DERS ADI

: MİNYATÜRDE MEKAN VE KOMPOZİSYON II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6124 MİNYATÜRDE MEKAN VE KOMPOZİSYON II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Minyatürün kendine özgü mekan algısını şekillendiren ve kompozisyon ilkelerini oluşturan zihniyeti ve bakış açılarını araştırmak ve bu konuda özgün çözümlemeler yaptırarak öğrenciye özgün tasarımlar yaptırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih boyunca farklılıklar gösteren minyatür üsluplarını tanıması ve en az bir yabancı dilde konuyla ilgili literatüre ve ilgili terminolojiye hakim olması,
2   Konusu ve mekan tasvirleri bakımından farklılık gösteren bir yazmanın minyatürlerini kompozisyon ilkeleri açısından inceleyip yorumlayabilmesi,
3   Seçeceği belirli bir yazmanın resimlendirildiği sanat ortamının eğilimleri ve dönemin felsefi altyapısını göz önüne alarak, minyatürlerde mekan algısı ve kompozisyon düzeni ilişkisini tartışması, yeni fikirler öne sürmesi,
4   Alanıyla ilgili, akademik yazım kurallarına ve etiğe uygun, yayına dönüşebilecek bir makale hazırlaması veya bilimsel bir toplantıda sunum yapması,
5   5. Eğitim dönemi boyunca edindiği kuramsal bilgiler ve oluşturacağı görsel kaynakçadan yola çıkarak özgün bir minyatür tasarımı yapması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihte öne çıkmış, özgün minyatür üslupları hakkında tanıtım (slayt sunumu eşliğinde)
2 Konu ve mekan tasviri bakımından farklılık gösteren başlıca minyatürlü yazmalar
3 Konu ve mekan tasviri bakımından farklılık gösteren minyatürlü yazmalar
4 Doğu coğrafyasından üretilmiş biçim ve imgelere hakim olduğu düşünülen bakış açıları/dönemlere ait felsefi ve edebi yazmalar
5 Minyatürde mekan algısı ve buna bağlı gelişen kompozisyon düzenlerinin araştırlması
6 Minyatürde mekan algısı ve buna bağlı gelişen kompozisyon düzenlerinin araştırlması (zihniyet ve felsefi altyapı)
7 Öğrenci sunumu ve tartışma
8 Öğrenci sunumu ve tartışma
9 Öğrenci sunumu ve tartışma
10 Özgün bir minyatür tasarımı için konu ve malzeme belirleme
11 Uygulama çalışmaları
12 Uygulama çalışmaları
13 Uygulamanın tamamlanması ve sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Beşir Ayvazoğlu; İslam Estetiği ve İnsan, Çağ Yay., İstanbul 1989.
İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi, Bilgi Üni. Yay., 2006.
Jale Nejdet Erzen; Çoğul Estetik, Metis Yay., İstanbul 2011;,Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Pavel Florenski; Tersten Perspektif, Metis Yay., İstanbul 2001, çev.:Yeşim Tükel.
Mazhar Ş. İpşiroğlu; İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları; YKY Yay., İstanbul 2005.
Diğer ders materyalleri:
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste öğrenci, minyatürü bir resim biçimi olarak düşünmeye ve bu bakış açısıyla yorumlamaya yönelik ana ve yardımcı kaynaklara yönlendirilecektir; özellikle İngilizce yayın yapan önemli bilimsel dergilerden konuyla direkt ilgili veya farklı disiplinlerden makale okumaları yapılacak ve bu okumalar derste bir tartışma ortamında yeni fikirlerle desteklenecektir. Öğrencinin bilimsel bir toplantıda sunum yapması teşvik edilerek, bu seviyede bir sunumu derste yapması istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 RPR Rapor
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.50 + RPR * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ana kaynaklara yönlendirilmesinden sonra yapacağı kaynak taraması ve derste yapacağı sunumun niteliği başlıca değerlendirme kriterini oluşturmaktadır. Öğrencinin ders sırasında sorulan sorulara verdiği yanıtlar ve ders sonunda yapılan tartışmalara olan katılımı gözlemlenecektir. Öğrencinin yaptığı kuramsal araştırmaları sonucu gerçekleştireceği özgün tasarımdaki yaratıcılığı ve özgünlük derecesi de göz önüne alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final, sunum ve proje teslimi oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 4 52
Vize sınavına hazırlık 1 6 6
Final sınavına hazırlık 1 6 6
Rapor Hazırlama 13 3 39
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 2 26
Sunum hazırlama 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.55554