DERS ADI

: TÜRK TEZHİP SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5144 TÜRK TEZHİP SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türk tezhip sanatında yer alan sanatçılar ve bunların ekolleri araştırılarak , ekoller arasında farklılıklar tespit edilecektir. Ayrıca Herat, Şiraz, Tebriz gibi bölgelerde oluşturulan tezhip üsluplarının Anadolu da yer alan tezhipli yazmalar üzerindeki etkileri ni öğretmektir. Üslup ve teknik açıdan öğrenilen ekol özellikleri özgün tasarımlarda kullanılacaktır.(Hilye, celi yazı etrafı, ferman, tuğra vb gibi büyük boyutlu tasarımlar yapılacaktır)

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk tezhip sanatında görülen ekolleri öğrenebilmesi
2   Yurtdışı ve yurtiçi müze ve kütüphanelerde yer alan farklı ekollerdeki yazmalara ulaşabilmek ve analiz yapabilmesi
3   Farklı ekollerde üretilmiş yazmalarda görülen teknik, kompozisyon, motif ve renk analizlerini kendi tasarımlarında kullanabilmesi
4   Yaptığı araştırmalar ışığında elde ettiği verileri tasarım ve üretim aşamalarında kullanabilmesi
5   Uzmanlık alanı ile ilgili elde ettiği bilgileri sunabilme yetkinliğine sahip olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili kaynaklar
2 Türk Tezhip Sanatı tarihsel gelişimi
3 Seçilmiş kütüphane, müze ve koleksiyonlarda yer alan yazma eser kataloglama yöntemleri
4 Kataloglanan yazma eserlerdeki farklı üslupların analizi
5 Tezhip sanatında herat ekolü
6 Tezhip sanatında şiraz ekolü
7 Tezhip sanatında tebriz ekolü
8 Ekollerin birbibri ile olan ilişkileri
9 Sınav/ Ödev /Sunum
10 Tasarımların eskiz aşaması (motif ve kompozisyon aşaması)
11 Eskiz aşamasına devam
12 Projenin tamamlanması
13 projenin sunumu
14 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her öğrenci yurt içi ve yurtdışı müze, kütüphane veya koleksiyonlarda yer alan Herat, Şiraz, Tebriz ekollerine ait yazma eserleri tespit edecek ve kataloglamalarını yapacak. Elde edilen verilen kendi özgün tasarımlarında kullanılacak. Böylece konusu ile ilgili becerisinin yetkinliğe dönüşmesi aranacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 DKL Derse Katılım
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.30 + PRJ * 0.50 +DKL * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. İlgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir. Proje değerlendirirlmesinde her öğrencinin seçilen konuya uygun özgün tasarım yapması beklenilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat Dalı
e mail : gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 10 10
Tasarım Projesi 13 2 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 212

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.55