DERS ADI

: Yazma Eser Konservasyonu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3005 Yazma Eser Konservasyonu ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Kültür varlıklarımızdan olan yazma eserlerimizin ve malzemesi kağıt olan belge, kağıt, defter,ferman,harita, matbu kitap vb. uygun ortam ve şartlarda korunması,saklanması, , konuyla ilgili kaynak ve kütüphane araştırmalarının yapılmasını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yazma eserin tanıtımı, yazma eseri oluşturan malzemeler ve yazma eserlerde kullanılan kağıt koruma prensipleri, kağıt , yapısı ve özellikleri, kağıt çeşitleri, kağıt restorasyonu malzeme bilgisi, sunabilme yetkinliği edinilmesi, çeşitleriyle ilgili bilgilerin kazanılması,
2   Yazma eser konservasyonunda Yazma eserler ve arşiv belgeleri gibi malzemeyi belli mevzuat çerçevesinde devletin ilim ve kültürün hizmetinde istifadeye sunulması amaçlı yapılan çalışmalar ( konsültasyon) konusunda bilgi ve becerilerini geliştirmek ,mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak.
3   Yazma eserlerin bakımı temizliği,eserlerin bulunduğu kütüphane,müze,depo,galeri gibi ortamlarda eserlerin saklama koşulları,arşiv belgelerinin fiziki kimyevi biyolojik mekanik doğal tahrip unsurlarıyla bozulup ana özelliklerini kaybetmesini önlemek amaçlı belli şartlarda korunması sağlamak amacıyla yapılan çalışmalarda bilgisini, sunabilme yetkinliği edinilmesi,
4   Yazma eserlerin koruma prensipleri, mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmek,koruma ile ilgili elde edilen bilgi ve becerileri uzmanlık alanları konularını yetkinliğe dönüştürebilmekYazma eser korunmasında Dünyada ve Türkiye de yapılan çalışmalar ve bu eserlerin dijital ortama aktarılarak bulundukları yerde korunmalarını sağlamalarına ilişkin mesleki bilgileri kullanmak ve geliştirmek.
5   Yazma eserlerin korunmasında farklı disiplinlerden yararlanılarak koruma ve onarım prensiplerine uygun olarak yapılan uygulamalı çalışmaların etkin bir şekilde sunabilmeyi sağlanması, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Icerigine iliskin genel bilginin ve kaynakcanin verilmesi
2 Yazma esere ilişkin tanım,yazma eseri oluşturan malzemeler örnekler üzerinde inceleme,
3 Tanımlar ve terminoloji(koruma-konservasyon-restorasyon) hakkinda bilgi verilmesi.
4 Temel restorasyon ve tamirat prensipleri kayıt tutturma
5 Milletlerarası standartlar,
6 Tahrip edici unsurlar,oksidasyon-asidifikasyon-solan renkler-kimyevi kararsizliklar-elektromanyetik bozulmalar
7 Çevre unsurlar ısı-ışık-nem-kirlenme-insanın verdigi zararlar
8 Klasik kağıt konservasyonu için gereken teçhizatlar ve malzemeler
9 Yazma eserleri koruma ve konservasyon ile ilgili planlamalar,koruma ve konservasyon araştırmalanları,bina bölümleri,
10 Korumada depolama ,binalarin durumu,depolama techizati,arşiv kutuları,toz ve kirden koruma-yangın su baskını gibi doğal afetlerden koruma,biyolojik tahribatlar mantar-mikroorganizma- böcek ve kemirgen vb canlilardan koruma
11 Yazma eserlerde malzemenin genel bakımı,uygulamalar( zararlı maddelerin yok edilmesi-düzleştirme-paketleme yazma eser vb değerli dökümanların kullanımı-denetimin sağlanması, zarar verici unsurlarla mücadele-binaya uygulanacak işlemler eserlere uygulanacak işlemler
12 Zarar görmüş yazma eser kağıt üzerinde tesbitler belgeleme,uygulamalar
13 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:KATHPALİA, Yash Pal; Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu,Çev:Nihal SOMER,T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü,Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı,Yayın No:6, Başbakanlık Basımevi, Ankara 1990 XLVII
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ndeki Belgelerin Restorasyon Bakımından Genel Durumu;
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ndeki Belge Türleri, Padişah El Yazmaları Ve Belge Restorasyonu, T.C.Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı, İstanbul 1997,s.147-195
HUBBE Martin A., BROWDEN Cindy: Handmade Paper: A Review of Its History,Craft,And Science, BioResources 4(4), 2009 ,1736-1792 pages
ROPER,MICHAEL, Koruma ve Konservasyon Servisinin Planlanmasi,Techizatlandirilmasi ve Personel Istihdami,Ankara 1994,89.S.
Yardımcı kaynaklar: DAHL, Svend; Kitabın Tarihi, Antik Çağdan Günümüze Kadar her Yönüyle, Çev: Mehmet DÜNDAR, T.C Kültür Bakanlığı Milli Kütüphaneler Başkanlığı, Çeviri Eserler Dizisi, Milli Kütüphane Basımevi
Ankara 1999, XII+335.S.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yazma eserleri tanımaları, yazma eseri oluşturan malzemeleri tanımaları ,koruma kültürü ve yazma eserlerin korunmalarına dair bilgilerin teorik ve uygulamalı olarak atölye ortamında verilmesi, power point görsel sunumlar ,grup çalışmalarına katılım , teorik bilgilerle uygulamalı çalışmalardan oluşan tüm çalışmaların ,(fotoğrafla belgeleme, uygulamalı örnekler ,kaynakça vb.) sunumlarını geliştirmek üzere bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + PR * 0.20 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + PR * 0.20 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirmede, yazma eserleri tanıma, yazma eseri oluşturan malzemeleri tanıma, koruma ilkeleri, koruma korumada yapılacak işlemler gibi uygulamalı çalışmaların yanı sıra, teorik bilgilerde sınavla değerlendirilecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi uygulama çalışmasına (3), yaptığı uygulamalar ve çalışmaların sunumunun olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Uygulama dosyası , araştırmalarının sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır. Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tulin.adanir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 09:00/12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin,makalelerinin okunması vb.) 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 2 2
Atölye,Laboratuvar vb.kapsamındaki çalışmalar 13 1 13
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 85

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.555