DERS ADI

: Tezhip Tasarım III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3001 Tezhip Tasarım III ZORUNLU 2 4 0 8

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere yazma kitaplarda tezhipli alanlar,özellikleri ,tarihi gelişimi , klasik tezhip özellikleri ve bunların proje üzerinde uygulanmasını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tezyinatında klasik tezhip üslubu ve çeşitlerinin öğrenilmesinin sağlanması,
2   Türk Tezhibinde yazma eserlerde tezhipli alanları tanımlayabilmesi, özelliklerini analiz edebilmesi, tasarımların oluşumlarında bilgisayar destekli programlardan yararlanabilmesi,
3   Türk Tezhibinde, serlevha, zahriye sure başı koltuk vb. tezhip özelliklerini çözümleyebilme ve bu alanlarla ilgili özgün tasarımlar yapabilmesi
4   Tezhip sanatında klasik tezhip üsluplarını kullanabilme ,klasik tezhip ve özgün projeler yapabilmesi, benzer ve farklı disiplinlerden bilgileri tasarımlarında kullanabilmesinin sağlanması,
5   Türk Tezhibinin çeşitli alanlarında kullanılan motiflerin çizimlerinde fırça ,nüans becerilerini kullanabilme ve dönemlere göre renklerin uygulanabilirliğini sağlayabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yazma kitaplarda tezhipli alanlar,özellikleri ,tarihi gelişimi , klasik tezhip özellikleri
2 Yazma eserlerde Tezhip özellikleri. Tezyinât-ı Kur aniye örnekleri. Kur an tezyinatında süsleme özellikleri, tezhipli alanlar.
3 Yazma eserlerde zahriye sayfası tezhipleri ve özellikleri.
4 Yazma eserlerde serlevha sayfası tezhipleri ve özellikleri.
5 Yazma eserlerde sayfa kenarı ( haşiye ) tezhibi özellikleri.
6 Yazma eserlerde yazı arası boşluğu tezhipleri ( beyne-sütur, durak, keşide üstü tezhibi )
7 Yazma eserlerde ketebe sayfası tezhipleri ve özellikleri.
8 Yazma eserlerde hatime sayfası tezhipleri ve özellikleri.
9 Proje ; Yazma eserlerde tezhip çeşitleri ve teknikleri kullanılarak özgün tasarım oluşturma aşamaları.
10 Yazma eserlerde tezhipli alanların form-biçim özellikleri.
11 Yazma eserlerde klasik renkli tarz, halkar, çift tahrir vb. teknikleri kullanarak bir yazma eser sayfası tezhibi hazırlanması.
12 Projenin kontrolü
13 Projenin teslimi
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988
Gülnur Duran ; Ali Üsküdari İstanbul 2008 190s
A.Maktal;Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür K. C: 4 İzmir 2006 1461-1471s.
Zeren Tanındı; Kitap ve Tezhibi Ankara 2004 865-891s.
İlhan Özkeçeci;Türk Sanatı nda Kompozisyon İstanbul 2008
Colın F.Baker : Qur an Manuscripts, The British Library ,london 2007
Diğer ders materyalleri:
M.Uğur Derman : Doksan Dokuz İstanbul Mushaf-ı , Mas matbaacılık, İstanbul 2010
Türk Hat Sanatının Şaheserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.
Basılı ve görüntülü yazma eser tezhip örnekleri.
2002 İlkbahar Müzayedesi, Portakal Sanat ve Kültür evi, İstanbul 2002 256s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhip, terminolojisi, özellikleri ve tarihi gelişimi ve ilgili disiplinler arasındaki bağ, örnekler üzerinde anlatılarak, motiflerin sembolik ve anatomik yapılarının kompozisyon içindeki işlevleri çizim ve çözümlemelerle aşama aşama uygulattırılacak, desen çizme çeşit , usul ve teknikleri, önce analiz (çözümleme) yöntemiyle ele alınıp işlenecektir.Serbest, kesirli, ulama, kompozisyon çizim çeşitleri, simetrik ,asimetrik,ve bunların dışında kalan serbest formlu alanlarda kurşun kalemle eskizler halinde uygulamalar yaptırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKat./Performans
3 DJD DönemSonuJüriDeğ.
4 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + DKL * 0.30 + DJD * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olması ve özgün tasarım çizebilme beceri ve yetkinliğini atölye çalışmasıyla güçlendirebileceğinden dolayı, derse katılım önemli olup, değerlendirmeye de alınacaktır.
Dönem sonu proje değerlendirmesi , proje tasarım aşamalarının da yer aldığı bir dosya eki ile ve etik, sistem, düzen, ve estetik ilkeleri gözetilerek her öğrenci kendi sunumunu yapacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımında yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tulin.adanir@deu.edu.tr
gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Belli bir gün yoktur.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması,Laboratuvar vb) 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 2 28
Vize Sınavı 1 4 4
Diğer Kısa Sınav 14 5 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1554
ÖK.2545
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.554555