DERS ADI

: Doğal Kağıt Yapımı ve Kağıt Restorasyonu II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TES 2004 Doğal Kağıt Yapımı ve Kağıt Restorasyonu II SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Hat Sanatı
Tezhip
Eski Yazı

Dersin Amacı

Malzemesi kağıt olan eserlerin restorasyonunda, kağıt çeşitlerini tanımak, (Japon kağıtları vb.) doğal kağıt yapım malzemelerini tanıtmak ve kağıt yapma tekniklerini öğreterek, restorasyonda uygun kağıdı kullanabilme, kağıt hamuru yapabilme ve tahrip olmuş malzemesi kağıt olan belge kitap vb.restorasyonuna dair teorik ve uygulamalı çalışmaları öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kağıt çeşitlerini tanıması, doğal kağıt yapımı için gerekli malzemeleri hazırlayabilmesi, doğal kağıt yapım aşamaları, malzemesi kağıt olan belge kitap restorasyonunda uygun kağıtların seçimi konusunda bilgi sahibi olabilmesi,
2   Doğal kâğıt yapım teknikleri konusunda bilgi sahibi olma ve teknikleri kullanabilmesini sağlayacak malzeme donanımına sahip olmak kullanabilme ve yapmış olduğu uygulamaları, etkin bir şekilde sunabilmesi,
3   Doğal Kağıt yapımında presleme ve kurutma teknikleri gibi bilgileri kullanarak uygulamalar yapmak ve uygulamalı çalışmaları gerçekleştirirken mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahip olabilmesi,.
4   Malzemesi kağıt olan belge ,kitap,yazma eser vb. tahrip nedenleri,belgeleme,onarım öncesi işlemler ve sonraki işlemlerden ,restorasyon sonrası belgenin saklanması gibi teorik ve uygulamalı bilgilerin kazanılması, konusunda mesleki becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
5   Kağıt belge restorasyonunda farklı disiplinler arası çalışmalara katılmak, müze, kütüphane ve özel koleksiyonlardaki yazma eserleri tahrip nedenlerine göre tanımlayabilme ve restorasyon laboratuarlarında yeni teknik ve donanımları takip edebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Icerigine iliskin genel bilginin ve kaynakcanin verilmesi
2 Kağıt yapım malzemeleri
3 Kağıt restorasyonunda kullanılan çeşitli kağıtlar ,japon kağıtları
4 Kağıt yapımında bitki lifleri odun lifleri meyva liflerini kullanma,uygulamalar
5 Western Tekniği,Japon Tekniği,Nepal Tekniği doğal kağıt yapımı
6 Kağıtları presleme teknikleri
7 Kağıtları Kurutma teknikleri
8 Kağıtların aherlenmesi ve mührelenmesi (parlatılması)
9 Kağıtların renklendirilmesi,kağitla restorasyonda kağıt hamuru hazırlama
10 Kağıt restorasyonunda restorasyon öncesi işlemler,restorasyon sonrası işlemler malzemesi kağıt olan belgeleri korunması
11 Yazma eserlerde manuel onarımda yanlış onarımların düzeltilmesi malzemenin genel bakımı,uygulamalar
12 Zarar görmüş yazma eserde kağıtla restorasyon, belgeleme,uygulamalar
13 Genel değerlendirme
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
BLOOM, M.Jonathan; Kâğıda İşlenen Uygarlık, Kâğıdın Tarihi ve İslam
Dünyasına Etkisi, Çev: Zülâl KILIÇ, Kitap Yayınevi, İstanbul Aralık 2003,336.S.
BROWNIG B.L.:Analysis of Paper , 1977 Prof.Emeritus The Institute of Paper Chemistry Appleton,Wisconsin,Marcel Dekker Inc.New York and Basel, 366 pages.
HUBBE Martin A., BROWDEN Cindy: Handmade Paper: A Review of Its History,Craft,And Science, BioResources 4(4), 2009 ,1736-1792 pages
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ndeki Belge Türleri, Padişah El Yazmaları Ve Belge Restorasyonu, T.C.Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı, İstanbul 1997,s.147-195
ADANIR,Tülin ; İzmir Milli Kütüphanesi ndeki Zarar Görmüş Bazı Tezhipli Yazmalar ve Zarar Görme Nedenleri ,8.El Sanatları Sempozyumu, 13-15 kasım 2002,İzmir Bildiriler Kitabı,D.E.Ü.G.S.F. Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı İzmir İl Kültür Müdürlüğü,Dokuz Eylül Yayıncılık Ltd Şti.,İzmir, 2005 s.1-13.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kâğıt nedir tanımı, kağıdı oluşturan maddeler. Bir doğal kağıt yapımi ,teknikleri, presleme ,kurutma,kağıtların renklendirilmesi,kağıt çeşitleri ve belgelerin restorasyonunda kullanılan çeşitli kağıtlar,kağıt restorasyon çalışmaları ,koruma kültürü ve yazma eserlerin korunmalarına dair bilgilerin teorik ve uygulamalı olarak atölye ortamında verilmesi, power point görsel sunumlar ,grup çalışmalarına katılım , teorik bilgilerle uygulamalı çalışmalardan oluşan tüm çalışmaların ,(fotoğrafla belgeleme, uygulamalı örnekler ,kaynakça vb.) sunumlarını geliştirmek üzere bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 LAB Laboratuvar.
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.10 + ODV * 0.10 + LAB * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.10 + ODV * 0.10 + LAB * 0.30 + DKL * 0.20 +BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirmede, kâğıdı tanıma ,malzemeler, kağıt çeşitleri, doğal kâğıt yapımı kâğıt restorasyonu malzemeleri ve prensipleri gibi uygulamalı çalışmaların yanı sıra, teorik bilgilerde sınavla değerlendirilecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi uygulama çalışmasına (3), yaptığı uygulamalar ve çalışmaların sunumunun olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Uygulama dosyası , araştırmalarının sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır. Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tulin.adanir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00 / 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar ders materyallerinin, makalelerin okunması v.b. 14 1 14
Atölye Laboratuvar v.b.kapsamındaki çalışmalar 14 2 28
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 103

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.455555
ÖK.5555