DERS ADI

: Hat Tasarımı IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3010 Hat Tasarımı IV ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖZKAN BİRİM

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; hat sanatında meşhur hattatları, eserlerini, hat sanatında istif ve mekan yazı ilişkisini, birimden hareketle, tekrar eden kompozisyon tasarım uygulamalarını, konularına , biçimlerine ve mekanlardaki işlevlerine göre hüsn-i hat levhalarını özellikleriyle tanımlayabilmeyi ve uygulayabilmeyi öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hat sanatında meşhur hattatları, eserlerini tanımlayabilmesi,
2   Hat tasarımında, istif özelliklerini aşamalarıyla ifade edebilmesi,
3   Hat tasarımında mekan yazı ilişkisinde özelliklerinin tanımlayabilmesi,
4   Birimden hareketle çoklu yazı üretme tekniklerini açıklayabilmesi ve uygulayabilmesi
5   Konularına , biçimlerine ve mekanlardaki işlevlerine göre hüsn-i hat tasarımlarını çözümleyebilmesi
6   Kazanılan bu bilgi ve beceri ışığında Levha tezhibi uygulanabilecek özgün Hat tasarımı uygulayabilmesi ve sunması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hat sanatında meşhur hattatlar ve eserlerinden örnekleri üzerinden verilmesi
2 Hat sanatında istif kuralları örnekler üzerinde anlatılması, Meşk çalışmaları.
3 I. Proje: Meşhur hattatlardan bir levha belirlenmesi. Meşk ve proje çalışmaları.
4 Hat tasarımında mekân yazı ilişkisinde özelliklerinin tanımlayabilmesi, Meşk ve proje çalışmaları.
5 Hat sanatında röprediksiyonun önemi yazı tasarımına katkısı. Meşk ve proje çalışmaları.
6 Hat sanatı tarihinde ekol olmuş hattatlar ve hat sanatına katkıları. Meşk ve Proje çalışmaları.
7 Günümüzde Hat Sanatı faaliyetleri ve çalışma metotları. Meşk ve Proje çalışmaları.
8 II. Proje: Celî Yazı uygulaması için metin belirlenmesi. Meşk ve proje çalışmaları.
9 SINAV / Meşk ve Proje çalışmaları.
10 Hat Sanatında, birimden hareketle çoklu yazı üretme tekniklerinin açıklanması ve uygulama yöntemleri, Meşk ve Proje çalışmaları.
11 Hat Sanatı nda metnin önemi anlatılacak. Meşk ve Proje çalışmaları
12 Hat Sanatı nda biçim ve mekân ilişkisinin önemi anlatılacak. Meşk ve Proje çalışmaları
13 Hat sanatında tasarımlarda izlenilen yöntemler ve çözümleyebilme. Meşk ve Proje çalışmaları
14 Hat Sanatı da celî yazılarda ihtişam, tenasüp, denge açısında değerlendirme ölçütleri. Meşk ve Proje çalışmaları.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Süleyman Berk ; Celi Sülüs Estetiği İst. 2000; H. Aksu; İ. Yapılarındaki Bazı Dekoratif Hatlar; İstanbul 2001; M Akar ; H. Ahmed Yesevi Türbesinin Makıli Güzelleri, Ank 2004 ;
Murat Sülün ; Sanat Eserlerine Vurulan Kuran Mührü , İst. 2006
Halil Ethem; Kitabeler Nasıl Kayıt ve Zabt Olunmalıdır, Osm. Tar. E. Mecmuası, İst. 1911
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Türk Mimarisinde Yazı; Ankara 2007
Ali Alparslan; Mimari Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi, İstanbul 1978;
Süleyman Berk ; Celi Sülüs Estetiği İst. 2000;
H. Aksu; İ. Yapılarındaki Bazı Dekoratif Hatlar; İstanbul 2001;
M Akar ; H. Ahmed Yesevi Türbesinin Makıli Güzelleri, Ank 2004
Murat Sülün ; Sanat Eserlerine Vurulan Kuran Mührü , İst. 2006
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Yazı Sanatı Bakımından Önemi, İstanbul 1978;
Nurullah Berk; İslam Yazısında Plastik ve İfade , Ankara 2009 (1955);
Nihat Boydaş; Talik Yazıya Plastik Değer Açısından Bir Yaklaşım;İst. 1994
İsmail Hakkı Baltacıoğlu; Sanat, İstanbul 1934

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, hat sanatında meşhur hattatlar ve eserlerinden örnekleri üzerinden verilmektedir. Hat sanatında istif kuralları verilerek mekan yazı ilişkisini üzerinde durulacaktır. Tek bir birimden hareketle, tekrar eden yazı kompozisyon tasarım uygulamaları verilecektir. Konularına , biçimlerine ve mekanlardaki işlevlerine göre hüsn-i hat levhalarının özellikleri üzerinde durulacaktır. Yazıların kalıplarının hazırlanma aşamaları, ilk safhasından başlayarak, levha haline geldiği son safhasına kadar gösterilecek ve verilen projeler bu kapsamda ahârlı kağıt üzerine aşamalarla yazılarak tamamlattırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SPD Uyg/Proje/Sınav/Performans/Dosya sunum
2 OJP Ödev/Jüri değ./Proje
3 BSN Başarı Notu SPD * 0.40 + OJP * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Dönem içi yapılan ara sınav ın % 30 u, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %30 u ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %10 oranında değerlendirilecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olduğu için,derse katılım önemlidir. Bu sebeple derse katılım %20 olarak değerlendirilecektir.
İlk dönem proje değerlendirmesi dosya ve proje çalışmalarının değerlendirilmesi şeklinde olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.
Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru,düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve , 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozkan.birim@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Sunum Hazırlama 2 3 6
Tasarım Projesi 6 2 12
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15
ÖK.2554
ÖK.3345
ÖK.45
ÖK.554
ÖK.6535