmiş bir sunum hazırlamasını ister. Her sunumdan sonra tartışma ortamı yaratılarak konunun pekiştirilmesi sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum/Rapor
2 FN Final
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin derse devamı ve zamanında katılmış olması, ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtlar, ders içindeki sunumları ve verdiği seminerler puanlamaya katkıda bulunacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrenci, yarıyıl içinde en az bir sunum, bir proje ve bir seminer hazırlamalıdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.yoleri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 1 13
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (proje hazırlık.) 14 10 140
Rapor Hazırlama 7 1 7
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 160

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555555555
ÖK.255555555
ÖK.35555555555
ÖK.4555555555
ÖK.55555555