DERS ADI

: Hat Tasarımı II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 2010 Hat Tasarımı II ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; hat sanatının tezhip ile ayrılmaz bütünlüğüne dair ilginin kurulması, tezhipli yazmalarda hat çeşitleri , işlevlerine göre yazı özellikleri, celi yazıları Tasarımlarını hazırlama yöntemlerini, çeşitleri ve aşamaları ile açıklayarak örnekler üzerinde uygulayabilme yetkinliğinin kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kitap sanatları ve tezhibin varoluşunun hat sanatı ile temellendirebilmesi,
2   Tezhip çeşitlerinin oluşmasında Hat sanatının işlevi ve özelliklerinin tanımlayabilmesi,
3   Sanatında yazı çeşitlerini özellikleriyle , gruplayarak açıklayabilmesi,
4   Yazıları tasarımlarının hazırlanma yöntem ve tekniklerini, aşamaları ile açıklayabilmesi, örnekler üzerinde uygulayabilme becerisini kazanması
5   Farklı yazıları hazırlama tekniklerini kullanarak tezhibe hazır yazı tasarımı oluşturabilmesi
6   Bir yazı çeşidinde kamış kalem ile mürekkebât (harf anatomilerini )gösterebilmesi ve tasarımlarını levha ve dosya halinde sunabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hat Sanatında proje materyallerinin hazırlığı ve tekniklerinin uygulanması.
2 Hat - Tezhip İlişkilendirilmesi ve özellikler.
3 Özgün Hat Kompozisyonun Oluşturulması.
4 Kompozisyonda Asıl Kalıp ve Alt Kalıpların Oluşturulması.
5 Açık Renk Zeminlerde Yazıların Uygulanması. Hat sanatında Küfi yazı
6 Koyu Renk Zeminlerde Yazıların Uygulanması..
7 Meşk ve Proje çalışmaları.Hat Sanatında simetrik kompozisyon, ulama kompozisyon metodları
8 Kompozısyonun Büyütülmesinde Metodlar: Aks-i Hayal Yöntemi , Kareleme Yöntemi etc.
9 Hat sanatında Nesih Yazılar Meşk ve Proje çalışmaları
10 Hat santında kompozisyon zenginliğ.Meşk ve proje çalışmaları
11 Hat sanatında diğer estetik yazılar Celi, divani, divani
12 Eğitim Tarihimizde Hat Sanatı Eğitimi Meşk ve Proje çalışmaları.
13 Türk Hat Sanatında Müsenna Yazılar Özgün bir tasarım hazırlanması ve proje halinde sunulması
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Haydar Bayat, Hüsn-i Hat Bibliyografyası, İstanbul 2003; 416s.
Orkun H. N. ,Eski Türk Yazıtları , Ankara 1991
Müstakim-zâde S.S., Tuhfe-i Hattâtîn, İstanbul 13 ,s.
Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Yazı Sanatı; Ankara 1993; 144s.
Ali Alparslan; Osmanlı Hat Sanatı, İstanbul 1978; Besmele Bahçesi, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Osmanlı Sanatının Oluşumunda Yazı; Tezhip Hat,Ankara 2009 ;
Mürekkep Zamanlar ,Yapı Kredi Küitür Yayınları, İstanbul 1997; 112s.
Muhittin Serin ( Haz.) Meşk Murakkaı 1996; 2000
Hulûsî Efendi, Azîz Efendi,Necmettin Okyay Meşk Murakkaa Örnekleri..
Türk Hat Sanatının Şaherserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990s. 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.
A.Maktal-S. Toprak, H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008,s.59.
A.Maktal Ders Notları ve Meşk ve Yazı Tasarım Örnekleri..

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhip, terminolojisi, özellikleri ve tarihi gelişimi ve ilgili disiplinler arasındaki bağ, örnekler üzerinde anlatılarak, motiflerin sembolik ve anatomik yapılarının kompozisyon içindeki işlevleri çizim ve çözümlemelerle aşama aşama uygulattırılacak, desen çizme çeşit , usul ve teknikleri, önce analiz (çözümleme) yöntemiyle ele alınıp işlenecektir.Serbest, kesirli, ulama, kompozisyon çizim çeşitleri, simetrik ,asimetrik,ve bunların dışında kalan serbest formlu alanlarda kurşun kalemle eskizler halinde uygulamalar yaptırılacaktır.çizilecektir. ve formlar hem de değişik yüzeylerde uygulanacak hakkında bilgi çalışması yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SPD Uyg/Proje/Sınav/Performans/Dosya sunum
2 OJP Ödev/Jüri değ./Proje
3 BSN Başarı Notu SPD * 0.40 + OJP * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılmaktadır. Dönem içi ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Dönem içi yapılan ara sınav ın % 30 u, ayrıca dönem sonundaki final sınavının %30 u ile bilgi ve beceri testi yapılmış olacaktır.
Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir, Sonuç %10 oranında değerlendirilecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olduğu için,derse katılım önemlidir. Bu sebeple derse katılım %20 olarak değerlendirilecektir.
İlk dönem proje değerlendirmesi dosya ve proje çalışmalarının değerlendirilmesi şeklinde olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunum kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.
Proje değerlendirmesinde öğrencinin çalışması, doğru,düzen ve titizlik ilkeleri bağlamında ve , 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

perşembe 10.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 1 1
Sunum Hazırlama 2 2 4
Alan/saha çalışması 10 1 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.154321
ÖK.2142351
ÖK.315342
ÖK.412435
ÖK.512354
ÖK.613452