DERS ADI

: Yazma Eser Restorasyonu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3006 Yazma Eser Restorasyonu ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Yazma eserleri tahrip eden nedenler, bu nedenlerin restorasyonu yapılacak eserlerde tesbiti ,kağıt restorasyonu malzemeleri,belgelerin onarımı , onarım öncesi ve sonrasında koruma prensiplerini , malzemesi kağıt olan kitap restorasyonu, tahrip olmuş tezyinatlı sayfa restorasyonu ve restitüsyonu çalışmalarıyla ülkemizde ve dünyada ulaşılabilen kağıt restorasyon laboratuarlarına ilişkin teorik ve uygulamalı çalışmaları öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Malzemesi kağıt olan eserlerin incelenmesi, tahrip nedenleri,eser kimlik tanıtım bilgi kartı oluşturma ,belgeleme,onarım öncesi işlemler ve sonraki işlemlerden ,restorasyon sonrası belgenin saklanması gibi teorik ve uygulamalı bilgilerin kazanılması,
2   Tahrip olmuş yazma eserlerin bulunduğu kütüphane,müze,koleksiyon,arşiv vb. yerlerde incelenerek ,tahrip nedenlerini belirleyebilecek rapor hazırlama ,manuel olarak tahrip olan malzemesi kağıt olan belgelerin tahribatın durumuna göre restorasyon bilgisiyle beraber uygulama,restorasyonu yapılmış belgeleri etkin bir şekilde sunabilmesi,
3   Yazma eserlerde kurt yenikli sayfa ,yırtık,buruşuk kopuk sayfa onarımları,yanlış onarımların düzeltilmesi,japon kağıtlarının özellikleri ve kullanılması,kağıt hamur yapımı,delik kısımların doldurulması,buhar makinesi ile katlanmış ve yapışık sayfaların açılması,restitüsyon çalışmasına ilişkin uygulamalı çalışmaları gerçekleştirirken mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak.
4   Yazma eser restorasyonu gerçekleştirilen eserlerin koruma prensiplerine uygun olarak saklanması ve uygulamalar , onarımı,konusunda mesleki becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
5   Yazma eserlerin restorasyonunda farklı disiplinler arası çalışmalara katılmak, restorasyon laboratuarlarında yeni teknik ve donanımları takip edebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Içeriğine ilişkin genel bilginin ve kaynakçanın verilmesi
2 Yazma esere ilişkin tanım,yazma eseri oluşturan malzemeler örnekler üzerinde inceleme,restorasyonda kullanılacak malzeme bilgisi.
3 Yazma eser restorasyon hakkında bilgi verilmesi.
4 Temel restorasyon ve tamirat prensipleri kayıt tutturma
5 Yazma Eseri tahrip eden unsurlar ve tahrip olmus eserlere iliskin örnekler.
6 Tahrip edici unsurlardan biyolojik unsurlar,mantarlar mikroorganizmalar ve böcek tahribatlari tanıma ve kağıt üzerinde uygulamalar. Belgeleme,yazma eseri temizleme,
7 Çevre unsurlar ısı-ışık-nem-kirlenme-insanın verdiği zararlar yanlış onarmların belirlenmesi ve düzeltilmesi
8 Kağıtla onarımda japon kağıt çesitleri,kazıma ,temizleme,kağıt yapıştırma
9 Burusuk ve yırtık onarımı,kopuk sayfa onarımı
10 Çeşitli tahribatlardan zarar görmüş eserlerin restorasyonu nemden zarar görmüş yapışık sayfaların açılması, delikli Kısımlara kağıt hamuru yapımı ve restorasyonu
11 Yazma eserlerde tezhipli alanlardaki bozulmalarin (altın cetvellerin kırılmaları) giderilmesi,yazma eserin onarılmasi ve tezhip restitüsyonunda uygulanacak işlemler.
12 Zarar görmüş yazma eserin restorasyonundan sonraki durumu ve korunması konusunda rapor,fotograf ve tesbitlerlerle çalışmaların sunumu
13 Genel değerlendirme
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: ACAROĞLU, M.Türker; Kitabın Tarihçesi, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni; XX. cilt, Sayı:2, 1971,s.73-81.
ADANIR,Tülin ; İzmir Milli Kütüphanesi ndeki Zarar Görmüş Bazı Tezhipli Yazmalar ve Zarar Görme Nedenleri ,8.El Sanatları Sempozyumu, 13-15 kasım 2002,İzmir Bildiriler Kitabı,D.E.Ü.G.S.F. Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı İzmir İl Kültür Müdürlüğü,Dokuz Eylül Yayıncılık Ltd Şti.,İzmir, 2005 s.1-13.
ADANIR Tülin; Yazma Eser Restorasyonuna İlişkin Bazı Uygulamalı Çalışmalar
I.Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu,16-18Kasım 2006 İZMİR TÜRKİYE,573.-580.S. Bildiriler Cilt:2 715.S.TÜBİTAK
ADANIR, Tülin; "İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi Örneğinde Bir Yazma Eserin Restorasyonu" Süleymaniye Ulusal Sempozyum/Şehir Medeniye2010 Avrupa Kültür Başkentine Doğru 23-25 Kasım 2007 İstanbul Bildiri Özeti Kitabı s. 11
Süleymaniye Ulusal Sempozyum Şehir ve Medeniyet KOCAV Yay.3 ağustos 2010.156-163 556.S.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yazma eserleri tanımaları, yazma eseri oluşturan malzemeleri tanımaları ,koruma kültürü ve yazma eserlerin korunmaları ve tahribata ugramis olanlari restore edebilme beceri ve yetkinliğinin kazandirilmasi amacli teorik ve uygulamalı olarak atölye ortamında bilgilerin verilmesi, power point görsel sunumlar ,grup çalışmalarına katılım , teorik bilgilerle uygulamalı çalışmalardan oluşan tüm çalışmaların ,(fotoğrafla belgeleme, uygulamalı örnekler ,kaynakça vb.) sunumlarını geliştirmek üzere bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + PR * 0.20 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + PR * 0.20 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirmede, yazma eserleri tanıma, yazma eseri oluşturan malzemeleri tanıma, koruma ilkeleri, restorasyon öncesi işlemler, tahribata li eserlerin restorasyon işlemler gibi uygulamalı çalışmaların yanı sıra, teorik bilgilerde sınavla değerlendirilecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi uygulama çalışmasına (3), yaptığı uygulamalar ve çalışmaların sunumunun olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Uygulama dosyası , araştırmalarının sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır. Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tulin.adanir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 09:00/12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama ( Atölye çalışması laboratuvar vb.) 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar ( ders materyallerinin,makallelerin okunması vb.) 14 1 14
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.555