DERS ADI

: Seramik - Çini Eserlerde Koruma

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5123 Seramik - Çini Eserlerde Koruma SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere, taşınabilir kültür varlıklarımızdan olan çini formlarda parça eser görünüm ve çap çizimleri, formu bütünlemeye yönelik eksik tamamlama yöntemleri yine aynı form üzerinde desen tamamlamayı öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çini formlarda parça eseri belgelemeye yönelik karar verebilmeyi,
2   Çini seramik arkeolojik eserlerde form bakımından eksik tamamlama teknikleri konusunda bilgilenebilmesi,
3   Çini-seramik parça eserin belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi,
4   Arkeolojik eserde eksik tamamlama öncesi eseri malzeme ve üretim biçimi bakımından tanımlayabilmesi,
5   Form bütünlüğü sağlanan eserde eksik desen-kompozisyon tamamlama konularda mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çini ürünlerinde eksik tamamlama dersinin içeriği hakkında bilgi verilerek, restorasyon kavramı ve çalışma ilkelerinin tanımlanması.
2 Çini eserlerin koruma ve onarım yöntemlerinden belgeleme ve tanımlama
3 Çini form parçalarında profil çizim teknikleri ve geometrik yöntemle çap ölçümü
4 Eksiği tamamlanacak olan çini formun geometrik yöntemle çap ölçümünün yapılarak, belgelenmesi.
5 Eksiği tamamlanacak olan çini formun geometrik yöntemle çap ölçümünün yapılarak, eserin tanımlanarak belgelenmesine devam edilmesi.
6 Restorasyonu yapılacak çini eserlerde, uygulama yapılabilmesi için çalışma yöntemleri ve malzeme tanıtımı
7 Üç boyutlu bir çini obje üzerinde yapıştırma ve birleştirme yöntemlerinin tanımı
8 Formun eksik parçasının tümlenmesi ve tümleme yöntemleri hakında bilgi verilmesi
9 Her öğrenciye farklı bir çini form seçilerek restorasyon çalışmasının yapılması
10 Her öğrenciye farklı bir çini form seçilerek restorasyon çalışmasının yapılmasına devam edilmesi
11 Çalışmalara devam edilmesi
12 Tamamlanan çini objenin restorasyon projesinin sunularak çalışma aşamalarının anlatılması
13 Tamamlanan çini objenin restorasyon projesinin sunularak çalışma aşamalarının anlatılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tuba ÖKSE; Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri,Akeoloji ve Sanat Yay.,İst.,2002,179S.
Sait BAŞARAN, Pişmiş Toprak ve Cam Eserlerin Konservasyon/ Restorasyonu, İstanbul,2000,110S.

Yardımcı kaynaklar: Lesley ACTON- Paul MCAULEY; Repairing Pottery and Porcelain, London,1996,111S.
Susan BUYS- Victoria OAKLEY; Conservation and Restoration of Ceramics,1993, 243S.

Yardımcı kaynaklar:
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Bilgisayar, Çizim alet ve gereçleri (profil tarağı, kumpas )

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste çini ve seramik ürünlerde parça eser tamamlamaya yönelik kuramsal bilgiler anlatılacaktır. Ayrıca belgelemeye yönelik parça eser çizim teknikleri derste çeşitli çizim alet ve gereçleriyle nasıl çizilebileceği öğretilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 PRJ Proje
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.30 + PRJ * 0.40 + FN * 0.15
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.30 + PRJ * 0.40 + BUT * 0.15


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler 100 üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 2 4 8
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Sunum Hazırlama 2 10 20
Proje Hazırlama 2 20 40
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 194

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.14353554444545544
ÖK.25434355343435433
ÖK.34344444444344344
ÖK.45343454343333543
ÖK.54333435333333333