DERS ADI

: MİNYATÜRDE MEKAN VE KOMPOZİSYON I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6123 MİNYATÜRDE MEKAN VE KOMPOZİSYON I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; minyatürü, belirli koşullara bağımlı gelişen bir resim biçimi olarak değerlendirerek, İslam da resim yasağı tartışmasını irdelemek; farklı minyatür üsluplarının ortaya çıktığı dönemlerdeki zihniyeti ve felsefi altyapıyı araştırarak minyatürdeki mekan algısını çözümlemek ve öğrenciye farklı bakış açıları kazandırarak özgün tasarımlar yaptırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Minyatürün bir resim biçimi olarak tarih ve sanat tarihi disiplinlerindeki tanımlarına bilmesi ve en az bir yabancı dilde bu literatüre ve ilgili terminolojiye hakim olması,
2   İslam'da resim yasağı ile ilgili yayınlanmış ana kaynakları bilmesi , yorumlayabilmesi ve bu konuda bir minyatür çözümlemesi yapabilmesi,
3   Doğu ve Batı coğrafyasında eş zamanlı imge üretimini araştırması ve bu konuda karşılaştırmalı fikirler öne sürebilmesi ,
4   Farklı minyatür üsluplarını göz önüne alarak, dönemin felsefi altyapısı ve zihniyetini minyatürde mekan algısı ve kompozisyon düzeni ile ilişkilendirebilmesi,
5   Alanıyla ilgili , akademik yazım kurallarına ve etiğe uygun, yayına dönüşebilecek bir makale hazırlaması,
6   Eğitim dönemi boyunca edindiği kuramsal bilgiler ve oluşturacağı görsel kaynakçadan yola çıkarak özgün bir minyatür tasarımı yapması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 "Minyatür"ün tanımı, tarih ve sanat tarihi disiplinlerindeki tanımlamalar ve terminoloji
2 "İslam'da resim yasağı" konusu ve temel görüşler
3 İslam da resim yasağı konusu ve görsel kaynaklar
4 Ortaçağ ve Rönesans'ta, Doğu ve Batı `nın eşzamanlı imge üretimi ve bakış açıları
5 Minyatürde mekan algısı ve buna bağlı gelişen kompozisyon düzenlerinin araştırlması (zihniyet ve felsefi altyapı)
6 Minyatürde mekan algısı ve buna bağlı gelişen kompozisyon düzenlerinin araştırlması (zihniyet ve felsefi altyapı)
7 Öğrenci sunumu ve tartışma
8 Öğrenci sunumu ve tartışma
9 Öğrenci sunumu ve tartışma
10 Öğrenci sunumu ve tartışma
11 Özgün bir minyatür tasarımı için konu ve malzeme belirleme
12 Uygulama çalışmaları
13 Uygulama çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Beşir Ayvazoğlu; İslam Estetiği ve İnsan, Çağ Yay., İstanbul 1989.
İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi, Bilgi Üni. Yay., 2006.
Jale Nejdet Erzen; Çoğul Estetik, Metis Yay., İstanbul 2011;,Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Pavel Florenski; Tersten Perspektif, Metis Yay., İstanbul 2001, çev.:Yeşim Tükel.
Mazhar Ş. İpşiroğlu; İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları; YKY Yay., İstanbul 2005.
Diğer ders materyalleri:
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste öğrenci, minyatürü bir resim biçimi olarak düşünmeye ve bu bakış açısıyla yorumlamaya yönelik ana ve yardımcı kaynaklara yönlendirilecektir; özellikle İngilizce yayın yapan önemli bilimsel dergilerden konuyla direkt ilgili veya farklı disiplinlerden makale okumaları yapılacak ve bu okumalar derste bir tartışma ortamında yeni fikirlerle desteklenecektir. Öğrencinin bilimsel bir toplantıda sunum yapması teşvik edilerek, bu seviyede bir sunumu derste yapması istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 RPR Rapor
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.50 + RPR * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ana kaynaklara yönlendirilmesinden sonra yapacağı kaynak taraması ve derste yapacağı sunumun niteliği başlıca değerlendirme kriterini oluşturmaktadır. Öğrencinin ders sırasında sorulan sorulara verdiği yanıtlar ve ders sonunda yapılan tartışmalara olan katılımı gözlemlenecektir. Öğrencinin yaptığı kuramsal araştırmaları sonucu gerçekleştireceği özgün tasarımdaki yaratıcılığı ve özgünlük derecesi de göz önüne alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final, sunum ve proje teslimi oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 8 8
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Sunum hazırlama 1 20 20
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 5 65
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.5555
ÖK.65