DERS ADI

: Hat Tasarım I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 2009 Hat Tasarım I ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; hat sanatının kitap sanatları içindeki yeri ve önemini, tezhipte tamamlayıcı unsur olarak işlevini, estetik vasıflarını, malzeme bilgisini, klasik eğitim sürecinde meşk çalışma sistemi ile teknolojinin bu süreçte kullanılmasını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hat sanatının, Türk kültür tarihi , kitap sanatları ve plastik sanatlar içindeki yerini tanımlayabilmesi,
2   Hat sanatında kullanılan malzemeleri özellikleriyle birlikte açıklayabilmesi ve bu malzemelerin hazırlık aşamalarını gruplayarak ifade edebilmesi,
3   Hat sanatının klasik eğitiminin aşamalarını tanımlayabilmesi ve bunu meşk uygulamalarıyla gösterebilmesi
4   Bir yazı çeşidinde müfredat (müstakil) harf anatomilerini gösterebilmesi
5   Hat sanatında yazıların uygulanmasında modern teknolojiden istifade edebilmesi,
6   Hat sanatındaki bir yazı çeşidi ile , farklı disiplinlere ait teknikleri kullanarak tasarım yapabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hat sanatı nda Plastik ifade Hat Sanatı nda estetik değerler
2 Hat Sanat ında dekoratif özellikler
3 Yazılarda,farklı uygulama teknikleri, ebru, zerendud vb.
4 Tasarım sürecinde hazırlık aşamaları
5 Hat Sanatında meşhur hattatlar, Meşk ve Proje çalışmaları
6 Hat Sanatında Yazı Zenginliği Meşk ve Proje çalışmaları
7 Hat Sanatında Kompozisyon Zenginliği, Meşk ve Proje çalışmaları
8 Hat Sanatında Yazı Zenginliği Meşk ve Proje çalışmaları
9 Hat Sanatında mürekkep çeşitleri ve uygulama alanları
10 Hat Sanatında Kompozisyon analizleri
11 Kitabe ve Levhalarda Hat Örnekleri Meşk ve Proje çalışmaları
12 Hat Sanatında Türk Yazı Çeşitleri .. celi divani,divani yazı vb.
13 Meşk Dosyası Değerlendirilmesi ve Projelerin tamamlanması
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Haydar Bayat, Hüsn-i Hat Bibliyografyası, İstanbul 2003; 416s.
Orkun H. N. ,Eski Türk Yazıtları , Ankara 1991
Müstakim-zâde S.S., Tuhfe-i Hattâtîn, İstanbul 1928.846s.
Mahmut Bedreddin Yazır Kalem Güzeli I, II, Ankara 1981; 157s.
Muhittin Serin; Hat Sanatı ; İst.1999;
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Yazı Sanatı; Ankara 1993; 144s.
Ali Alparslan; Osmanlı Hat Sanatı, İstanbul 1978; Besmele Bahçesi, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Osmanlı Sanatının Oluşumunda Yazı; Tezhip Hat,Ankara 2009 ;
Mürekkep Zamanlar ,Yapı Kredi Küitür Yayınları, İstanbul 1997; 112s.
Diğer materyaller:
Muhittin Serin ( Haz.) Meşk Murakkaı 1996; 2000
Hulûsî Efendi, Azîz Efendi,Necmettin Okyay Meşk Murakkaa Örnekleri..
Türk Hat Sanatının Şaherserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990s. 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.
A.Maktal-S. Toprak, H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008,s.59.
A.Maktal Ders Notları ve Meşk ve Yazı Tasarım Örnekleri.. -

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Hat sanatı ile ilgili , terminoloji, yazının tarihi gelişimi ve hat çeşitleri ve özellikle tezhip ve kitap sanatları ile ilgili disiplinler arasındaki bağ,
örnekler üzerinde anlatılarak yazılarda harf anatomileri, bünye özellikleri o yazı çeşidinin nokta ve noktaya bağlı mıstar (satır) özellikleri, yazıların oluşmasında harflerin tekli bünyeden ikili ,
birleşmelere doğru geçirdiği değişiklikler kamış kalem özelliğinde aktarılacaktır. Meşk çalışma yöntemleri, yazma ve yapma küfî çeşitlerinde yazım aşamaları, sistem içinde aşama aşama kamış ve kurşun kalemle
eskizler halinde uygulamalar yaptırılacaktır . Yazıların kalıplarının hazırlanma aşamaları, ilk safhasından başlayarak, levha haline geldiği son safhasına kadar gösterilecek ve ahârlı kağıt üzerine yazılarak tamamlattırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SPD Uyg/Proje/Sınav/Performans/Dosya sunum
2 OJP Ödev/Jüri değ./Proje
3 BSN Başarı Notu SPD * 0.40 + OJP * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Dönem içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de yoklama sınavı yapılacaktır. Dönem içi Ara Sınavında, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden ders sistematiği içinde sunum yapması beklenecektir. Dönem içinde yapılan proje , sınav , ödev,sunum gibi etkinliklerin tümü % 40 ile, ayrıca dönem sonundaki jüri değerlendirmesi ise % 60 oranında sonuca etki edecektir.

Değerlendirme Kriteri


Ders kapsamında verilen ödev içerik ve sunumlar, disiplin kuralları kapsamında doğruluk ve titizlik kriterleri göz önüne alınarak 100 tam puan üzerinden % 40 'ı ile değerlendirilecektir.
Jüri değerlendirmesinde ise 100 tam puan üzerinden %60 ı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse , ders planına göre ilgili konunun teorik anlatımı ve görüntülü çizim ve bizzat uygulama aşamaları icra edilerek başlanır.Dersin başlama saatinden sonra gelenlere yarım saat hak tanınır.Bundan sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Derste eksik ve hatalar kritik yapılıp; daha sonra , yeni uygulamalara geçilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 10.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 4 4
Sunum Hazırlama 2 4 8
Alan/saha çalışması 13 2 26
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 109

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.125413
ÖK.221354
ÖK.312345
ÖK.44134533
ÖK.512354
ÖK.654321