DERS ADI

: TÜRK SANATI VE ALANA İLİŞKİN BELGELER I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6151 TÜRK SANATI VE ALANA İLİŞKİN BELGELER I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

M.Ö. tarihte görülen Türk topluluklarına ilişkin yayınlanmış ana kaynakları taramak, bu toplulukların inanç sistemleri, yaşayışları ve sanat anlayışlarına ilişkin kuramsal ve görsel geniş bir kaynakça hazırlamak ve İslamiyet öncesinden başlayarak, Türk toplulukların tarih boyunca ürettikleri maddi kültür verileri üzerinde durarak, öğrencinin bu topluluklar ve sanat üretimleri ile ilgili kronolojik bilgiye sahip olmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   M.Ö. yaşamış Türk toplulukları ile ilgili, özellikle tarih, sanat tarihi ve farklı disiplinlerde yayınlanmış kaynakçaya ulaşabilmesi
2   M.Ö. yaşamış Türk topluluklarıyla ilgili genel tarih bilgisine sahip olması ve günümüze kalan maddi kültür verilerini tanıması,
3   M. Ö. yaşamış Türk topluluklarının yaşayış biçimleri ve inanç sistemleriyle ilgili bilgi sahibi olması,
4   Bu toplulukların, yaşayış biçimleri ve inançlarıyla sanat üretimleri arasında ilişki kurabilmesi,
5   Ders konusuyla ilgili farklı bir disiplinle çalışarak ortak bilimsel bir çalışma yapabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders ile ilgili kaynakça tanıtımı
2 M.Ö. yaşamış Türk toplulukları, coğrafi sınırlar
3 M.Ö. yaşamış Türk toplulukları, coğrafi sınırlar
4 M.Ö. yaşamış Türk toplulukları, inanç sistemleri ve yaşam biçimleri
5 İnanç sistemleri ve sanat üretimi arasındaki ilişki
6 Maddi kültür verileri üzerine kaynakça tanıtımı (yazılı ana kaynaklar)
7 Maddi kültür verileri üzerine görsel sunum ve değerlendirme
8 Maddi kültür verlerinin bulunduğu müze ve koleksiyonlar
9 Maddi kültür verlerinin bulunduğu müze ve koleksiyonlar
10 Öğrenci sunumu ve tartışma
11 Öğrenci sunumu ve tartışma
12 Öğrenci sunumu ve tartışma
13 Öğrenci sunumu ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Beşir Ayvazoğlu; İslam Estetiği ve İnsan, Çağ Yay., İstanbul 1989.
İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi, Bilgi Üni. Yay., 2006.
Jale Nejdet Erzen; Çoğul Estetik, Metis Yay., İstanbul 2011;,Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Pavel Florenski; Tersten Perspektif, Metis Yay., İstanbul 2001, çev.:Yeşim Tükel.
Mazhar Ş. İpşiroğlu; İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları; YKY Yay., İstanbul 2005.
Diğer ders materyalleri:
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste öğrenci, tarih öncesi Türk sanatını tanımaya yönelik ana ve yardımcı kaynaklara yönlendirilecektir; özellikle İngilizce yayın yapan önemli bilimsel dergilerden konuyla direkt ilgili veya farklı disiplinlerden makale okumaları yapılacak ve bu okumalar derste bir tartışma ortamında yeni fikirlerle desteklenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 RPR Rapor
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.50 + RPR * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final ve sunum oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize sınavına hazırlık 1 8 8
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Sunum hazırlama 2 20 40
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 4 52
Final sınavı 1 2 2
Vize sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1555
ÖK.2
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.55