DERS ADI

: Mimari Bezeme Restorasyonu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3008 Mimari Bezeme Restorasyonu ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYŞE ÇETİN

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öncelikli olarak mimaride yer alanlar olmak üzere, bezemelerin restorasyonları (onarım, kurtarma uygulamaları) için gerekli olan proje ve uygulamaları teknik, malzeme, kuram ve kural bilgileri ile öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapılar üzerinde yer alan bezemelerin restorasyonu için gerekli olan kavram, kural ve kavramları öğrenmesi ve uygulayabilmesi,
2   Restorasyonlarda yapılmakta olan proje ve uygulama tekniklerini öğrenmesi. Koruma, temizleme, tamamlama, yeniden üretim kararlarını alabilmesi ve uygulayabilmesi,
3   Restorasyonlarda uygulanmakta olan malzemeleri öğrenerek uygulama yapabilme, malzeme üretebilme becerilerinin gelişmesi,
4   Restorasyon çalışmalarında doğru alan analizlerini yapabilmesi, uygulama aşamalarını doğru tanımlayabilmesi ve uygulayabilmesi,
5   Restorasyon ve uygulama aşamalarını teknik raporlar, çizimler, katalog, rapor ve proje ler ile belgeleyebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konu ile ilgili bilgi, arşiv belge çalışmaları, kültürel bağlamda düzenleme çalışmaları
2 Restorasyonu yapılacak olan yapı bezemeleri ile ilgili araştırma ve analiz çalışmaları
3 Proje konusunun analizlerinin yapılması
4 Proje verilerinin düzenlenmesi
5 Proje belgeleme çalışmaları ve raporların düzenlenmesi
6 Proje malzeme, ekipman ve üretim tekniği araştırmaları
7 Proje uygulama ve restorasyon tekniklerinin belgelenmesi
8 Farklı disiplinler ile işbirliği öngörülerinin projelendirilmesi
9 Farklı disiplinler ile ortak çalışma programı uygulamaları
10 Detay tasarımlarının projelendirilmesi
11 Detay tasarımlarının projelendirilmesi
12 Proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları
13 Proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları
14 Proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Osmanlı İmparatorluğu Mimarisi, Kültür Bakanlığı Yayını, İstanbul, 1998
Etüt ve Proje Yayınlar, Yaprak Kitabevi, Ankara, 1977
Proje Uygulama, Cengiz BEKTAŞ, Yaprak Yayınları, Ankara, 1979
Mimari Metaller Bozulma Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Bülent ULUENGİN, Birsen Yayınları, İstanbul, 2006
Sühely ÜNVER Sedat Hakkı ELDEM, Amucazade Hüseyin Yalı Camisi, Türk Turink Otomabil Kurumu Yayını, İstanbul, 1970
Röleve 2 Birgi Çakırağa Konağı, DGSA Yayını, İstanbul, 1977
Bir Konağın Kurgusu, Zehra EKİNCİ, Yem Yayınları, 2005
Köçeoğlu Yalısı bebek, Sedat Hakkı ELDEM, DGSA Yayını, İstanbul, 1977
Kültür ve Doğa Varlıklarımız , Gül ASATEKİN, Kültür Bakanlığı Müzeler Genel Müdürrlüğü Yayınları, Ankara, 2004
Türkiye de Restorasyon, Üstün ALSAÇ, İletişim Yayınları,İstanbul 1992
Konya daki Selçuklu Yapılarının Osmanlı Devrinde Bakımı ve Kullanımı, Yrd. Doç. Zeki ATÇEKEN, Türk Tarih KurumuBasımevi, Ankara, 1988

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Öğretim üyesi öğrencileri, Mimaride yer alan bezemelerin restorasyonu için gerekli olan kural ve kavramları öğrenme ve uygulayabilmeye, restorasyonu çalışmalarını izleyerek, araştırma ve analiz çalışması yapmaya yönlendirir. Elde edilen verileri düzenleyebilme, temel kavramları öğrenebilme ve hatasız uygulayabilmesi için gereken alt bilgiler ile donatır.
Proje uygulama ve öngörülerini teknik raporlar, desenler ve çizimler ile belgeleyebilmesi restorasyona yönelik proje haline getirmesi için yönlendirir.
2.Restorasyon çalışmaları öncesi yapılması gereken analiz çalışmasının kavraması, uygulama teknikleri ile birlikte öğrenilmesi ve kullanabilmesi, malzemeleri ve onarım tekniklerini de öğrenerek yapı üzerinde uygulayabilecek birikimde olmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
3.Restorasyon uygulama aşamalarını doğru öngörmesi, uygulayabilmesi ve farklı disiplinler ile ortak proje çalışması yürütebilmesi, dersin çalışma hedefidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 EKZ Eskiz
2 UGG Uygulama
3 PRR Proje
4 BSN Başarı Notu EKZ * 0.10 + UGG * 0.40 + PRR * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar



Öğrencinin derslere bilgi ön araştırmaları yapmış olarak katılımı, çözüm ve önerilere bilinçli olarak katılımı, onarım önerilerinin uygunluğu, ve uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.
Öğrenci çalışmaları; Restorasyona yönelik öngörü ve uygulamalarını geliştirerek bezeme restorasyonunu öğrenmesi ve kullanabilmesi, ödev ve projelerinin içerik ve sunum kalitesi, önermelerinin uygulanabilirliği sınıf içi eğitim hedefine olumlu katkısı bağlamında değerlendirilerek puana dönüştürülecektir.



Değerlendirme Kriteri



Öğrencinin derslere bilgi ön araştırmaları yapmış olarak katılımı, çözüm ve önerilere bilinçli olarak katılımı, çözüm önerilerinin uygunluğu, konservasyon öngörülerinin birbirini tamamlar nitelikte olması ve uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.
Öğrenci çalışmaları; öngörü ve uygulamalarını geliştirerek bezeme konservasyonunu öğrenmesi ve kullanabilmesi, ödev ve projelerinin içerik ve sunum kalitesi, önermelerinin uygulanabilirliği sınıf içi eğitim hedefine olumlu katkısı bağlamında değerlendirilerek puana dönüştürülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 70 inene katılım zorunludur.
Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır
Her türlü tarihi eser Vandalizm girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır
Proje ve ödevler teslim tarihi dışında değerlendirmeye alınamaz ya da tam puan üzerinden değerlendirilemez

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

02324129278

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


Mesai saatleri içinde

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 2 3 6
Alan/saha çalışması 2 4 8
Tasarım Projesi 1 10 10
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.125455
ÖK.255425
ÖK.3445
ÖK.45555
ÖK.545255